چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 85207
سلامت نیوز : گردوغبار موجود در هوای تهران و برخی دیگر از نقاط کشور، اگرچه پدیده تازه‌ای نیست اما مشکلات قابل‌توجهی را برای محیط‌زیست و سلامت شهروندان در پی دارد. شیوع ریزگردها به‌ویژه در تهران، معمولا دو علت دارد؛ برخی مناطق کویری اطراف تهران، یکی از خاستگاه‌های گردوغبار هستند و دیگری، سامانه‌های جوی که با سامانه‌های جنوبی همراه نیست و در نتیجه فاقد رطوبت است. بخش عمده رطوبت در سامانه‌ها، از اقیانوس هند و دریای سرخ می‌آیند و باعث بارش‌های جوی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ آنچه در سامانه روز گذشته رخ داد، باد فاقد رطوبت بود که به‌طور طبیعی، گردوخاک بیشتری را با خود به همراه دارد. وظیفه سازمان هواشناسی، شناخت پدیده‌ها، پیش‌آگاهی و پیش‌بینی است اما اقدام، کار سازمان هواشناسی نیست. اقدام لازم برای کاهش این رویداد، نیاز به دخالت سازمان‌های متولی دیگر در کشور دارد. با این حال به نظر نمی‌رسد بتوان به نتیجه لازم رسید چراکه به‌طور میانگین در سال، حدود 90درصد ریزگردها، از کشورهای همسایه می‌آیند. صدمه‌ای که بشر به محیط‌زیست خود زده، دلیل این اتفاق است. مثلا اگر دریاچه ارومیه به‌طور کامل خشک شود، به اندازه‌ای خسارت در پی خواهد داشت که احتمالا باید برخی مناطق اطراف آن تخلیه شود.

در مناطقی از کشور عراق، این اتفاق در هورالعظیم روی داده و مناطقی که در گذشته آب در آنها جریان داشته، تالاب یا باتلاق بوده، امروز خشک شده است. عدم اعطای حقآبه، احداث بی‌رویه و بدون کار مطالعاتی سد‌ها، برداشت‌های غیراصولی از منابع آبی و... دلیل این اتفاق است. اخیرا ریاست سازمان محیط‌زیست تاکید کردند که باید مدیریت منابع آب به‌گونه‌ای صورت گیرد که تخریب محیط‌زیست به حداقل برسد. آب شرب و کشاورزی، حق مردم است اما نه به‌گونه‌ای که سبب خشک‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها، پیشروی بیابان‌ها و شیوع پدیده‌هایی چون ریزگرد و گردوغبار باشیم. روند استفاده از منابع آبی باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین صدمه را به محیط‌زیست وارد کند چه اینکه در غیر این‌صورت، باید عواقبی مانند گردوغبار را بپذیریم. دستگاه دیپلماسی می‌تواند با مذاکره با عراق، کویت و سوریه، این کشورها را به اقدامات لازم برای جلوگیری از افزایش ریزگردها ترغیب کند. در اطراف تهران و شهرهای دیگر هم می‌توان با طرح‌های بیابان‌زدایی با کاشت درختچه‌هایی که با اقلیم آن منطقه سازگار است، با ریزگردها مقابله کرد. نباید پس از آغاز فصل بارش، این معضل به فراموشی سپرده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha