سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: برخی در شورای عالی بیمه به دلیل نگرانی از به مخاطره افتادن منافعشان، حضور غیر پزشکان را از جمله پرستاران در این شورا بر نمی تابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ احمد نجاتیان، حضور نماینده ای از سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه را انتظاری قانونی از سوی جامعه پرستاری خواند و افزود: جای تأسف است، در دولتی که خودش را به قانونمندی معرفی می کند، مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه به راحتی نادیده گرفته می شود.

وی ادامه داد: حضور نماینده ای از پرستاران در شورای عالی بیمه، قانون است و قانون نیز لازم الاجراست. انتظار ما این بود که دولت یازدهم با توجه به شعارهای که همواره در راستای قانونمداری طرح می کند، بیش از دولتهای دیگر به  قانون پایبند باشد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به حضور نمایندگانی از گروه های مختلف در شورای عالی بیمه گفت: چرا نباید پرستاران که بخش اعظمی از نیروهای نظام سلامت را تشکیل می دهند و به لحاظ قانونی نیز منعی برای حضور در این شورا ندارند، فقط به صرف نظر مخالف برخی در این شورا امکان حضور نداشته باشند.

وی افزود: قطعاً ممانعت از حضور قانونی نماینده ای از جامعه پرستاری در شورای عالی بیمه بر اساس رأی افراد، عاقبت خوشی نخواهد داشت و یقین داریم اگر آقای رئیس جمهور در جریان این قانون شکنی قرار گیرند، حتماً برخورد می کند.

سرپیچی از قانون با هیچ بهانه ای پذیرفته نیست

نجاتیان اضافه کرد: قانون، قانون است و سرپیچی از آن به بهانه تعلق آن به دولتهای گذشته توجیه قابل قبولی نیست و اگر بخواهد این رویه مرسوم شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

وی عدم اجرای مصوبه عضویت سازمان نظام پرستاری را در شورای عالی بیمه خواست دولت ندانست و گفت: به نظر می رسد این مسئله بیشتر نظر گروه هایی در شورای عالی بیمه است که احتمالاً به دلیل نگرانی از به مخاطره افتادن منافعشان، حضور غیر پزشکان در این مجمع را بر نمی تابد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: این در حالی است که پرستاران فارغ از تمام این مسائل تنها خواستار اجرای قانون بوده، تلاش دارند با کاهش بار هزینه های درمانی گامی موثر در جهت احقاق حق و حقوق مردم و بیماران برداشته شود.

وی ادامه داد: اما با روندی که شاهد آن هستیم به نظر می رسد، برخی گروهها تمایلی ندارند که این اتفاق بیفتد و شاید منافع آنها ایجاب می کند که مردم هزینه بیشتری از جیب خودشان بدهند و بیمه ها بیشتر خدمات این گروه را تحت پوشش قرار دهد.

نجاتیان اضافه کرد: این در حالی است که در دنیا، سازمان های بیمه گر به این نتیجه رسیده اند که باید خدمات گروهی را تحت پوشش قرار دهند که با کیفیت و در عین حال ارزان تر است. هیچ دلیلی وجود ندارد که بیمه ها در مورد خدمتی که هم پزشک و هم پرستار قادر به انجام آن است، بخواهد آن خدمتی که گران تر تمام می شود را پوشش دهد.

حضور یک اقتصاد دان در وزارت بهداشت حرکتی ارزشمند است

وی حضور دکتر دانش جعفری به عنوان یک اقتصاددان در کنار وزیر بهداشت را اتفاقی میمون برای نظام سلامت  کشور برشمرد و گفت: انتصاب یک اقتصاددان به عنوان مشاور وزیر بهداشت حرکتی بسیار مفید و ارزشمند است، به شرط آنکه او در برنامه ریزی های خود از گروه های غیر پزشک نظیر سازمان نظام پرستاری نیز سوال کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: سازمان نظام پرستاری نیز این آمادگی را دارد که با تمام توان کارشناسی خود در جهت بهبود اقتصاد سلامت کشور به او مشاوره دهد و با سند و مدرک ثابت کند که بسیاری از خدماتی که در حال حاضر با تعرفه های بسیار بالا به مردم ارائه می شود، می تواند توسط پرستاران با همان کیفیت و چه بسا بالاتر و با قیمتی بسیار نازل تر اجرایی شود.

وی اضافه کرد: اگر نظر دولت حقیقتاً کاهش هزینه های مردم از خدمات درمانی است،یکی از راهکارها، پوشش بیمه ای خدمات سایر گروه های تیم سلامت است.

نجاتیان، علت عمده مطرح نشدن تعرفه های پرستاری در شورای عالی بیمه را نبود نماینده ای از سوی جامعه پرستاری در این شورا خواند و گفت: به همین دلیل هر زمان که بحثی در این رابطه در شورای عالی بیمه مطرح می شود، گروه های دیگر نظرات خود را غالب می کنند و امکان دفاع برای نمایندگان پرستاری وجود ندارد. این در حالی است که ساماندهی بحث تعرفه های پرستاری نقش چشمگیری در کاهش هزینه های درمانی مردم دارد.

مدیر واحد بین الملل سازمان نظام پرستاری خاطر نشان کرد: علاوه بر تمام این مسائل اصلا منطقی به نظر نمی رسد که با وجود مصوبه  قانونی، برای گروهی که بالای 60 درصد جمعیت تیم سلامت را تشکیل می دهند، در شورای عالی بیمه، کسان دیگری تصمیم گیری کنند.

نخستین جلسه شورای عالی بیمه پس از تصویب عضویت سازمان نظام پرستاری در این شورا، در 28 مهر بدون حضور نماینده ای از جامعه پرستاری تشکل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha