چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 85215
سلامت نیوز : عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران روز گذشته اعلام كرد كه بنزن موجود در هوای تهران ۱۰ برابر بیش از استاندارد است و دولت و شهرداری باید این موضوع را جدی بگیرند. معصومه آباد گفت كه براساس اعلام وزارت بهداشت سالانه ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی WHO، بنزن در ردیف اول موارد سرطان‌زا قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ پیرو همین موضوع مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأیید این مطلب، درباره تاثیر بنزن در آلودگی هوا اظهار كرد: بنزن یك تركیب معطر است و در اتحادیه اروپا و امریكا میزان استاندارد بنزن موجود در بنزین 5درصد است؛ در حالی كه در كشور ما برای این‌كه اكتان و احتراق را بالا ببرند میزان بنزن را تا 50درصد افزایش داده‌اند.این ماده اگر چه موجب می‌شود بنزین بهتر بسوزد اما مقداری از بنزن نسوخته كه صددرصد سرطان‌زا است، وارد هوا می‌شود.

دکتر اسماعیل کهرم به ایران گفت: سیاست‌های غلط در دولت گذشته و افزایش تحریم‌ها بویژه در مورد بنزین موجب شد ایران با كمبود روزانه 20میلیون لیتر بنزین مواجه شود و برای تولید داخلی روی پالایشگاه‌ها فشار بیاورد كه این نتیجه‌ای به جز تولید بنزین غیراستاندارد و نهایتا افزایش آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران نداشت.
به گفته وی بحث بهبود كیفیت سوخت همیشه در سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح بوده اما تا وقتی تحریم وجود دارد چاره‌ای جز مصرف بنزین‌های تولید داخل نداریم؛ مگر این‌كه پالایشگاه‌ها بنزین استاندارد یورو 4 تولید كنند.

کهرم گفت: در حال حاضر بنزین استاندارد در كشور تولید می‌شود اما میزان آن بسیار كم است و در تهران فقط 3 جایگاه سوخت این بنزین را عرضه می‌كنند. در اراك هم روزانه 2هزار لیتر بنزین استاندارد توزیع می‌شود كه به هیچ وجه كافی نیست. وی ابراز امیدواری كرد سیاست‌های دولت تدبیر در جهتی باشد كه بنزین با كیفیت در كشور تولید یا وارد شود تا مردم بتوانند نفس بكشند.

از سوی دیگر گزارش خبرنگار شهری از بحث اعضای شورای شهر تهران درباره شدت یافتن آلودگی هوای تهران حاكی است. شدت آلودگی هوا در روزهای اخیر موجب شد اعضای شورای شهر تهران نسبت به شرایط فعلی هوا واکنش نشان داده و خواستار اقدامی موثر برای رفع این معضل شوند.

در ابتدای جلسه دیروز شورا محمد حقانی عضو كمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا در نطق پیش از دستور با انتقاد از تكرار مشكل آلودگی و پدیده وارونگی هوا در فصل زمستان یاد آورشد: قطعاً امسال نیز این مشکل گریبانگیر تهرانی‌ها خواهد بود. وی با انتقاد ازعدم پیگیری جدی دستگاه‌های اجرایی، وجود دستگاه‌های مسئول در رفع آلودگی هوا و نبود مدیریت واحد شهری برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع در شهر تهران گفت: شهروندان تهرانی نمی‌دانند باید در مورد این مشکل به چه مرجعی مراجعه کنند و فقط هنگام بروز آلودگی منتظر شنیدن خبر تعطیلی شهر از زبان رسانه ملی هستند.

حقانی در ادامه به برخی فعالیت‌هایی که می‌تواند در بحث وارونگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در تهران مؤثر باشد اشاره كرد و افزود: جلوگیری مؤثر، بدون اغماض و مداوم تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و فاقد معاینه فنی باید به طور جدی پیگیری شود و از سویی نیز از رده خارج کردن مینی بوس‌های فرسوده که بدون هیچ نظارتی تردد دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین تعویض کاتالیست‌های خودروها اعم از خودروهای عمومی یا خودروهای خصوصی می‌تواند بخش قابل توجهی از آلودگی هوای شهر تهران بكاهد.
مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با تأكید بر گفته‌های حقانی اظهار كرد: ما نمایندگان مردم تهران در شورای شهر باید سپر افراد بی‌دفاع اعم از سالمندان، کودکان، جانبازان و بسیاری از شهروندان در مقابل آلودگی هوای تهران باشیم، ولی متأسفانه حرف‌های مسئولان در این باره مثنوی هفتاد من شده است به همین دلیل از دولت و دستگاه‌های ذیربط می‌خواهیم در این باره گام‌های اساسی بردارند. طلایی با بیان اینکه گام بلند مسئولان باید در نگاه مردم احساس شود، تصریح کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران سومین کشور جهان است که هوای آلوده دارد و آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد از 18 مورد مرگ و میر روزانه در شهر تهران، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی و سکته‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تأكید كرد: باید با زمان بندی مشخصی به سمت حل معضل آلودگی هوا حرکت کنیم و از سایر مسئولان و دولت بخواهیم که در این راستا گام بردارند و در گام اول باید به حدی این اقدام بلند باشد که مردم حرکت مسئولان را لمس کنند و برای حل آن با دولت و شهرداری همگام شوند.

احمد مسجدجامعی رئیس شورا نیز با تأكید بر اینکه قبل از هرچیز باید مصوبات خودمان را در مورد آلودگی هوای شهر تهران پیگیری کنیم و از دیگران هم بخواهیم کار خودشان را انجام دهند، گفت: از دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست که همکار قدیمی‌مان خانم ابتکار در آنجا قرار دارد می‌خواهیم برای این موضوع اقدامات مؤثری انجام دهند و امیدوارم کمیته مشترک تشکیل شده به جاهای خوبی برسد.

دكتر معصومه ابتكار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور هم كه روز گذشته در اصفهان درخصوص موعد عرضه سوخت یورو 4 در اصفهان و نتایج رایزنی‌ها با وزیر نفت گفت: خبر خوش این است که تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه شازند اراک آغاز شده که البته نمی‌تواند نیاز همه شهرهای کشور را تأمین کند، اما شهر اصفهان در اولویت قرار دارد و براساس زمان‌بندی که دولت قبل ارائه کرده تا پایان سال 92 باید توزیع این بنزین در شهرهای کشور از جمله شهری مثل اصفهان انجام شده باشد.

وی افزود: آقای زنگنه وزیر نفت فردی زیست‌محیطی است و قرار است برنامه استقرار محیط‌زیست را اجرا کند که در دوره‌های قبلی نیز این حسن نیت خود را نشان داده است چرا که در دوره ایشان پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها همه دارای ایزو 14001 بودند.ابتكار از رایزنی خود با علی لاریجانی رئیس مجلس درخصوص کاهش مهلت معاینه فنی خبر داد و افزود: افزایش زمان معاینه فنی خودروها مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط‌زیست بود و با رایزنی که با رئیس مجلس داشتیم قرار شد طرح دو یا سه ساله کردن معاینه فنی به صحن علنی بیاید.البته مراکز معاینه فنی باید بدانند که رسالت بسیار جدی در تعیین و تأیید خروجی‌های خودرو دارند و با متخلفان در این زمینه برخورد قاطع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha