چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 85230
سلامت نیوز : حذف یارانه  دهکهای پر درآمد و اختصاص آن به  حوزه سلامت پیشنهادی بود که ابتدا از سوی وزیر بهداشت مطرح شد.دغدغه‌ها و نگرانی‌های که قبلا درباره‌ حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا وجود داشت این بود که امکان شناسایی دهک‌ها در مدت کوتاه میسر نیست لذا با مصوبه اخیر مجلس،  دولت فرصت دارد حداکثر 3 ماه بعد از تصویب قانون نسبت به شناسایی دهک‌های ثروتمند اقدام کندو محقق شدن اختصاص حذف یارانه سه دهک به بخش سلامت عزم دولت را می طلبد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ اما هنوز "دولت" دهک های هدفمندی را روشن نکرده است با توجه به اینکه آمار دقیقی از دهک های هدفمندی وجود ندارد،یکی از مشکلات دولت در زمینه اجرایی شدن و حذف دهک‌های ثروتمند نداشتن اطلاعات آماری درست از دارایی‌های مردم است.

طبق ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود، لذا باید دهک هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و یارانه به آن ها پرداخت شود.این در حالی است که هر ماه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می شود.

دکترشهریاری ،رییس کمیسیون بهداشت مجلس درگفتگویی اختصاصی اعلام کرد:با توجه به اینکه درحال حاضردولت برای پرداخت یارانه ماهی یک هزار میلیاردتومان کسری دارد ،اجرایی کردن حذف این سه دهک اقشار پردرآمد واختصاص آن به حوزه سلامت دراین چند ماه باقی مانده سال میتواند کمک موثری را  به رفع کمبودهای این حوزه بکندوهم کسری هزارمیلیاردتومانی جبران شود.وی بااشاره به مشکل بسیارجدی کمبود اعتبار دربخش سلامت افزود:اگر دولت اراده کند وبخواهد می تواند از همین ماه دیگر پرداخت نکند چون شناسایی این گروه ها خیلی سخت نیست چراکه با بررسی حقوق کارمندان دولت که بالای سه میلیون تومان دریافت می کنندویا افرادی که وام ها سنگینی از بانکها گرفته اندویا املاک بسیاری دارند می شود استعلام واستخراج کرد چرا که دراین شرایط بحرانی لازم است خودمان را درگیر بوروکراسی های زمان برودست وپا گیر نکنیم وقدمی درراه حل مشکلات حوزه سلامت برداریم .

وی خاطرنشان کرد زمان دولت دهم هم کارگروهی این کاررا انجام داده بودند اما خودشان نخواستند که اجرا شود در دولت یازدهم نیز دولتی ها باید اراده کنند چراکه حوزه سلامت به شدت با کمبود منابع بخصوص دربخش دارو مواجه است.

این درحالی است که دولتی‌ها و مجلسیها  این روزها یکپارچه در صدد حذف یارانه اقشار پردرآمد هستند و در موقعیت‌های مختلف با انتقاد از روند اجرایی کنونی هدفمندی لزوم تغییر در این قانون را متذکر می‌شوند. اما نکته اساسی در این میان آن است که دولت در نظر دارد که حذف سه دهک را در قالب لایحه بودجه سال 93 انجام دهد، اما مجلسی‌ها مصرند این حذف در قالب اصلاحیه لایحه بودجه باشد.

اکنون حذف دهک‌های پردرآمد از یکسو و افزایش حامل‌های انرژی از سوی دیگر در مقابل مجلس و دولت قرار دارد که یکی مثبت و دیگری منفی است اما شاید نقطه‌ی اشتراک آنها خلق منابع جدید برای رفع کمبودهای حوزه سلامت باشد که امیدواریم منابع فوق در صورت تحقق به حوزه سلامت اختصاص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha