رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تشدید آلودگی هوا را ناشی از ضعف عملکرد دولت گذشته خواند وگفت: در نظر داریم بحث آلودگی هوا را در عالی ترین سطح با حضور وزرای بهداشت ودرمان، نفت، صنعت، معدن و تجارت، مسئولان شهرداری، اعضای شورای شهر، پلیس راهور ناجا و تمامی دست اندرکاران این حوزه، در قالب کارگروه کاهش آلودگی هوا بررسی کنیم.

سازمان محیط زیست متولی اصلی کاهش آلودگی هوا نیست/مجلس حمایت کند، هوا پاک می شود/ تلاش برای جبران کاستی های دولت دهم
سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تشدید آلودگی هوا را ناشی از ضعف عملکرد دولت گذشته خواند وگفت: در نظر داریم بحث آلودگی هوا را در عالی ترین سطح با حضور وزرای بهداشت ودرمان، نفت، صنعت، معدن و تجارت، مسئولان شهرداری، اعضای شورای شهر، پلیس راهور ناجا و تمامی دست اندرکاران این حوزه، در قالب کارگروه کاهش آلودگی هوا بررسی کنیم.

معصومه ابتکار در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه معضل آلودگی هوا قابل پیشگیری بوده و راه حل آن در اراده و عزم ملی نهفته است، افزود: اگر جلساتی با حضور عالی ترین مقامات کشور تشکیل شده و تداوم یابند، بی شک تصمیماتی موجز با قدرت اثرگذاری سریع و دقیق اتخاذ شده و پس از مدتی معضل آلودگی هوا نیز کم کم حل می شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به طور قطع در زمینه کاهش آلودگی های هوا باید نگاه ملی وجود داشته باشد اما باید در نظر داشت که راهکارها باید متناسب با شرایط و ویژگی های هر منطقه در نظر گرفته شود تا موثر واقع شده و از شدت آلودگی هوای تنفسی شهروندان کاسته شود.

وی با بیان اینکه مشکلات ناشی از روند رو به رشد آلودگی های هوا مختص تهران نیست و دیگر کلانشهرهای ایران نیز با آن دست به گریبان هستند، افزود: هم اکنون هفت شهر ایران جزء شهرهای آلوده محسوب می شوند این در حالی است که در سال‌های گذشته برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی این شهرها در نظر گرفته شده بود که در نتیجه متوقف شدن این برنامه‌ها وضعیت آلودگی شهرها نیز شدت گرفته است.

 

سازمان محیط زیست، متولی اصلی کاهش آلودگی هوا نیست


معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بارها در خبرها گفته شد، سازمان محیط زیست متولی اصلی کاهش آلودگی هوا است در حالیکه سازمان حفاظت محیط زیست تنها مسئولیت نظارت را بر عهده دارد و اختیارات اجرایی بر عهده دیگر نهادهاست.

وی در خصوص کنترل آلودگی هوا و راهکارهای کاهش این معضل شهری، دستگاه های اجرایی متعددی را دخیل خواند و یادآور شد: وزارت نفت در بحث کیفی و استانداردسازی سوخت، وزارت صنعت، معدن و اجارت در زمینه استانداردسازی و نظارت دقیق بر تولید خودروها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش زشکی در زمینه ارتقا شاخص های بهداشتی و کیفی سازی وضعیت بهداشت از جمله دستگاه های اجرایی هستند که باید در زمینه کاهش آلودگی های هوا برنامه ریزی های مدونی داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، ادامه داد: راهور ناجا در بحث نظارت بر ترافیک و تخلفات خودروها، صدا و سیما در زمینه آموزش و فرهنگ سازی و شهرداری و شوراهای شهر نیز در زمینه کنترل، نظارت و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و معاینه فنی خودروها موظفند به منظور کاهش شاخص های آلایندگی هوا طرح و برنامه هایی مدون تهیه و به اجرا درآوند.

ابتکار مسئولیت سازمان حفاظت از محیط زیست را تبیین سیاست های کلان به منظور هماهنگی ها و نظارت بر برنامه ریزی های کاهش آلودگی هوای دستگاه های اجرایی مختلف خواند و تصریح کرد: این وظیفه تنها شکل نظارتی داشته و به مفهوم این نیست که سازمان محیط زیست متولی اصلی اجرای برنامه های کاهش آلودگی هواست.

 

دعوت نامه ای از مجلس دریافت نکرده ام

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص علت عدم حضور خود در مجلس و فراکسیون محیط زیست برای رسیدگی به مباحث محیط زیستی، گفت: هیچ دعوت نامه ای به منظور حضور در فراکسیون محیط زیست مجلس و اتخاذ راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا به دستم نرسیده است.

ابتکار ادامه داد: بی شک برای رفع معضل آلودگی در هوای کلانشهرها از هیچ تلاشی مضایقه نمی کنم و در تمام جلسات کارشناسانه حضور خواهم یافت تا هر چه زودتر شاهد رفع و حل این معضل باشیم.

 

اصلاح قانون معاینه فنی خودروها نیاز به حمایت مجلس دارد/ کاهش سن معاینه فنی به 3 سال


معاون رئیس جمهور با انتقاد از افزایش سن معاینه فنی خودروها که یکی از دلایل اصلی رشد شاخص های آلاینده در هوای کلانشهرها به ویژه تهران است، متذکر شد: به منظور اصلاح این قانون، با رییس مجلس شورای اسلامی رایزنی هایی انجام داده ایم تا مدت زمان اعتبار برگه های معاینه فنی از 5 سال به 2 سال کاهش یابد.

ابتکار با تاکید بر اینکه در زمان تغییر این قانون و افزایش زمان معاینه فنی خودروها بسیاری از فعالان محیط زیست معترض بودند، تصریح کرد: در رایزنی های مربوطه، ریاست مجلس قول مساعد داد و قرار شد دو یا سه ساله شدن مدت زمان اعتبار برگه های معاینه فنی، در قالب طرحی به صحن علنی مجلس بیاید.

وی با ابراز امیدواری از اثرات مثبت کاهش سن معاینه فنی خودروها، یادآور شد: امیدواریم با اصلاح قانون معاینه فنی خودروها از شدت ذرات معلق و سموم هوای شهرها کاسته شود و یک بار دیگر شاهد آسمانی آبی در شهرها باشیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رسالت مراکز معاینه فنی خودرو را مهم خواند و هشدار داد: نباید روند نظارت بر سلامت خودروها در مراکز معاینه فنی  شکل سوری به خود بگیرد و برچسب ها حکم برگه هایی قابل خریداری داشته باشند زیرا نظارت ها باید مطابق استانداردهای روز دنیا اعمال شوند تا مصرف سوخت بهینه سازی شده و در نتیجه حجم آلاینده های هوا کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha