سلامت نیوز: پوست نوزاد بسیار نزم و لطیف است، به سوری که به راحتی می توان آسیب پذیر بودن پوست نوزاد را حس کرد. این حساسیت موجب بسیاری نگرانی ها می شود و باید دانست که لباس یکی از اصلی ترین چیزهایی است که با پوست بدن نوزاد به طور مستقیم در تماس است. از اینرو والدین باید ایمن ترین و طبیعی ترین محصول برای شستن لباس را انتخاب کنند.

توصیه می شود برای شستن لباس نوزاد استفاده از شوینده های ملایم بسیار مناسب مانند صابون، است چون شوینده های قوی می توانند به پوست نوزاد آسیب برسانند. صابون ترکیب های آزاردهنده ندارد و می توان از آن برای شستشوی لباس های نوزاد استفاده کرد. اما به دلیل اینکه خاصیت قلیایی صابون از پودرهای شوینده کمتر است، قدرت تمیزکنندگی کمتری دارد. اگر در ماه های اول تولد که زیاد شیر روی لباس نوزاد می ریزد از صابون استفاده کنید، ممکن است لک روی لباس باقی بماند.


پزشکان هم توصیه می کنند برای پاک کردن لکه های لباس نوزاد از ملایم ترین محصولات استفاده کنید، نه از نرم کننده و محصولاتی که حاوی رنگ و عطر هستند و مراقب هر نوع نشانه حساسیت باشید. در صورت مشاهده نشانه هایی مانند جوش، خشکی و پوسته پوسته شدن یا برآمدگی های قرمز روی پوست نوزاد، با پزشک تماس بگیرید. در بیشتر موارد با شستن کامل تر و آبکشی بیشتر لباس های نوزاد، مشکل برطرف می شود ولی گاهی هم پزشک انجام آزمایش های بیشتر را توصیه می کند.قبل از شستن هر لباس برای اولین بار، اطلاعات مندرج روی بسته بندی آن را بخوانید.بهتر است لباس های نوزاد را جدا از لباس دیگر افراد خانواده بشویید اما اگر از صابون ملایم استفاده کنید این کار ضروری نیست. همیشه لباس نوزاد را در اولین فرصت بشویید چون با ماندن آلودگی روی لباس نوزاد، شستن و پاک کردن لکه ها سخت تر می شود.

برطرف کردن لکه های چرب روی لباس نوزاد

اگر کرم یا وازلین روی لباس نوزاد ریخت، اول آن را با دستمال بردارید بعد مقداری نمک روی لکه بپاشید. نمک چربی کرم یا وازلین را می‌گیرد و بعد به راحتی می‌توانید با کمی آب و صابون باقی لکه را از روی لباس پاک کنید. البته می توانید در مواردی از نشاسته ذرت و یا چدر تالک نیز استفاده کنید. به این صورت که برای جذب روغن،روی لکه را با نشاسته ذرت یا پودر تالک بپوشانید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را پاک کنید. در صورت باقی ماندن لکه از پاک کننده ها و محلول های چندمنظوره استفاده کنید و سپس لباس ها را بشویید.


بر طرف کردن لکه شیر


فرقی نمی‌کند شیر مادر روی لباس نوزاد ریخته باشد یا شیر خشک. در هر دو صورت بعد از خشک شدن، با لکه زشت زردرنگی مواجه خواهید شد. به همین دلیل بهتر است حتما قبل از شیر دادن به نوزاد برایش پیش‌بند ببندید. اگر این کار را نکردید باید بلافاصله بعد از ریختن شیر لباس را با آب گرم و صابون بشویید. اما اگر لکه ماند و ثابت شد، باید برای پاک کردن آن درست مثل مدفوع از پاک‌کننده آنزیمی استفاده کنید. لکه شیر با محلول رقیق آمونیاک و کمی نمک هم از بین خواهد رفت.
 

برطرف کردن لکه آبمیوه


در این موارد، لباس را با آب سرد بشویید و در مخلوط مساوی آب و الکل بخیسانید. اگر لکه از بین نرفت، از محلول های لکه بر استفاده کنید. برای پاک کردن لکه های سمج لباس را در محلولی که با نسبت مساوی آب و سرکه سفید تهیه کرده اید، خیس کنید.

 برطرف کردن لکه مدفوع



برای پاک کردن لکه مدفوع باید از پاک کننده‌های آنزیمی استفاده کنید. البته وقتی کودک هنوز غذا نمی‌خورد، این لکه‌ها با آب و صابون مخصوص نوزاد به راحتی از بین خواهند رفت. اما بعد از شروع غذا خوردن، پاک کردن مدفوع کودک کمی مشکل خواهد شد. برای این کار باید ابتدا لباس را در آب خیس کنید و بعد پاک‌کننده آنزیم‌دار را به آن اضافه کنید و اجازه دهید عمل کند. در این روش هم باید پاک‌کننده را کم استفاده کنید و لباس را چند بار آب بکشید.

برطرف کردن لکه ادرار



کافی است پوشک کوچولوی شما پس بدهد و مدتی متوجه نشوید، تا روی لباسش، مخصوصا لباس‌های روشن، یک لکه زردرنگ باقی بماند. اگر این لکه را سریع بشویید با آب و صابون تمیز می‌شود اما اگر نشد باید برای پاک کردن لکه ادرار از پاک‌کننده‌های آمونیاکی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید باید پاک‌کننده را با آب رقیق کنید و بعد از شستشو هم پارچه را چند بار آب بکشید تا باعث آسیب رساندن به پوست نوزاد نشوید.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha