شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 85314
سلامت نیوز : احتمالا پیش آمده كه دکتر برای‌تان دارویی تجویز کند، بعد به داروخانه مراجعه کنید و با عبارت‌هایی چون «نداریم»، «هنوز نرسیده»، «فقط نسخه بیمارستان خودمان را قبول می‌کنیم»، «فقط چندتا دونه مونده» و ... مواجه شوید. قبلا مجبور بودید برای یافتن این دارو تک‌تک داروخانه‌های سطح شهر را بگردید تا داروی مورد نظرتان را پیدا کنید اما این روزها راه‌های بهتر و آسان‌تری برای پیدا کردن دارو پیش روی‌مان قرار دارد.

مرکز پاسخگویی وزارت بهداشت

سامانه ۱۴۹۰

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ یكی از بهترین روش‌های كسب اطلاع از چگونگی تهیه دارو از جمله تهیه فهرست و شماره داروخانه‌هایی كه داروهای كمیاب را دارند استفاده از سامانه ۱۴۹۰ است. شماره گویای ۱۴۹۰ به صورت تلفنی پاسخگوی افراد در زمینه‌های متعدد سلامت است. برخی داروها در تمام داروخانه‌های سطح شهر توزیع نمی‌شوند و مردم از این موضوع اطلاع ندارند به همین دلیل سامانه ۱۴۹۰ به نیازمندان كمك خواهد كرد تا بتوانند از این موضوع آگاهی یافته و بیهوده در داروخانه‌های شهر سرگردان نشوند. البته همه افراد پاسخگو در این سامانه، داروساز نیستند اما دوره‌های آموزشی تخصصی را پشت سر می‌گذارند. در صورت اعلام نام داروخانه برای تهیه دارو، زمان مراجعه و تلفن تماس نیز اعلام و از فرد متقاضی خرید دارو درخواست می‌شود با توجه به تغییر موجودی داروخانه، حتما قبل از مراجعه وجود دارو را از داروخانه سؤال كند.

سایت اینترنتی ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم

www.ndpic.ir

در این وبسایت علاوه بر اینکه می‌توانید اطلاعات مفیدی در رابطه نحوه تهیه داروهای کمیاب، اقدامات اورژانسی هنگام مسمومیت‌ها و... پیدا کنید، می‌توانید در بخش کمبودهای دارویی سایت، نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و داروی مورد نظر و محل زندگی‌تان را اعلام کنید تا این کمبود مورد بررسی قرار گیرد. در بخش جست‌وجوی دارو نیز می‌توانید نام داروی مورد نظرتان را وارد کنید تا سایت نام و شماره تلفن داروخانه‌ای که دارو را دارد به شما بدهد.

سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی داروها و سموم

 www.samandaru.com

با مراجعه به این وبسایت می‌توانید به اطلاعات مفیدی در رابطه با انواع داروها و مسمومیت‌های دارویی و اخبار دارویی دست پیدا کنید. علاوه بر این در بخش «جست‌وجوی دارو» راه‌های مختلف پیدا کردن دارو از طریق تلفن همراه و اینترنت به طور کامل توضیح داده شده است. در این قسمت به 2 روش می‌توانید نشانی و شماره تلفن حداقل 2 داروخانه در نزدیک‌ترین محل زندگی خود، که موجودی از داروی مورد نظر شما را اعلان کرده‌اند را دریافت كنید.

الف) از طریق اینترنت

ابتدا در صفحه عضویت در سایت در قسمت عضویت کاربران با ثبت مشخصات و شماره تلفن همراه خود عضو شوید، پس از تایید عضویت توسط وارد کردن شماره کاربری که از طریق پیامك برای شما فرستاده می‌شود به فضای کاربری خود وارد شوید. در کادر مشخصات ابتدا نام شهر را به‌صورت انگلیسی و پس از آن شماره منطقه شهرداری را به صورت عدد بنویسید سپس نام دارو، دوز مورد نظر بر اساس میلی‌گرم و شکل دارویی را وارد کنید. پس از ایجاد متن پیامک آن را ارسال کرده و نشانی 2داروخانه در همان منطقه شهرداری را از طریق پیامک دریافت کنید. در مناطق غیر از تهران بزرگ نام منطقه ضروری نیست وتنها نام شهر به‌صورت انگلیسی کفایت می‌کند. اگر هیچ‌کدام از اطلاعات مورد نظر را وارد نکردید و فقط نام دارو را وارد کردید برنامه به‌صورت خودکار 3داروخانه در شهر تهران را به شما معرفی خواهد کرد.

ب) از طریق پیامک و تلفن همراه

شما می‌توانید تمام مراحل فوق را از طریق ارسال پیامک به 201490 از طریق تلفن همراه خود انجام دهید. پیامک را کاملا انگلیسی بنویسید. مثال:

TEHRAN*4*PIROXICAM*10*CAP

SHIRAZ*PIROXICAM*10*CAP
 
نکته: اگر نام دارو را به صورت ناقص یا اندکی اشتباه وارد کنید سامانه، نام صحیح را برای شما پیامک می‌کند و پس از ارسال پیامک صحیح توسط شما در نهایت نشانی و تلفن 2 داروخانه برای شما ارسال خواهد شد.

راه دیگر اینکه می‌توانید ابتدا یک پیامک بدون عنوان به 201490 ارسال کنید سپس پیامکی حاوی نحوه ارسال مشخصات دارو برای‌تان ارسال می‌شود. باید دقت کنید تا نام دارو را اشتباه ارسال نکنید زیرا مشکلات زیادی در خصوص ارسال اشتباه نام دارو وجود دارد.

شیوه درخواست تهیه  داروی کمیاب



شماره تماس داروخانه‌های ویژه تهران

شما می‌توانید با تماس با این داروخانه‌ها به طور مستقیم و با صرف وقت کمتری از موجودی دارو اطمینان حاصل کنید. برای مثال در مورد داروهای «وارفارین» و «فنی توئین» که اخیرا دچار کمبود شده بود با این داروخانه‌ها تماس گرفتیم و مشخص شد که اکثر داروخانه‌های توزیع داروهای خاص و كمیاب دولتی مثل 29فروردین،شهید كاظمی، سیزده آبان و ... این دو دارو را دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha