سلامت نیوز : «6مركز ترك اعتیاد به الكل در تهران ایجاد می‌شود.» این خبر را دیروز دکتر علی نیک فرجام معاون دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت اعلام كرد و گفت: سه مرکز از این تعداد به مراقبت‌های کوتاه مدت و سه مرکز هم به موضوع مراقبت‌های ویژه خواهند پرداخت. این مقام وزارت بهداشت همچنین گفته است كه به دنبال تامین منابع مالی، در آینده‌ای نزدیک این مراکز جهت اجرای آزمایشی به بهره‌برداری می‌رسند،به این منظور در مرحله نخست، حدود پنج استان به‌عنوان استان‌های پایلوت در نظر گرفته شده‌اند که یکی از آنها تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ البته نیك فرجام تاكید كرده است که راه‌اندازی این مراکز صرفا با مجوز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد بود؛ چرا که متولی درمان وزارت بهداشت است. به گزارش تهران‌امروز، موضوع اعتیاد به الكل زمانی داغ شد كه سردار احمدی مقدم به‌عنوان رئیس پلیس كشور، از افزایش میزان كشفیات الكل و همچنین آمار معتادان به این ماده محرك ابراز نگرانی كرد. فرید براتی سده، معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی هم چندی پیش اعلام كرد الكل رتبه اول مصرف در بین مواد محرك در كشور را دارد. به همین دلیل اعلام كردضروری است مراكز ترك اعتیاد به الكل هر چه سریع‌تر در كشور راه‌اندازی شوند.

همه نگران از افزایش مصرف الكل

این روزها به غیر از مسئله موادمخدر موضوع دیگری ذهن مسئولان را به خودش مشغول كرده و آن آمار بالای كشف انواع مشروبات الكلی و میزان بالای مصرف این مشروبات است. آنطور كه پلیس می‌گوید سالانه حداقل بین 60 تا 80 میلیون لیتر انواع مشروبات الكلی به‌صورت قاچاق از مرزهای كشور وارد كشور می‌شود.

دكتر سعید معیدفر نسبت به افزایش آمار مصرف مشروبات الكلی در كشور اظهار نگرانی می‌كند و هشدار می‌دهد كه 25درصد دانشجویان مصرف الكل را بدون اشكال می‌دانند!

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم هم امسال در یك اظهارنظر رسمی با بیان اینكه یك دهم معتادان كشور مصرف‌كننده دائم‌الخمر مشروب هستند، اعلام كرد در ایران 200 هزار معتاد الكلی وجود دارد. به همین دلیل بود كه موضوع راه‌اندازی مراكز ترك اعتیاد با استقبال آسیب‌شناسان همراه شد.

از خبرهای نگران‌كننده تا مشروبات دست‌ساز

خردادماه گذشته مسمومیت تعداد زیادی از افراد و مرگ تعدادی از آنها به‌دلیل مصرف بیش از اندازه مشروبات الكی در استان كرمان موج خبری زیادی به راه انداخت. همان موقع مدیركل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت با اشاره به حادثه، نسبت به مصرف مشروبات الكلی تقلبی و عوارض ناشی از آن هشدار داده بود. به گفته دكتر عباسعلی ناصحی، به‌دنبال افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مشروبات الكلی قاچاق، عده‌ای از سودجویان به تهیه مشروبات الكلی دست‌ساز و بسته‌بندی آنها در شیشه‌های خارجی اقدام كرده‌اند و به‌عنوان مشروبات الكلی خارجی به فروش می‌رسانند. هشدار این مقام عالی وزارت بهداشت هم نسبت به آلودگی مشروبات دست‌ساز بود: مصرف مشروبات تقلبی متانول دار به كوری و حتی مرگ منجر می‌شود. نمونه آن نیز موردی است كه اخیرا در استان كرمان اتفاق افتاده است و به‌دنبال مصرف مشروبات الكلی آلوده به متانول، تعدادی از مردم دچار مسمومیت شده و حتی چند مورد مرگ نیز گزارش شده است.

مدتی پیش از رسیدن خبر مسمومیت افراد با الكل دست‌ساز در كرمان، دكتر باقر لاریجانی قائم‌مقام وقت وزیر بهداشت هم مصرف الكل را نگران‌كننده دانسته و گفته بود: «گزارش‌هایی درباره رواج مصرف الكل در مناطق جنوب تهران كه تحت پوشش دانشگاه علوم‌‌پزشكی تهران هستند وجود دارد كه به مرز نگرانی رسیده است.» او از الكل‌های صنعتی جدیدی صحبت كرده بود كه حتی در سوپرماركت‌ها با طعم‌های مختلف و با قابلیت صد در صد خوراكی به فروش می‌رسند.

الكل و آمار خشونت بالا

آسیب‌شناسان اعتقاد دارند رابطه معنی داری بین افزایش مصرف الكل و افزایش خشونت‌ها وجود دارد. به اعتقاد آنها الكل، مانند شیشه در طبقه مواد محرك رتبه‌بندی شده و با توجه به آمار سازمان بهزیستی الان در صدر مواد محرك مصرفی قرار دارد. براساس آخرین آماری كه ستاد مبارزه با موادمخدر در اختیار رسانه‌ها قرار داده است میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موادمخدر در كشور 22دقیقه و مشروبات الكلی 17دقیقه است. همین موضوع باعث شده دكتر فرید براتی به‌عنوان مدیركل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام كند فقط راه‌اندازی مراكز ترك اعتیاد كافی نیست و خانواده‌ها و مسئولان باید در پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف مشروبات الكلی به این سازمان كمك كنند.

سن مصرف الكل به 17-18 سال رسید

در كشورهای اروپایی استفاده مشروبات الكلی برای جوانان زیر 18 سال ممنوع است و برای مصرف‌كنندگان زیر 18 سال مجازات سنگینی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است كه كسانی كه به این جوانان مشروب می‌فروشند نیز باید مجازات شوند. در ایران میانگین سنی مصرف‌كنندگان اصلی الكل 17 تا 35سال است. این گروه می‌توانند با سفارش تلفنی، هر نوع مشروب الكلی كه بخواهند را در مدت كوتاهی، در منزل خود تحویل بگیرند.

دكتر مجید ابهری در گفت‌وگو با تهران‌امروز در مورد سن افرادی كه در گذشته و امروزه به سوی مشروبات الكلی روی می‌آورد، می‌گوید: در 10سال گذشته مصرف مشروبات الكلی به حداقل 18 سال رسیده است و الكلیسم به عنوان یك اعتیاد ویرانگر در رده سنی 25 تا 40 دیده می‌شود. معمولا مصرف‌كنندگان مشروبات الكلی سه دسته هستند: دسته اول كسانی كه برای ترك اعتیاد با آموزش‌های غلط به‌دنبال جایگزین می‌گردند در صورتی كه تخریب این جایگزینی بر سیستم عصبی و دستگاه‌های اصلی بدن مانند قلب و مغز بیشتر است. گروه دوم كسانی هستند كه از قبل از انقلاب جزو مصرف‌كنندگان مشروبات الكلی بوده و هنوز هم ادامه می‌دهند. سومین گروه، جوانان هستند كه به دلیل ضعف در مهارت‌های زندگی در مهمانی‌ها و گردش‌های گروهی از مشروبات الكلی به عنوان یك تفریح و سرگرمی استفاده می‌كنند!

علل گرایش به مشروبات الكلی

براساس آمار و پژوهش‌های كارشناسان، یكی از مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به الكل كمبود و گرانی تفریح و سرگرمی برای جوانان است. در اصل جوانی كه از آموزش مهارت‌های زندگی سالم در مدرسه، دانشگاه محروم بوده است این تفریح را برای خود برمی‌گزیند. برخی نیز مصرف را تفننی می‌دانند.

براساس یك پژوهش، 80 درصد جوانانی كه در آن شركت‌كرده‌اند سابقه بیش از یك یا دو بار مصرف داشته‌اند و 94 درصد از كل شركت‌كنندگان گفته‌اند فقط در جمع دوستان و همسالان تشویق به مصرف شده‌اند. همچنین 89درصد از افراد عنوان كرده‌اند كه الكل طبی یا الكل سفید اصلی‌ترین مشروب مصرفی آنها بوده است. با این وجود به‌نظر می‌رسد راه‌اندازی مراكز ترك اعتیاد گام مهمی برای تابوشكنی در رابطه با الكل و ورود جدی نهادهای مسئول در این خصوص برای پیشگیری از گرایش جوان‌ها به مصرف این ماده محرك ویرانگر و در دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha