شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 85326
سلامت نیوز : حفاظت از محیط‌زیست چندسالی است به موضوعی عمومی و مردمی بدل شده، در جدیدترین اقدام از این دست روز پنجشنبه شهروندان خوزستانی برای حمایت از رودخانه کارون اقدام به برگزاری یک تجمع اعتراض‌آمیز با عنوان «زنجیره انسانی برای نجات رودخانه کارون» اقدام کردند. این دومین‌باری است که اهالی خوزستان برای نجات کارون در ساحل این رودخانه در حال خشک‌شدن اقدام به برگزاری تجمع کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها زنجیره انسانی حامیان کارون در فاصله پل هفتم تا پل سوم اهواز از ساعت 16 روز پنجشنبه شکل گرفت و تا ساعت 19 ادامه داشت. حاضران در این تجمع پلاکاردهایی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی در دست داشتند که مضمون همه یک چیز بود: «نجات کارون».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ این بخشی از دست‌نوشته‌های مردم در این تجمع بود: «کلنا لِکارون»؛ «هوا را از من بگیر، کارون را نه»؛ «کارون خط الأحمر»؛ «کارون را نجات می‌دهیم»؛ «نطالب الحکومه به عدم بناء السدود» و... حاضران در این تجمع از شهرها و روستاهای مختلف خوزستان آمده بودند، از دزفول و شوشتر گرفته تا هویزه و شادگان. شهرام شریفی، شهروندی از ایذه که برای شرکت در این زنجیره آمده بود، در این‌باره به مهر گفت: «آمدیم از حقمان دفاع کنیم. همه‌چیز را از دست داده‌ایم، دیگر اجازه نمی‌دهیم کارون را هم از ما بگیرند. با احداث تونل انتقال آب همه مردم باید مهاجرت کنند.»

علت اصلی برپایی این تجمع اعتراض‌آمیز به طرح در دست اقدامی است به‌عنوان بهشت‌آباد که بر اساس آن قرار است انتقال یک‌میلیاردوصد میلیون مترمکعب آب از سرچشمه‌های این رودخانه به استان اصفهان اجرایی شود و تا چهارمیلیاردمترمکعب نیز قابل افزایش است. این در حالی است که هم‌اکنون سه‌طرح با عنوان‌های تونل کوهرنگ یک، دو و سه برای انتقال 250میلیون مترمکعب از همین سرچشمه‌ها اجرا شده است. این تجمع بدون هیچ حاشیه خاصی در وقت مقرر پایان یافت، البته در روزهای پیش از آن هم استاندار خوزستان و هم معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست حمایت خود را از تشکیل این زنجیره انسانی اعلام کرده بودند. علاوه بر این آنگونه که گزارش شده است همه 18نماینده استان خوزستان نیز جزو حامیان برپایی این تجمع بوده‌اند. سیدشریف حسینی، یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفته است: این حرکت نمادین همراه با آرامش کفایت می‌کند که آقایان صدای مردم را بشنوند، ما 18نماینده خوزستان در مجلس در کنار مردم، پیگیر موضوع هستیم و با تمام توان از انتقال آب کارون به هر نقطه دیگری جلوگیری می‌کنیم. وی با اعلام اینکه این حرکت نمادین کار سیاسی و امنیتی نیست، افزود: «این حرکت یک کار فرهنگی- اجتماعی است و مردم به این وسیله می‌گویند که به این آب نیاز دارند و زندگی‌شان با این رودخانه پیوند خورده است.»

سیدشریف حسینی که از اعضای هیات‌رییسه مجلس هم هست، در پاسخ به سوال درباره اینکه آیا نمایندگان استان مجلس نهم نیز مانند مجلس هشتم در صورت انتقال آب استعفای دسته‌جمعی می‌دهند، تصریح کرد: «نمایندگان در موضوع انتقال آب متحد هستند. اما در صورتی که این طرح اجرا شود من دیگر حضورم را در مجلس ضروری نمی‌بینم.» در همین رابطه همچنین احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان که برای شرکت در تجمع به حاشیه رودخانه کارون آمده بود به ایرنا گفت: «کارون شاهرگ حیاتی کشور و نماد شکل‌گیری تمدن‌های ایران و بین‌النهرین است و انتقال آب از سرشاخه‌های کارون موجب نابودی آن خواهد شد. به‌واسطه سدسازی‌های انجام‌شده روی رودخانه کارون هرگونه تغییر در دبی رودخانه کارون می‌تواند برای خوزستان مشکل‌ساز شود.»

وی افزود: «خوزستان قطب کشاورزی، تولید برق، انرژی، نفت و پتروشیمی است و تغییر در میزان آب رودخانه کارون می‌تواند باعث ایجاد مشکل در فعالیت هرکدام از این صنعت‌ها شود. کاهش آب رودخانه کارون در کنار بالا بودن آب‌های زیرزمینی موجب می‌شود کارون در مسیر خود به زهکش تبدیل شده و ورود آب‌شور به این رودخانه، کارون را به شورابه تبدیل خواهد کرد. همین امر موجب خواهد شد خاک حاصلخیز خوزستان در کوتاه‌ترین زمان به بیابان تبدیل شود.»کارون از گذشته‌های دور تا امروز همیشه در فرهنگ و زندگی مردم خوزستان و به‌خصوص اهواز نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای داشت. چندسال پیش بهزاد زرین‌پور، شاعر خوزستانی شعری برای جنگ و اثرات آن نوشت که پایان آن اینگونه بود: پیراهنم را درمی‌آورم/ کارون مرا به‌جا نمی‌آورد/ رفتار تلخ آب/ اجساد بادکرده را/ از ذهن او به فراموشی دریا ریخته/ انگار جز ماتم از این رود چیزی نمی‌توان گرفت. این شعر برای جنگ و اثراتش نوشته شد، با این حال همان‌گونه که شاعر سروده است انگار برای خوزستانی‌ها کارون همیشه با ماتم گره خورده است. به‌خصوص حالا که ممکن است برای همیشه خشک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دوستدار کارون ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    0 0
    زنده باد کـــــــــــــارون سکوت عجیب برخی از مسئولان خوزستانی موجب خشم مردم این دیار می شود...