شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
سلامت نیوز : برای چندمین سال متوالی آماری به عنوان شادترین کشورهای جهان توسط سازمان ملل متحد ارایه شد که در این آمار، ایران همچنان در رتبه‌های پایین جدول قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ این آمار که در برگیرنده شاخصه‌های متفاوتی برای بررسی امکانات یک کشور برای یک زندگی ایمن و شاد است با همکاری چند موسسه بزرگ تحقیقاتی نظیر دانشگاه بریتیش کلمبیا موسسه تحقیقاتی دانشگاه‌های کانادا، مدرسه اقتصادی لندن و موسسه افکار سنجی گالوپ و با نظارت سازمان ملل متحد تهیه شده است.درآمد سرانه، امید به زندگی،رفاه جامعه، فقدان فساد، سلامت و پزشکی و آزادی‌های اجتماعی از جمله ملاک‌های این ارزیابی هستند.

در این آمار کشورهای اسکاندیناوی همچنان در رتبه‌های بالای جدول، کشورهای جنوب صحرای آفریقا در قعر جدول و برخی ازکشورهای آمریکای لاتین و مرکزی دارای بیشترین تحرک مثبت در جداول مربوط به شاخصه‌های این بررسی هستند. در این رتبه بندی که بین 156 کشور جهان انجام شده است ایران با 64/4 نمره در جایگاه 115 جدول است. رتبه ایران در جدول شادترین کشورهای جهان طی سالهای اخیر مدام در حال نزول بوده و از رتبه 81 در سال 88، به رتبه 115 تنزل یافته است. هرچند امید است با بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی، رتبه ایران در سال آینده پیشرفت محسوسی داشته باشد، اما واقعیت این است که مشکلات زندگی ایرانیان، شادی را در بین آنها کمرنگ کرده است. مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی، فرصت اندیشیدن به زمان فراغتی برای شادی را کم کرده است.

از سوی دیگر، هنوز تعریف صحیحی از شادی در بین مردم کشور ما وجود ندارد و شادی و شادمانی اسیر سوء‌تعبیرها و سوء‌تفاهم‌های فراوانی شده که موانع متعددی برای شادی کردن ایجاد کرده است. بطوریکه برخی تلاش‌ها برای شادی، همچون پوشیدن لباس‌های با رنگ شاد یا ایجاد تفریحاتی همانند آنچه در پارک آب و آتش برای شادی انجام شده بود با واکنش‌های تندی مواجه می شوند. صرفنظر از محتوای این مسایل، باید پذیرفت که جوان نیاز به شادی دارد. حتی برخی اوقات شاهد طرح بهانه‌هایی به نام دین برای جلوگیری از شادی هستیم در حالیکه دین اسلام دین رحمت و مهربانی و شادی است نه غم و اندوه. در حقیقت، شادی نه تنها در دین اسلام بلکه در آیینهای باستانی ایرانیان همواره مورد تاکید قرار داشته و ایرانیان هر ماه جشن‌های مختلفی برپا می کردند. تعداد اعیاد مذهبی ما هم کم نیست.

اما با این وجود ریشه‌های فرهنگی جامعه ما به گونه ای شکل گرفته است که تصور مثبتی از شاد بودن نداریم و این فرهنگی است که در بین ایرانیان جا افتاده است. در حالی که دین اسلام دین غم و اندوه و زاری نیست؛ بلکه دین نشاط و سرزندگی است. بطوریکه حضرت علی(ع) می‌فرمایند هر کس دلی را شاد کند خدا از آن شادمانی برای وی لطفی خواهد آفرید. به نظر می رسد در چارچوب برنامه ای اصولی و اصلاح برخی روش‌ها می توان با یاری گرفتن از رسانه‌هایی همانند صدا‌و‌سیما و... به سوی جامعه ای شادتر حرکت کرد؛ جامعه‌ای که در کنار شادی بیشتر مسلما نتایج مثبتی از تلاش و حرکت به سمت جلو را همراه خود دارد و همچنین باعث جذب حداكثری جوانان به امور دینی خواهد شد چرا كه جوان به دنبال شادی و تفریح است و عدم وجود بسترهای مناسب برای شادی می تواند تبعات بدی را برای جوانان و جامعه به همراه داشته باشد.

در رده بندی شادترین کشورهای جهان، دانمارک با نمره 69/7دربرابر متوسط جهانی 10/5 رتبه اول را داراست و شادترین کشور جهان محسوب می شود. نروژ رتبه دوم را بعد از دانمارک با نمره 65/7در رتبه بندی از شادترین کشورهای جهان در جهان به دست آورده است. سوئیس با نمره 65/7 حائز رتبه سوم شده است. هلند با 7.51 در رتبه چهارم است. سوئد در رتبه بندی شادترین کشورهای جهان در سال 2013 به مکان پنجم نقل مکان کرده تا دو مکان در مقایسه به 2012 پیشرفت کند. کانادا با یک رتبه نزول نسبت به سال قبل با نمره عالی 7.47 در سال 2013 رتبه ششم را به دست آورد. فنلاند به رغم نمره بسیار بالا آن 38/7 در سال 2013 نسبت به سال قبل پنج پله افول در جای هفتم ایستاد. اتریش با نمره 37/7جایگاه هشتم را دارد و ایسلند با نمره 35/7 با دو پله صعود نسبت به سال قبل در جایگاه نهم ایستاد. استرالیا نیز با نمره‌ای بسیارنزدیک به ایسلند در مقام دهم ایستاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha