سلامت نیوز : رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که ۲۰ میلیارد نخ آن قاچاق است. سیگاری‌ها روزی ۳۰ میلیارد تومان به کشور ضرر می‌زنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد حسین قربانی،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دیشب در برنامه تلویزیونی نبض تصریح کرد: به آقای نجفی که صحبتهایی در ترویج مصرف قلیان و جلوگیری از افزایش محدودیت در مصرف این ماده دخانی در اماکن عمومی داشته‌اند باید گفت آیا علنی کردن و افزایش مصرف قلیان در جامعه مشکلی را حل می‌کند یا مشکلی به مشکلات کشور اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر سن مصرف قلیان در کشور از 14 سال به 10 سال پایین آمده است در حالی که مطابق قانون جامع کنترل دخانیات باید با محدود کردن عرضه قلیان و مواد دخانی در اماکن عمومی و کاهش دسترسی، مصرف این ماده خطرناک کمتر می شد.

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس گفت:‌ سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که 25 میلیارد آن تولید داخل، 20 میلیارد نخ واردات قانونی  و 20میلیارد نخ واردات قاچاق است.

وی افزود: سیگاریها روزانه 10 میلیارد تومان بابت خرید سیگار هزینه می‌کنند و دو برابر این میزان نیز روزانه صرف هزینه درمان بیماریهای ناشی از مصرف سیگار است که به سیستم درمانی کشور و مردم تحمیل می‌شود یعنی سالانه بیش از کل بودجه سلامت کشور فقط به خاطر مصرف سیگار در کشور هدر می‌رود.

وی ادامه داد:‌ قانونگذار برای پیگیری حسن اجرای قانون جامع کنترل دخانیات تشکیل ستاد کشوری اجرای این قانون را در نظر گرفته است که دبیرخانه آن در وزارت بهداشت است و 4 وزیر بهداشت، آموزش و پرورش، صنعت و معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز فرمانده نیروی انتظامی و رئیس صدا و سیما عضو  آن هستند اما این ستاد با آن شدت و حدت مورد انتظار برای اجرایی شدن این قانون عمل نکرده است.

قربانی گفت: آقای نجفی اگر تصور می‌کند با آزاد شدن مصرف قلیان در اماکن عمومی و منع محدودیتها گردشگری در کشور رونق می‌گیرد باید بداند که تجربه کشورهای دیگر هم نشان داده است که افزایش مصرف دخانیات عامل مهم افزایش بزهکاری در کشورهاست که خود مانعی برای توسعه توریسم است.

وی ادامه داد: کشورهای اسکاندیناوی با افزایش مالیات سیگار توانسته‌اند میزان مصرف آن را کاهش دهند و بزهکاری در این کشورها کاهش یافته اما بر عکس کشورهای اروپای شرقی که این کار را نکرده‌اند مرتباً شاهد افزایش بزهکاری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha