سلامت نیوز : قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خودکشی، فرار از منزل و طلاق را از جمله آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: مجموعه این حوادث منجر به پدید آمدن آسیبهای اجتماعی می‌شود که از عوارض توسعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ فیروزآبادی در اولین همایش ملی نقش مشارکت‌ اجتماعی روانشناسان و مشاوران در ارتقای سلامت روان جامعه که روز شنبه برگزار شد، بیماری روانی را دومین یا سومین بیماری در کشور دانست و گفت: باید در برخورد با بیماران روانی به سمت استاندارد سازی حرکت کنیم و به صورت مشخص با اختلالات روانی برخورد کنیم و این امر از جمله وظایف حکومت است.

وی با بیان اینکه 40 سال پیش 30 درصد جمعیت کشور شهرنشین بود، اظهار کرد: هم اکنون 70 درصد جمعیت کشور شهرنشین شده که نشان دهنده تغییر و تحولات جدید در جوامع بشری است.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه تکنولوژی پایه تغییر و تحولات در سالهای اخیر در کشورهاست، بیان کرد: این تغییر و تحولات سبب تغییر روابط بین افراد شده و همین امر سبب شده جوامع در چند دهه اخیر با مشکلاتی اساسی مواجه شوند که عمده آن را می‌توان مربوط به ایجاد شهرهای بزرگ و به ویژه کلان شهرها دانست.

وی افزود: باید اساس کار در موضوع بیماری روانی بر پیشگیری باشد و در این زمینه نیز مردم و بخش خصوصی به عنوان تصدی‌گر و سازمان‌های دولتی باید به عنوان سیستم‌های نظارتی ورود کنند.

در ادامه این همایش عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه تمایز روانشناسان ایرانی با سایر روانشناسان کشورهای دیگر تسلط و دسترسی به علوم معنوی است، گفت: زنان،‌ دختران فراری، معتادان، بیماران روانی و سالمندان جزو اقشار آسیب پذیر هستند که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و روانشناسان می‌توانند به صورت مستقیم با آنها برخورد کنند.

وی با بیان اینکه خدمات وزارت بهداشت در حوزه بیماران روانی تنها بستری چند روزه و ارائه برخی خدمات دارویی و درمانی نیست، تصریح کرد: فرد بیمار علاوه بر اینکه خود در معرض آسیب‌های اجتماعی زیادی قرار دارد می‌تواند آسیب‌های زیادی به جامعه وارد کند و بنابراین چگونگی رفتار وی و نظارت بر آن باید با مداخله سازمان بهزیستی صورت گیرد.

عباسی همچنین به موضوع اعتیاد اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد تنها با دارودرمانی و متادون تراپی به موضوع ورود می‌یابد، اما وظیفه سازمان بهزیستی رفتار درمانی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سالمندان را نیز به عنوان اقشار آسیب پذیر در جامعه مورد خطاب قرار داد و گفت:‌ وزارت بهداشت در مورد سالمندان نیز تنها در حد تامین غذا و اینکه آنها آسیب جسمی نبینند ورود می‌ کند اما موضوع اساسی که به عنوان آسیب در ارتباط با سالمندان مطرح است، طرد شدن از جامعه است که در این مورد نیز وظیفه اصلی سازمان بهزیستی است که به صورت جدی ورود کند تا وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی بتوانند با تکمیل فعالیتهای یکدیگر سبب کاهش آسیبها در جامعه و صرفه جویی در هزینه‌های کشور شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha