سلامت نیوز : یک متخصص داخلی گفت: شایع‌ترین علت شقاق مقعد یبوست مزمن است که علت اصلی ایجاد این عارضه تغذیه نادرست است.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه شقاق مقعد ترک و شکاف در پوست اطراف مقعد است، گفت: معمولا این ترک گاها تا پایین انتشار یافته و تارهای عضلانی را درگیر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری اغلب با سایر نابسامانی‌های روده همراه است، گفت: شقاق مقعد بسیار درناک است و بیمار هنگام دفع مدفوع، درد شدیدی احساس می‌کند. ممکن است خون روی هم وجود داشته باشد و در غالب موارد خارش در مقعد احساس می‌شود.

این متخصص داخلی گفت: شایعترین علت شقاق مقعد یبوست مزمن است و دفع مدفوع سفت ناشی از آن است که به بافت و غشای مخاطی آسیب می رساند.

وی گفت: پس از ایجاد صدمه در بافت اطراف مقعد با هر نوبت دفع مدفوع، شکاف مجددا باز شده به مدفوع آلوده می‌شود.

دکتر خسرونیا با بیان اینکه علت اصلی ایجاد شقاق مقعد تغذیه نادرست است، گفت: پرهیز از یبوست با مصرف میوه‌های تازه آبدار (هر 5 ساعت یکبار) به جز موز، نان های سبوس دار، نوشیدن یک لیوان آب (هر دو ساعت یکبار)، در پاکسازی روده و پیشگیری از یبوست بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل در درمان شقاق مقعد، استفاده از جیره غذایی طبیعی و ساده است، مصرف سبزیجات برگ سبز به ویژه اسفناج، حبوبات، گوجه فرنگی، کاهو، پیاز، کلم، شلغم و هویج، انجیر، کشمش و لبنیات است.

رییس انجمن پزشکان داخلی تاکید کرد: بیماران باید از مصرف قند و غذاهای شیرین به شدت پرهیز کنند زیرا مواد قندی، ویتامین B بدن را دفع می‌کند و روده‌ها نمی‌توانند عملکرد طبیعی داشته باشند.

دکتر خسرونیا گفت: مصرف مواد غذایی حاوی آرد سفید، برنج، کیک‌ها، انواع خمیرها، بیسکویت، پنیر، غذاهای گوشتی و نگهدارنده‌ها منجر به ایجاد یبوست و بروز شقاق مقعد می شود.

وی گفت: بخش مبتلا را باید چند بار در روز با کیسه داغ و سرد مالش داد، از کیسه‌ای نخی که در آب داغ قرار داده شده باشد، باید به مدت 2 تا 3 دقیقه در محل ضایعه قرار داد، استفاده از کیسه داغ باید 3 نوبت با مدت زمانی برابر انجام شود، به دنبال کیسه داغ باید از کیسه خنک استفاده شود و این کار روزانه مرتب تا حصول بهبودی انجام شود، یعنی 3 نوبت کیسه داغ و یک نوبت کیسه سرد مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر خسرونیا در خاتمه یادآور شد: هوای تازه و انجام ورزش به طور منظم تاثیر بسزایی در تسریع روند بهبودی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha