طبق آ‌خرین برآورد وزارت بهداشت ۷ درصد مردم کشور و ۱۴ درصد شهروندان تهران هر سال به علت هزینه‌های کمرشکن و تحمل‌ناپذیر درمان فقیر می‌شوند.

۱۴ درصد شهروندان تهران هر سال با هزینه‌های کمرشکن درمان فقیر می‌شوند
سلامت نیوز : معاون درمان وزارت بهداشت گفت: طبق آ‌خرین برآورد وزارت بهداشت ۷ درصد مردم کشور و ۱۴ درصد شهروندان تهران هر سال به علت هزینه‌های کمرشکن و تحمل‌ناپذیر درمان فقیر می‌شوند.

محمد آقاجانی، معاون درمان جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با فارس اعلام کرد: بر اساس قانون برنامه توسعه قرار بود سهم مردم از هزینه‌های سلامت به زیر 30 درصد کاهش پیدا کند اما بر اساس آخرین برآورد وزارت بهداشت هم اکنون بیش از 60 درصد هزینه‌های درمانی و سلامت را مردم از جیب خودشان پرداخت می‌کنند که 2 برابر آن رقمی است که بر اساس قانون برنامه باید به آن می‌رسیدیم.

وی ادامه داد: شاخص مهم دیگر اقتصاد درمان، شاخص کاتاستروفی یا هزینه‌های تحمل ناپذیر درمان است. این شاخص در ابتدای برنامه توسعه چهارم 2 درصد جامعه را درگیر و فقیر می‌کرد و قرار بود تا پایان برنامه به زیر یک درصد جمعیت برسد اما بر خلاف تکلیف برنامه میزان افرادی که متحمل هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌شوند افزایش یافته است.

معاون وزیر بهداشت گفت: آخرین برآورد رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد که میزان جمعیتی که متحمل هزینه های تحمل ناپذیر درمانی می شوند در کشور به 5 تا 7 درصد افزایش پیدا کرده و متأسفانه این میزان برای شهروندان تهران 2 برابری یعنی حدود 14 درصد جمعیت است.

وی ادامه داد: تعریف شاخص کاتاستروفی یا هزینه های کمرشکن درمانی این است که یک فرد یا خانواده 40 درصد هزینه‌های غیر خوراکی خود را در سبد خانوار صرف درمان و سلامت خود کند و به این ترتیب فقیر می‌شود.

وی گفت: افزایش جمعیت افرادی که مشمول هزینه تحمل ناپذیر درمانی می‌شوند به خصوص در تهران بسیار نگران کننده است و حل آن نیازمند برنامه ریزی جدی دارد.

آقاجانی افزود: راه حل اصلی این مسئله مهم تقویت بیمه‌ها و افزایش سطح و عمق پوشش خدمات بیمه‌های پایه و بازنگری در خدمات بیمه‌های درمانی تکمیلی است. بیمه‌های پایه باید تعداد و گسترده خدمات درمانی تحت پوشش خود را افزایش دهند و هم عمق پوشش خود را از میزان هزینه‌های تحمیلی به بیماران افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha