سلامت نیوز : سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: بودجه پژوهشی یک پنجم میزان مورد نیاز است و قرار نیست، همه طرح‌های پژوهشی ۱۰۰درصد به نتیجه رسیده یا مورد استفاده قرار گیرد، اما می‌تواند به عنوان شواهد بالینی در طرح‌های بعدی استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی جعفریان صبح امروز در چهارمین کنگره بین‌المللی دستاوردهای پژوهشی در حوزه پزشکی که در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: دانش پزشکی با شتاب زیادی در حال حرکت است و هر روز اتفاقات جدیدی در این عرصه می‌افتد که باید دانش پزشکی در بین پزشکان و مراکز تحقیقاتی به روز شود.

وی گفت: برخی رشته‌ها که ارتباط بیشتری با مراکز تولید دانش دارند، دانش آنها بروز است و برخی مراکز به دلیل نداشتن این ارتباطات ضعیف‌تر هستند. وظیفه ما این است که هم در داخل دانشگاه‌های علوم پزشکی و هم در حوزه خارج از کشور این ارتباط را تقویت کنیم.

جعفریان دانش را مجموعه‌ای از علوم بشری دانست و افزود: اهمیت پژوهش در دانش پزشکی به دلیل ارائه خدمات سلامت به مردم نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر و ارزشمندتر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران به نقش کارهای مطالعاتی و بروز شدن دانش اشاره و تصریح کرد: من دوره مطالعاتی را در خارج از کشور گذراندم و پس از آن بدون تغییر در تجهیزات پزشکی و تیم پزشکی زمان جراحی پیوند کبد را یکساعت و نیم کاهش دادیم که طبیعتاً در عوارض پس از عمل و وضع بیمار بسیار مؤثر است.

در حاشیه این کنگره جعفریان در جمع خبرنگاران حاضر شد و در مورد مشکلات حوزه پژوهش به سؤالات پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، درباره اینکه چرا برخی از کارهای پژوهشی بدون آنکه به نتیجه برسد، یا تجاری‌سازی شود، انجام می‌شود، گفت: انجام پروژه‌های پژوهشی لزوماً به مفهوم آن نیست که حتماً جایی استفاده شود. و اگر جامعه ظرفیت آن را داشته باشد به استفاده خواهد رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: قرار نیست 100درصد پروژه‌های پژوهشی به نتیجه برسد چرا که حتی مؤسسات بزرگ پژوهشی در دنیا نیز 10 طرح را شروع می‌کنند که 3 طرح آن به نتیجه می‌رسد اما حداقل فایده آن این است که در این پژوهش‌ها شواهدی تولید می‌شود که برای پژوهش‌های بعدی مفید است.

جعفریان در مورد نحوه ارتباط پژوهشگران ایرانی خارج از کشور گفت: از آن جایی که همکاران ایرانی خارج از کشور در برخی از مطالعات وضعیت خیلی خوبی دارند سعی می‌کنیم تا با برگزاری چنین کنگره‌هایی زمینه ارتباط با آنها را برقرار کنیم. همچنین با اعزام تیم‌های هیئت علمی به عنوان فرصت‌های مطالعاتی از دانش خارج از کشور بهره می‌بریم.

وی در مورد بودجه پژوهشی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی تهران گفت:‌ امسال چیزی حدود 4 تا 5 میلیارد تومان یعنی یک پنجم آن چیزی که باید جمع کنیم، بودجه پژوهشی به ما اختصاص یافته که مجبوریم این بودجه را به طرح‌ها و پایان‌نامه‌هایی که رتبه بالاتری دارند، اختصاص دهیم. البته همین رقم 4،5 میلیارد تومان نیز کاملاً محقق نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha