سلامت نیوز : رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم گفت: از آنجایی که تست قند خون به طور مداوم برای بیماران دیابتی سخت است به دنبال روش‌هایی مانند استفاده از بزاق دهان یا یک نوع سنسور برای اندازه‌گیری قند خون این بیماران در کشور هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ باقر لاریجانی صبح امروز در چهارمین کنگره بین‌المللی دستاوردهای پژوهشی پزشکی خاطرنشان کرد: دیابت از جمله بیماری‌هایی‌ است که شیوع بالایی دارد و حدود 10 درصد جمعیت جهان به دیابت مبتلا هستند و 8.5 درصد هزینه بهداشت به این بیماری اختصاص داده می‌شود.

وی وجود فقر، سوء تغذیه و برخی بیماری‌های عفونی را با دیابت مرتبط دانست و افزود: می‌توانیم با کنترل دیابت عوارضی مانند فشار خون و چربی را هم کاهش دهیم.

لاریجانی اصلاح شیوه زندگی، استفاده مناسب از داروها و آموزش به بیماران مبتلا به قند خون را در کنترل این بیماری بسیار مؤثر دانست و افزود: با ایجاد کلینیک مجازی تمام اطلاعات مورد نیاز بیماران در دسترس قرار گرفته و با راه‌اندازی مشاوره تلفنی نیاز مستمر به پزشک کاهش می‌یابد چرا که در کشوری مانند دانمارک مشاوره تلفنی در حوزه دیابت 45 درصد از بار مراجعات را کاهش داده است.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران از تدوین راهنمای بالینی کنترل قند خون برای بیماران دیابتی خبر داد و افزود: این راهنما به چاپ رسیده تا در اختیار پزشکان قرار گیرد.

فوق تخصص غدد تصریح کرد: اکنون ده‌ها نوع دارو برای بیماران دیابتی استفاده می‌شود و شواهد حاکی از آن است که اثربخشی داروهای قدیمی با داروهای جدید تفاوتی ندارد و نباید مدام بیمار را برای داروهایی که چندان قابل دسترس نیست به دردسر انداخت.

وی از ابداع دستگاهی برای کنترل وضعیت بیماران دیابتی خبر داد و گفت: این دستگاه با متد سنسور برای نخستین بار در پژوهشگاه غدد ابداع شده که سولفور اوره را در خون اندازه‌گیری می‌کند و در حال گرفتن پتنت آن و تولید انبوه برای بیمارستان‌های کشور هستیم.

به گفته لاریجانی اگر چه روش‌های جدیدتری برای تزریق انسولین به بیماران دیابتی به بازار آ‌مده اما هنوز بیماران از تزریق روزانه آن عاجزند.

وی گفت: توانسته‌ایم دستگاهی بسازیم که با استفاده از بزاق دهان قند خون را اندازه‌گیری می‌کند و اکنون در حال برطرف کردن برخی اشکالات این روش بوده تا بتوانیم پتنت آن را نیز دریافت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از سلول‌های بنیادین در درمان دیابت را بسیار مفید دانست و اذعان داشت: حسن سلول‌های بنیادین در این است که به سلول‌های مختلف تقسیم می‌شوند و قدرت بازسازی دارند.در همین راستا با هماهنگی سازمان پزشکی قانون می‌توانیم از سلول‌های بنیادین جنین‌های سقط شده استفاده کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته باید گفت روش سلول‌های بنیادین هم مشکلات خاص خود را دارد و در خیلی از مواقع ممکن است بهبودی برگشت داده شود اما در نهایت میزان نیاز بیمار به دریافت انسولین کاهش می‌یابد.

وی در مورد استفاده از سلول‌های بنیادین بالغ در افراد دیابتی نیز گفت: در نوع دیگری از این روش سلول بنیادین را از مغز استخوان فرد دیابتی گرفته و در محیط آزمایشگاه آن را کشت می‌دهیم و بعد از یک ماه این سلول‌ها را به خود فرد تزریق می‌کنیم که مشاهداتمان نشان می‌دهد بیمار بعد از یکسال از این نوع درمان نیز نیازی به تزریق انسولین نداشته است.

چهارمین کنگره بین‌المللی دستاوردهای پزشکی با حضور دکتر یلدا، پرفسور بهادری و پیشکسوتان عرصه پزشکی از امروز به مدت 4 روز برای ارائه آخرین دستاوردهای پزشکی حوزه پزشکی در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha