سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: قرار است ۲۵ درصد از وابستگی دارویی برطرف شود و ۷ واکسن مورد نیاز در قالب شورای فن‌آوری ظرف ۴ سال در کشور تولید شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم پرده‌برداری از سردیس دکتر محمد قریب که در پارک فن‌آوری پردیس برگزار شد در مورد تجلیل از اساتید گفت: اگر تاکنون الگوهایی مانند دکتر قریب را معرفی کرده بودیم دچار این بی اخلاقی‌های امروز نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: البته تجلیل از اساتید در زمان حیاتشان نیز بسیار مهم است و حتماً فرهنگستان علوم پزشکی برنامه‌هایی در این زمینه خواهد داشت و وزارت بهداشت نیز به طبع آن، آن را انجام خواهد داد.

هاشمی گفت: از این الگوهای برجسته در کشور کم نداریم اما بسیاری از آنها گمنام هستند در حالی که تولید علم به صورت انفجار آمیز و رشد آن حاصل تلاش این افراد است.

وزیر بهداشت در مورد توزیع نیروی انسانی به مناطق محروم و افزایش سهمیه این مناطق، گفت: در قالب قانون برای تربیت نیروی مورد نظر این مناطق از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم و در صدد تبدیل آئین‌نامه آن هستیم تا ظرف چند سال آینده نیاز این مناطق برطرف شود.

وی گفت: اگر اختیارات را به این مناطق محروم بدهیم، بخشی از درد و رنج آنها برطرف می‌شود چرا که بسیاری از پزشکان متأهل برای گذراندن این طرح‌ها به مناطق دوردست می‌روند و دچار مشکل می‌شوند. از سوی دیگر نیاز کشور است و باید مشکلات آن را برطرف کنیم.

وزیر بهداشت در مورد کاهش هزینه داروهای بیماران صعب‌العلاج و مبتلا به سرطان گفت: تاکنون به قول خود عمل کرده‌ایم و تا آخر سال این داروها در اختیار بیماران قرار می‌گیرد چرا که ظرف دو ماه گذشته قیمت داروهای این دسته از بیماران کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: البته برای برخی اقشار تحمل هزینه‌های این داروها که در سبد خانوارشان دیده نشده قابل توجه است اما مابه‌التفاوت نرخ ارز نیز داده شده است و برخی داروها که در کشور وجود نداشت نیز به وفور یافت می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: از سوی دیگر بیمه‌ها نیز لیست داروها را پذیرفته و لیست جدید این داروها از امروز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

هاشمی همچنین در مورد برنامه وزارت بهداشت در تولید دارو و واکسن گفت: در دوره جدید، شورای فن‌آوری تشکیل داده‌ایم که هدف آن تولید واکسن و دارو است و قول داده شده که تا پایان 4 سال در این حوزه اقدامات خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: در حوزه دارو حدود 95 درصد اقلام دارویی تولید داخل است اما وابستگی حدود 52 درصد را به مواد اولیه داریم و آنها را وارد می‌کنیم.

وی گفت: در حوزه واکسن نیز صادر کننده واکسن بوده‌ایم اما اکنون وارد کننده شده‌ایم و به خارج از مرزها نیازمند هستیم.

هاشمی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است 25 درصد وابستگی دارو در قالب شورای فن‌آوری ظرف 4 سال برطرف شود و 7 واکسن مورد نیاز در همین زمان در کشور تولید شود.

وی گفت: امسال سال سختی در بحث بودجه ریزی است و امیدواریم فشار زیادی به مردم و حوزه سلامت وارد نشود و این واقعیتی است که باید بپذیریم که بخش عمده‌ای از بودجه محقق نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha