مدیر انجمن ام اس اعلام كرد: افزایش دو برابری هزینه داروهای خارجی طی 9 ماه گذشته

مدیر انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام اس اعلام كرد: طی 9 ماه گذشته قیمت داروهای خارجی بیماران مبتلا به ام اس از جمله آوونكس، 2 برابر افزایش یافت.

محمد خسرویار در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: داروی آوونكس تا چند ماه گذشته حدود 40 هزار تومان قیمت داشت. اما در حال حاضر این دارو برای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی 100 هزار تومان و برای افراد تحت پوشش سازمان بیمه خدمات درمانی 80 هزار تومان هزینه در بر دارد.

وی با بیان این كه بیماران در تهیه داروهای خود تنها با مشكل هزینه مواجه هستند، افزود: هر روز بیماران بسیاری در اعتراض به گران بودن داروهای ام اس به انجمن مراجعه می‌كنند.

مدیرانجمن حمایت از بیماران ام اس خاطرنشان كرد: مشكل هزینه سنگین برخی از داروهای بیماران مبتلا به ام اس در حالی ادامه دارد كه بیمه شدگان سازمان‌های خدمات درمانی و تامین اجتماعی، قیمت‌های متفاوتی را برای تهیه دارو پرداخت می‌كنند. به طوری كه قیمت آوونكس تحت پوشش این دو سازمان 20 هزار تومان تفاوت قیمت دارد.

خسرویار با طرح این پرسش كه «چرا بیمه شدگان در دو سازمان مذكور باید قیمت‌های متفاوتی را برای دارو پرداخت كنند» از آنچه «مدیریت نامناسب یارانه‌های داروی» خواند، انتقاد و اظهار كرد: به نظر می‌رسد باید نظام مدیریت یارانه‌های دارویی به منظور كاهش فشار ناشی از هزینه‌های سرسام آور داروها بر مردم بازنگری و اصلاح شود.

وی، اظهارات سازمان‌های بیمه‌گر را مبنی بر كمبود منابع مالی به عنوان یكی از علل گرانی دارو نادرست عنوان كرد و گفت: در صورت مدیریت صحیح منابع و یارانه‌ها به طور قطع از مشكلات كنونی ناشی از هزینه‌های سنگین دارو كاسته می‌شود.


هزینه هر بیمار مبتلا به ام اس، ماهانه 180 هزار تومان

مدیر انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام اس، هزینه ماهانه درمان هر بیمار را در حدود 180 هزار تومان برآورد و خاطرنشان كرد: در شرایطی كه بیماران ناچار به پرداخت این مقدار هزینه به طور مادام العمر هستند، نباید با كاهش حمایت‌های دولتی مشكلات آنها را تشدید كرد.

خسرویار گفت: تامین 80 تا 100 هزار تومان در هر ماه برای یك قلم دارو برای هر بیمار كمرشكن است و به طور قطع با ایجاد استرس و نگرانی روند درمان وی را نیز به مشكل مواجه می‌كند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ام اس، قیمت داروی سینووكس را كه در داخل كشور تولید می شود، حدود 30 هزار تومان عنوان كرد.

به گفته خسرویار، آمار شخصی از بیماران تحت درمان با آوونكس در حال حاضر در دست نیست.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha