شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 85387

سلامت نیوز : یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که از نظر اپیدمیولوژی بیشتر در بانوان یائسه و کمتر در مردان مشاهده می شود.

دکتر نسیم پوراصغری فوق تخصص روماتولوژی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت وگو با (ایسنا) ، در رابطه با پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری است که به دلیل تغییر در ساختمان یا توده استخوانی فرد را در معرض شکستگی قرار می دهد.

پوراصغری تاکید کرد: این بیماری بدون علائم بالینی است و گاهی کوتاهی قد به میزان چهار سانتی متر نسبت به جوانی، خمیده شدن مهره‌های پشتی و گوژپشتی می‌تواند یکی از علائم شکستگی در مهره‌های کمری باشد.

این فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش است، تصریح کرد: در این بیماری تا فرد دچار شکستگی نشده باشد علائم واضحی ندارد به همین منظور توصیه می‌کنیم با توجه به عوارض فراوان این بیماری که شکستگی در استخوان لگن، کمر و یا استخوان ساعد است بیماران غربالگری شوند.

پوراصغری گفت: پوکی استخوان از نظر اپیدمیولوژی بیشتر در بانوان یائسه و کمتر در مردان مشاهده می شود و علت هم این است که بانوان در روند زندگی خود دچار پدیده یائسگی می شوند و به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش هورمون های زنانه، روند کاهش توده استخوانی بسیار سریع انجام می شود.

وی افزود: بانوان قبل از یائسگی یا افراد جوان معمولاً به ندرت دچار پوکی استخوان می شوند در حالی که مردان و بانوان در سنین بالای 65 سالگی به علت تغییرات ناشی از سن با کاهش سریع توده استخوانی مواجه می شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در بانوان قبل از یائسگی یا بچه‌ها نیز در صورت عدم وجود بیماری‌های زمینه‌ای یا اختلالات سوء جذب و یا مصرف داروها به ندرت پوکی استخوان دیده می شود.

پوراصغری با اشاره به علائم خطر در پوکی استخوان گفت: این علائم دو دسته‌اند که شامل علائم خطر غیرقابل تغییر مانند سن، جنس، نژاد و ژنتیک و یکسری علائم قابل تغییر مثل نحوه تغذیه، مصرف الکل و سیگار است.

این فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: همچنین مصرف خودسرانه برخی از داروها به ویژه کورتون و برخی عادات غذایی اشتباه مانند مصرف نوشابه، فاکتورهای خطر محسوب می شوند به طوری که بانوان زیر 45 سالی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند در معرض خطر هستند.

وی با توصیه غربالگری به بانوان و مردان بالای 65 سال ، اظهار کرد: اگر بین سنین 50 تا 65 سال یکی از فاکتورهای خطر وجود داشته باشد و یا بیمارانی که حداقل به مدت سه ماه کورتون استفاده کرده اند، غربالگری پیشنهاد می شود.

پوراصغری به روش های غربالگری اشاره کرد و گفت: در این زمینه رو ش های متفاوتی وجود دارد اما یک روش استاندارد استفاده از دگزا(DXA) است که میزان بسیار کمی اشعه ایکس وارد بدن انجام دهنده می‌شود که قابل چشم پوشی است و معمولاً اندازه‌گیری تراکم استخوان در ستون فقرات کمری، لگن و انتهای استخوان ساعد انجام می شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان به روش های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: به این موارد درمان های غیر دارویی نیز گفته می شوند که شامل مصرف کافی کلسیم است به طوری که هر فرد بالای 50 سال نیاز به 1200 میلی گرم کلسیم دارد که این میزان معمولاً از طریق رژیم غذایی تامین نمی شود بنابراین به این افراد به علت کاهش جذب داده‌ای کلسیم، مکمل کلسیم توصیه می شود.

وی ادامه داد: همچنین مصرف ویتامین D یا استفاده از نور آفتاب کافی در جلوگیری از پوکی استخوان اهمیت دارد، همچنین عدم مصرف سیگار، الکل و نوشابه های گازدار مورد تاکید است.

پوراصغری با اشاره به نقش ورزش در جلوگیری از پوکی استخوان بیان کرد: ورزش مستمر سبب افزایش توده استخوانی می شود و بایستی هشدار داد که در صورت عدم استمرار بعد از قطع ورزش وضعیت فرد به قبل بازمی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha