سلامت نیوز : کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان تاکستان معتقد است: رژیم غذایی صحیح و ورزش از عوامل شادابی در سالمندان به شمار می‌رود.

بهاره قره‌خانی در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: رعایت رژیم غذایی صحیح و انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده روی، از عوامل موثر در حفظ سلامتی و شادابی به ویژه در سالمندان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: برنامه غذایی سالمندان همانند برنامه‌های غذایی گروه‌های سنی دیگر باید شامل تمام گروه‌های غذایی و با رعایت سه اصل تنوع، تعادل و تناسب تنظیم شود.

به گفته‌ی کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان تاکستان، نیاز به انرژی در سالمندان به دلیل کم شدن بافت عضلانی و تحرک بدنی کاهش می‌یابد. تغذیه صحیح و تحرّک، مانع بروز یبوست در سالمندان می‌شود٬ بنابراین باید به سالمندان استفاده از تغذیه صحیح و تغییرات فیزیولوژیک آموزش داده شود.

قره خانی توضیح داد: مصرف غذاهای پُر فیبر با منابع میوه‌ها و سبزی‌ها، مصرف مقادیر کافی مایعات٬ مصرف میوه‌های خشک، مصرف نشدن مواد غذایی دارای چربی زیاد مانند محصولات لبنی پرچرب و گوشت‌های دارای چربی‌های قابل رویت همراه با داشتن فعالیت بدنی مناسب از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بروز یبوست در سالمندان است.

وی از سالمندی به عنوان نیمه دوم زندگی انسان یاد کرد و افزود: در این دوران، سالمند شاهد تقلیل نیروی جسمی و روانی خویش است که کمک، همراهی و حمایت اعضای خانواده می‌تواند نقش مهمی در سپری کردن سالم آن داشته باشد. همچنین زندگی گذشته سالمند و نحوه سازگاری او با محیط در این دوران، می‌تواند در سلامت روان او مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha