سلامت نیوز : بیشترین علت مرگ کودکان مسمومیت دارویی است. این نوع مسمومیت‌ها به عنوان یک علت شایع آسیب به ویژه در کودکان زیر 6 سال محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سیروس دهقانی داروساز و سوپروایزر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مسمومیت های عمدی و تصادفی یا اوردوزهای دارویی (drug overdoses) یکی از دلایل عمده مرگ و میر و هزینه های سیستم بهداشت و درمان را تشکیل می دهد و تخمین زده می شود که سالیانه حدود 2 تا 5 میلیون مسمومیت دارویی در ایالات متحده رخ می دهد و این در حالی است که بسیاری از موارد تشخیص و یا گزارش نمی شود.

وی با بیان اینکه مسمومیت ها یک علت شایع آسیب به ویژه در کودکان زیر 6 سال است، افزود: برای پیشگیری از مسمومیت ها، والدین و پرستار کودک بایستی دائم کودک را زیر نظر داشته باشد و مطمئن باشند که هیچ دارو یا ماده سمی در دسترس آنها قرار نمی گیرد.

دهقانی به شهروندان خوزستانی توصیه کرد: برای کاهش موارد مسمومیت های دارویی به نکته زیر توجه کنند: ابتدا تمام داروها را از دسترس کودکان خارج کنند که این مورد شامل داروهای بدون نسخه، مکمل های رژیمی، داروهای گیاهی و غیره است، سپس همه داروها را در بسته بندی اصلی خودشان نگهداری کنند.

وی همچنین اضافه کرد: خانواده ها داروها را در کیف دستی یا جیبی خود حمل نکنند زیرا که ممکن است توسط کودک پیدا شود و به یاد داشته باشند که بسته بندی مخصوص و ایمن، ۱۰۰درصد دسترسی کودک به دارو را منتفی نمی‌کند، پس هرگز داروی خود را در دسترس و بدون توجه رها نکنند.

سوپروایزر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بابیان اینکه خانواده ها به هیچ وجه داروی خود را جلوی چشمان کودک مصرف نکنند، تصریح کرد: در صورتی که دارویی را به کودک می دهید حتماً دستورالعمل های آن را دقیقاً مطالعه کنید و اگر کودک هر گونه داروی دیگری دریافت می‌کند بایستی پزشک او در جریان باشد.

دهقانی تأکید کرد: والدین هرگز دارویی که برای شخص دیگری تجویز شده را به کودک خود ندهند و به هیچ وجه ممکن به دارو واژه‌هایی نظیر آبنبات یا شکلات و امثالهم را اطلاق نکنند.

وی با بیان اینکه والدین هرگز دارو را در یک محیط تاریک به کودک ندهند، اظهار کرد: تمام داروهای تاریخ مصرف گذشته یا بی مصرف را طبق دستور دور بریزید.

سوپروایزر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اشاره به اینکه شایع ترین مسمومیت های دارویی شامل، مسکن ها، خـواب آورها، آنتی سایکوتیک ها و ترکیبات سرماخوردگی است، خاطرنشان کرد: بیشترین مــــوارد مـــرگ و میر در بین مسمومیت های مختلف به ترتیب شامل مسمومیت با مونواکسیدکربن یا خــــوردن مسکن ها، داروهای خــــواب آور و آرام بخش، داروهای آنتی سایکوتیک (ضد روان پریشی)، ضد افسردگی ها، داروهای خیابانی و داروهای قلب و عروق است.

وی تأکید کرد: فقط مسکن هایی همچون استامینوفن، اکسی کدون، سالیسیلات است که مسئول 32 درصد از موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت های دارویی محسوب می شود.

 یکم تا هفتم آبان، هفته پیشگیری از مسمومیتها نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha