سلامت نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر حدود 68 درصد مراجعه کنندگان موارد مسمومیت به بیمارستان‌ها را مسمومیت‌های دارویی تشکیل می‌دهند.

دکتر قباد محمدی به مناسب هفته «پیشگیری از مسمومیت‌ها» در گفت‌وگو با (ایسنا)،توضیح داد: هرگونه ایجاد عوارض ناشی از مصرف دارو به جز عوارض معمول آن دارو را مسمومیت دارویی محسوب می‌شود. مسمویت دارویی می‌تواند بر اثر عواملی همچون مصرف بیش از حد دارو، مصرف داروی تاریخ گذشته، مصرف داروی اشتباه که بیشتر در بین کودکان شایع است و نیز مصرف دارو به قصد خودکشی صورت گیرد.

وی، همچنین تهیه دارو از مراکز غیرمجاز و نیز مصرف دارویی که شرایط مناسب نگهداری آن رعایت نشده را از جمله علت‌های دیگر ایجاد مسمومیت دارویی بیان کرد.

این مقام مسئول با بیان این‌که بیشترین مسمومیت‌های صورت گرفته در سطح استان مربوط به مسمومیت‌های غذایی است، خاطرنشان کرد: در حدود 68 درصد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها به خاطر مسمومیت، را مسمویت با دارو تشکیل می‌دهد. مسمویت‌های غذایی خطرناک نبوده و در بسیاری موارد تنها موجب ایجاد اسهال و استفراغ شده و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، اما مسمویت‌های دارویی با خطرات بسیاری همراه هستند و گاه ممکن است جان فرد را بگیرد.

محمدی با اشاره به حساسیت ویژه معاونت غذا و دارو در زمینه مسمومیت‌های دارویی، از نظارت‌های بسیار این معاونت بر روی تمام مراحل مختلف تولید دارو خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا رعایت زنجیره سرد دارو و نیز شرایط نگهداری دارو تا زمان رسیدن آن به دست بیمار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین در همین راستا کارخانه‌های تولید دارو نیز موظفند برای شربت‌های خطرناک درب محکمی نصب کنند تا کودکان نتوانند آن را به راحتی باز کنند.

محمدی با اشاره به این‌که اهمیت شرایط نگهداری دارو توسط مردم به منظور پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی بسیار حائز اهمیت است، از مردم خواست تا در صورت خرید دارو از ذخیره و انبار کردن آن خودداری کرده و آن را دور از دسترس کودکان قرار دهند.

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در حال حاضر بیشترین افرادی که دچار مسمومیت های دارویی می شوند را کودکان و افرادی که به قصد خودکشی دارو را مصرف می کنند، تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به وجود 150 کارخانه و کارگاه تولید مواد غذایی در سطح استان، خاطرنشان کرد: از این تعداد، 13 تا 14 کارخانه مربوط به تولید سوسیس و کالباس هستند که به طور مرتب بر همه آنها نظارت شده و محصولات آنها مورد آزمایش قرار می‌گیرند.برخورد با کارخانجات متخلف نیز صورت گرفته و در سال گذشته با یک کارخانه سوسیس و کالباس به علت تخلف برخورد شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: این معاونت به دقت موارد مسمومیت غذایی را پیگیری کرده تا ملاحظه کند که علت مسمومیت به دلیل وجود مشکل در کارخانه تولیدی بوده و یا شرایط نگهداری توسط مصرف کننده رعایت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha