انتقال آب رودخانه کارون مدت‌هاست که نقل مجالس خبری و زیست محیطی شده و هرکس از نظر خود این موضوع را که دیگر یکی از دغدغه های مردم شده است، بررسی می‌کند. داستان از این قرار است که می‌خواهند آب کارون را به زاینده رود منتقل کنند تا کشاورزی (برنج‌کاری) اصفهان بیش از این متضرر نشود. طرحی که مخالفت‌های زیادی را به همراه دارد.

انتقال آب کارون تکرار تجربه شکست خورده زاینده‌رود
سلامت نیوز : انتقال آب رودخانه کارون مدت‌هاست که نقل مجالس خبری و زیست محیطی شده و هرکس از نظر خود این موضوع را که دیگر یکی از دغدغه های مردم شده است، بررسی می‌کند. داستان از این قرار است که می‌خواهند آب کارون را به زاینده رود منتقل کنند تا کشاورزی (برنج‌کاری) اصفهان بیش از این متضرر نشود. طرحی که مخالفت‌های زیادی را به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ دبیر انجمن صنفی مهندسین صنعت آب خوزستان، درباره انتقال آب رودخانه کارون اعلام کرده است که با توجه به شرایط موجود در کارون، انتقال آب به استان‌های دیگر کاری کاملا غیرمنطقی، غیرعلمی و غیراصولی است و این مسأله با تمام قوانین موجود در کشور و دنیا متضاد است. «حمیدرضا خدابخشی» گفت: این کار حتی با قوانین یونسکو برای برداشت آب و اجرای طرح‌های عمرانی تضاد دارد و مطالعات زیست‌محیطی برای انتقال آب کارون نیز رسما از طرف سازمان حفاظت محیط زیست رد شده است.

به گفته وی سازمان بازرسی کل کشور با وزارت نیرو مکاتبه و موضوع انتقال آب از حوزه کارون را بررسی و رد کرده‌اند، یعنی آنان این کار را غیرقانونی می‌دانند. در همین راستا یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معترضان طرح انتقال آب سر منشاء رودخانه کارون به اصفهان، روز پنج‌شنبه برای دومین بار در کنار ساحل غربی رودخانه کارون در اهواز تجمع کردند، به «حمایت» گفت: موضوع کارون و انتقال آب از سرشاخه آن دغدغه مسوولان کشوری نیز هست و به همین علت ما به راحتی از آن نخواهیم گذشت. «سیدشکر خدا موسوی» ادامه داد: با ساخت سدهای متعدد، دیگر آبی برای رودخانه کارون نمانده است که به اصفهانی‌ها برسد، آب موجود برای آب‌رسانی به شهرهای خود استان هم کافی نیست.

انتقال کارون قبایل را به جان هم انداخته
به گفته این بهارستان نشین، رودخانه کارون 850 کیلومتر وسعت دارد و در حاشیه آن در حدود 2 میلیون نفر از اقوام مختلف سکونت دارند. موسوی تصریح کرد: خشک شدن کارون باعث به وجود آمدن درگیری بین اقوام ساکن حاشیه این رودخانه که اکثرا کشاورز هم هستند شده و آنان را به جان هم انداخته است؛ بهترین راهکار نجات کارون و آب‌رسانی به مناطق دیگر که نیازمند آب هستند، این است که دولت تمهیداتی بیندیشد تا آب دریای خزر را به مناطقی که نیازمند هستند انتقال دهد.

انتقال کارون، ارزیابی‌های دقیق می‌خواهد
«معصومه ابتکار» رئیس سازمان محیط زیست نیز باعنوان این مطلب که سازمان محیط زیست اجازه نمی‌دهد حقوق محیط زیستی خوزستانی‌ها نادیده گرفته شود اظهار داشته است: حفاظت از منابع کارون در دست بررسی است. اسماعیل کهرم، مشاور سازمان محیط زیست نیز در این باره به «حمایت» گفت: انتقال آب رودخانه کارون هم برای مبدأ و هم برای مسیر و مقصد مضر خواهد بود. کهرم توضیح داد: انتقال آب می‌تواند به خشکی سفره‌های آب زیرزمینی مبدا، فروکش کردن زمین‌هایی که در مسیر واقع شده‌اند و به‌وجود آمدن مشکلاتی در مقصد شود.

وی با بیان اینکه انتقال آب زاینده‌رود به یزد، این رود و تالاب گاوخونی را خشکاند افزود: با انتقال آب رودخانه کارون نیز همین اتفاق می‌تواند بیفتد؛ همچنین باید در نظر داشت که آب کارون شیرین است و درست نیست برای مصارف کشاورزی مصرف شود.

کهرم با تاکید بر اینکه انتقال کارون فقط با ارزیابی‌های زیست محیطی دقیق امکان‌پذیر است و نباید بدون فکر تصمیم گرفت، خاطرنشان کرد: رییس سازمان محیط زیست در سفر به اصفهان تاکید کرد که اگر ضوابط زیست محیطی رعایت شود انتقال آب از کارون ممکن می‌شود، ما مطمئن هستیم این ارزیابی‌های دقیق باعث می‌شود تا نتایج تلخ این تصمیم برای مسوولان روشن شود و بنابراین از این اقدام صرف‌نظر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha