سلامت نیوز :  هنگام خواب چشم ها بسته و تنفس آرام است اما سیستم بدن به کارهای عجیبی می پردازد که دانستن آن حیرت آور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در ادامه مطلب به بخشی از این موارد اشاره می کنیم.

افت دمای بدن: قبل از خواب، دمای بدن شروع به افت می کند. در پی این امر مغز علامت رهایی ملاتونین را دریافت می کند که روی چرخه خواب و بیداری تاثیر می گذارد و به بدن این پیام را می دهد که موقع خواب است.معمولا حدود 2:30 صبح، دمای بدن به پایین ترین حد می رسد.

کاهش وزن: در هنگام شب با نفس کشیدن و خارج شدن هوای مرطوب از بدن و همچنین تعریق کردن، آب بدن از دست می رود. این موضوع در هنگام صبح نیز رخ می دهد اما خوردن و نوشیدن مانع از کاهش وزن می شود. به همین دلیل است که توصیه می شود همیشه اول صبح، خود را وزن کنید.

بلندتر می شوید: هنگام شب دیسک های موجود در ستون فقرات بزرگ تر می شود زیرا وزن بدن روی آن فشار وارد نمی کند. اگر تشکتان محکم است، خوابیدن به پهلو بهترین حالت استراحت ستون مهره هاست زیرا فشار را از روی ستون مهره و گردن کم می کند.

فشار خون و تپش قلب کاهش پیدا می کند:هنگام استراحت، نیازی نیست که بدن برای پمپاژ خون به سختی کار کند به همین دلیل سیستم بدن کند می شود.

برای اینکه عضله قلب و سیستم گردش خون زمان کافی برای استراحت و ترمیم داشته باشد افرادی که فشار خون بالا دارند باید حداقل ۷ ساعت بخوابند تا با کاهش افت فشار خون و در نتیجه خطر بیماری قلبی روبه رو نشوند.

عضلات به طور موقت فلج می شود:اگر چه ممکن است ترسناک باشد اما این امر باعث می شود در خواب حرکت های اضافه انجام ندهید. به گفته متخصصان، فعالیت بدن هنگامی که خواب می بینید می تواند خیلی خطرناک باشد.

حرکت مردمک چشم:مرحله REM خواب همراه با حرکت سریع چشم هاست. اما محققان علت آن را نمی دانند. دیدن خواب در مرحله REM رخ می دهد بنابراین بیدار شدن در این مرحله عمیق خواب می تواند ناراحت کننده باشد. اگر درست پس از تکمیل چرخه مرحله خواب ، از خواب بیدار شوید به گونه ای که REM در مرحله آخر طی شود احساس نشاط خواهید کرد.

یک چرخه خواب معمولا ۹۰ دقیقه طول می کشد بنابراین بیدار شدن پس از ۷ ساعت و نیم که مساوی است با ۵ چرخه آسان تر است تا ۸ ساعت که ۵ چرخه کامل و یک سوم چرخه به حساب می آید.

نفخ: در هنگام خواب، عضله های تنگ کننده مقعد کمی شل می شود و باد شکم راحت تر خالی می شود. در این زمان از خواب حس بویایی نیز کاهش پیدا می کند.

اسپاسم کامل بدن:کشیده شدن کامل بدن امری عادی است که ۷۰درصد افراد آن را تجربه می کنند.

برخی از محققان معتقدند که علت اسپاسم ها می تواند اضطراب یا برنامه نامنظم خواب باشد در حالی که بعضی معتقدند این امری اجتناب ناپذیر است.

تولید کلاژن در پوست افزایش می یابد:کلاژن، نوعی پروتئین است که رگ های خونی را تقویت می کند و به پوست حالت انعطافی می دهد. هنگام خواب، هورمون های رشد رها می شود. هورمون های رشد، تولید کلاژن را نیز تحریک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha