یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 85417
سلامت نیوز : خبر دیده شدن مواردی از شپش، آن هم در مدارس دخترانه شمالی پایتخت، حیرت و نگرانی خیلی از والدین را برانگیخت؛ چرا که تصور بسیاری بر این است که سطح بهداشت عمومی در مناطق شمالی شهر، بالاتر است و ابتلا به بیماری شپش سر در مدارس شمال شهرعجیب به نظر می‌رسد. البته برخی شیوع این بیماری را به کمبود مربی بهداشت در مدارس مرتبط می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اما چنین تصوراتی گرچه منکر ضرورت رعایت اصول بهداشتی از سوی اولیای خانه و مدرسه نمی شود، اما نباید به آن منجر شود که والدین در ابتلای شپش فرزندشان، خود یا مسئولان مدرسه را مقصر بدانند، چراکه به گفته دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو، شپش سر، به هیچ وجه به سطح بهداشت و رعایت نکردن نکات بهداشتی مرتبط نیست .به بیان دیگر ابتلا به بیماری شپش یا پدیکلوزیس سر از مدرسه صورت نمی گیرد، بلکه از خود دانش آموز به دیگر همکلاسی ها انتقال می یابد.

به بیان دیگر شرایط مساعد برای انتقال شپش و تکثیر و تخم ریزی آن در موهای کودک در سفر و استفاده از ملحفه و رو بالشتی آلوده به شپش، رفت و آمد به مکان های عمومی یا داشتن مهمانی که ناقل این بیماری است، فراهم می شود.

دکتر داوودی با تاکید بر این که برای جلوگیری از شیوع بیماری در سطح گسترده باید به مسائل بهداشتی دانش آموزان در خانواده و مدرسه توجه کرد، می گوید: علت بروز بیماری شپش موی سر در میان دانش آموزان به رعایت نکردن بهداشت محیطی مدارس مربوط نیست؛ چرا که شپش بیش از چند ساعت روی زمین یا هر مکان دیگری، بجز ساقه موها نمی تواند زنده بماند؛ یعنی علت انتقال آن از یک دانش آموز به دانش آموز دیگری، تراکم دانش آموزان و قرارگیری وسایل شخصی، مقنعه یا ژاکت آنها روی چوب رختی های مشترک است.

به بیان دیگر اگر شرایط به گونه ای بود که هر دانش آموز، وسایل شخصی خود را در کمد اختصاصی خودش می گذاشت، جلوی انتقال این بیماری تا حد زیادی گرفته می شد.

البته این متخصص پوست تاکید می کند: دو نوع شپش دیگر یعنی شپش بدن و ناحیه تناسلی وجود دارد که نوع اول در کارتن خواب ها و ولگردها دیده می شود و ابتلا به این دو نوع بیماری، بر خلاف شپش موی سر بشدت به رعایت نکردن اصول بهداشت فردی وابسته است.

شپش در لابه لای موی دختران چه می کند؟

بی شک پر پشت و متراکم بودن ساقه موها در دخترها و خانم ها، استعداد آنها را برای ابتلا به شپش موی سر و این که تا مدت ها عفونت یا آلودگی بتواند در لابه لای موها باقی بماند، بیشتر می کند.

به گفته دکتر داوودی، اولین نشانه آلودگی با شپش موی سر، خارش و سپس کم خوابی، تحریک پذیری و بی تمرکزی کودک به درس است. تخم های ریز شپش، به شکل ذرات ریز سفید رنگ که با نظمی مشخص روی ساقه موها قرار گرفته و جداکردن شان براحتی با دست ممکن نیست، قابل مشاهده است.

این متخصص پوست ادامه می دهد: نکته مهم اینجاست که شپش براحتی قابل درمان است و تنها نکته مهم برای درمان آن، تشخیص سریع است .پس نه والدین و نه مربیان نباید در صورت مشاهده این بیماری در دانش آموزی یکدیگر را سرزنش کنند، بلکه باید بسرعت اقدامات کنترلی و درمانی را برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران آغاز کنند.

مهم ترین اقدام والدین در چنین مواردی استفاده از شامپوهای طبی، طبق دستور پزشک و جداکردن تخم حشره از روی ساقه موها با استفاده از شانه های دندانه ریز آغشته به محلول سرکه و آب، دست کم دو بار در روز و به مدت یک هفته است؛ گرچه اقدامات کنترلی باید تا سه هفته از سوی والدین ادامه یابد. مهم ترین اقدام کنترلی مسئولان مدارس کنترل موی سر دیگر دانش آموزان و اتخاذ تمهیداتی برای قرار دادن وسایل شخصی هر دانش آموز با کمترین امکان تماس با دانش آموزان دیگر است.

پیشگیری چگونه ممکن است؟

گرچه شواهد علمی برتاثیر شامپو زدن مکرر موها در کودکان برای پیشگیری از ابتلا به شپش موی سر وجود ندارد، اما متخصصان بر دو بار درهفته شامپو کردن موهای کودکان بویژه دختر بچه ها تاکید می کنند.

به گفته دکتر داوودی با مشاهده موردی از ابتلا به شپش در مدرسه، والدین باید با دقت وضع فرزند خود را مورد بررسی قرار دهند. حتی در صورت مشاهده هر گونه خارش، استفاده از شامپوهای طبی را شروع کنند. البته این اقدام بهتر است به عنوان پیشگیری از سوی همه اعضای خانواده صورت بگیرد.

با وجود این متخصصان بر رعایت چند نکته مهم برای پیشگیری از بیماری شپش موی سر در دانش آموزان تاکید می کنند:

- موی سر کودک تان را هفته ای یکبار بررسی کنید.

- به فرزندتان یاد بدهید تا از اشیای دیگران مثل شانه، تل و مقنعه به هیچ وجه استفاده نکند.

- بهتر است دانش آموزان دختر در مدرسه، بویژه در فصل شیوع شپش، مقنعه خود را از سر خارج نکنند.

- پالتو یا بارانی دانش آموزان نیز باید ابتدا در نایلون قرار داده شود و سپس در کلاس آویزان شود تا با هم تماس نداشته باشد.

- همچنین در صورت آلوده شدن دانش آموز با شپش، لباس های وی و همچنین ملحفه و روبالشی را با آب جوش شسته و اتو و یا این که به مدت یک هفته در نایلون در بسته نگهداری کنید. فراموش نکنید که شپش موی سر، بیماری وحشتناکی نیست و با اقدام درست و بموقع درمان می شود. پس علتی برای نگرانی و افکار بسیار منفی درباره آن وجود ندارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha