با حذف یارانه شیر، اقبال مردم به این ماده غذایی کم شده به طوری که سرانه مصرف شیر در ایران از 102 کیلوگرم در سال های گذشته به حدود 80 کیلوگرم کاهش یافته است.

مصرف شیر و لبنیات در سبد غذایی خانواده ایرانی رو به کاهش است
سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: با حذف یارانه شیر، اقبال مردم به این ماده غذایی کم شده به طوری که سرانه مصرف شیر در ایران از 102 کیلوگرم در سال های گذشته به حدود 80 کیلوگرم کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ عزیزالله کمال زاده روز شنبه در همایش علمی ˈشیر محور سلامت و تندرستیˈ در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: مصرف شیر و فرآورده های لبنی نوعی سرمایه گذاری برای سلامت و افزایش طول عمر است که به آن توجه نمی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و متخصص تعذیه و متابولیسم انرژی و پروتئین افزود: سرانه مصرف شیر در ایران حدود 80 کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته بیش از 350 کیلوگرم در سال است.

وی عامل اصلی پوکی استخوان و خمیدگی زودرس در افراد را مصرف ناچیز مواد غذایی مغذی بویژه شیر و فرآورده های لبنی عنوان کرد و گفت: مصرف روزانه شیر تاثیر بسزایی در جلوگیری از پوکی استخوان در سنین پایین دارد.

وی سن پوکی استخوان در بین زنان کشورهای اروپایی را 55 سالگی اعلام کرد و گفت: این سن در بین بانوان ایرانی به 35 سال رسیده است.

کمال زاده اظهار داشت: مصرف نکردن شیر موجب پوکی استخوان بویژه در بانوان و کوتاهی قد در کودکان می شود.

این متخصص تغذیه افزود: رسانه ها مهمترین نقش در فرهنگ سازی برای افزایش سرانه مصرف شیر در جامعه را دارند و باید در زمینه اطلاع رسانی به مردم بیشتر تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha