سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به نیاز ۲.۷ میلیارد یورویی برای تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: مصرف برخی داروها در 6 ماه گذشته بیش از مصرف یکسال قبل بوده که نشان دهنده دپوی دارو در منازل و داروخانه ها از ترس کمبود آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رسول دیناروند در همایش معاونان غذا و داروی سراسر کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد،گفت: متاسفانه اولویت‌های اصلی سلامت محور در سطح جامعه و رسانه ها تغییر کرده است و مشکلات و کمبودهای دارویی را از اولویت های اصلی مخاطره سلامت به مردم معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بحران دارویی ما در حال حاضر یک بحران عجیب و غیرقابل حل نیست. ما نباید بگذاریم که اولویتها توسط رسانه‌ها به ما تحمیل شود.

دیناروند گفت: مباحثی مانند مشکلات زیست محیطی، تغییر شیوه زندگی، تغذیه نامناسب، پرخوری، کم تحرکی، میزان نمک و شکر مصرفی و ... در مخاطره سلامت تاثیرگذار تر هستند و باید این قضیه را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو یکی از مسائل مهم در حوزه دارو را تامین و تدارک دارو دانست و افزود: این موضوع وابسته به تامین ارز در کشور است که درحال حاضر برای تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور به 2.7 میلیارد یورو ارز نیاز داریم.

وی گفت: مصرف برخی داروها در 6 ماه گذشته بیش از مصرف یکسال قبل بوده است که این نشان دهنده دپوی دارو در منازل و داروخانه ها از ترس کمبود آن است و ممکن است نیاز ارزی ما به همین دلیل بیشتر هم شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: آینده نگری در تامین و تدارک دارو مهم‌تر از گذشته نگری است و نباید فقط به گذشته نگاه کرد و باید با نگاه آینده نگر و پیش بینی و پیشگیری به موقع به برطرف کردن کمبودها بپردازیم.

دیناروند، حذف یکسری موانع و تصمیمات بی پایه و اساس را از سیاستهای مدیریتی سازمان برشمرد و افزود: با توسعه رقابت، بستر مناسبی را برای تولیدکنندگان فراهم خواهیم کرد.

وی بر شفاف سازی تاکید کرد و گفت: اگر تصمیمات برپایه ضوابط و مقررات باشد و مشکلی در شفاف سازی فرآیندها وجود نداشته باشد، می توانیم همیشه و همه جا از تصمیمات اتخاذ شده دفاع کنیم. از کارهای مهمی که سازمان باید در این راستا انجام دهد، انجام تمام فرآیندها برپایه فن آوری اطلاعات است.

دیناروند، تقویت سازمان غذا و دارو، توسعه فعالیتهای فرابخشی و بین المللی، انسجام درون و برون سازمانی، تقویت مطالعات PMS و برنامه‌ریزی های سلامت محور را از برنامه های آینده سازمان غذا و دارو اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha