یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 85430

سلامت نیوز : رییس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، تمایل مردم به لبنیات غیرپاستوریزه را امری اشتباه دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد رضا شیرزادی امروز در حاشیه چهاردهمین گردهمایی کشوری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، با بیان اینکه مردم همواره باید از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند، گفت:‌ باید به مردم آموزش داده شود که از مصرف لبنیات محلی پرهیز کنند چرا که بسیاری از عوامل توسط لبنیات غیرپاستوریزه منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتقال بیماری تب مالت بین انسان و دام توسط عوامل متفاوتی انجام می شود، افزود:‌ این انتقال یا از طریق آلودگی دام یا در هنگام دوشیدن برای شیر ایجاد شود و ممکن است از فردی که شیر را می دوشد عامل بیماری زا وارد شیر شود بنابراین مردم باید برخی اقدامات مراقبتی برای مبتلا نشدن به بیماری بین حیوان و انسان را انجام دهند.

وی تاکید کرد:‌ مهمترین قشر در مواجه با تب مالت روستاییان هستند که باید از لباس و دستکش مناسب برای تماس با دام استفاده کنند و بعد از کار آنها را از دست و بدن خارج کنند، همچنین در مناطق شهری نیز باید از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه پرهیز شود و در مناطق روستایی به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری شیر به طور مناسب جوشانده شود.

شیرزادی با بیان اینکه مهمترین علت بیماری‌های تب مالت مصرف نکردن لبنیات پاستوریزه است، افزود‌:‌ تب و لرز، استخوان درد، بی‌اشتهایی، کمردرد و سردرد از علائم این بیماری است و چون برای برخی ممکن است یک ماه پس از ورود باکتری هم علائم ایجاد شوند باید به تب مالت به دلیل بومی بودن آن شک کرد.

وی هاری و هر نوع حیوان گزیدگی را از دیگر بیماری‌هایی دانست که اقدامات هاری برای آن انجام شود و فرد در کمتر از 24 ساعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

شیرزادی با اشاره به اینکه بیماری هاری 100 درصد کشنده است، تاکید کرد : 700 مرکز فعال برای مبارزه با حیوان گزیدگی وجود دارد که در آن مراکز شست و شوی زخم، واکسیناسیون و تزریق سرم برای بیمار انجام می شود.

وی گفت:‌ سالک در قسمت اعظم استانهای کشور وجود دارد و نوع شایع‌تر آن روستایی است که موش صحرایی عامل آن است.

وی با اشاره به اینکه سالک توسط پشه‌های خاکی منتقل می شود، تصریح کرد:‌ در مسافرت‌هایی که انجام می شود باید از مواد دوری کننده حشرات استفاده شود که مورد حمله حشرات خاکی قرار نگیرند.

شیرزادی افزود‌: در استانهای شمال کشور نیز تب شالیزار نیز برای افرادی که در برنج کاری‌ها کار می کنند ایجاد خطر می کند، این بیماری در دام نیز وجود دارد و ادرار کردن دام در آب منجر به انتقال بیماری برای کسانی که از این آب برای شنا کردن و یا راه رفتن و نوشیدن استفاده می‌کنند، می شود. بنابراین کشاورزان در استان‌های شمالی باید از وسایل حفاظتی مانند چکمه بلند و دستکش بلند استفاده کنند.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت همچنین تب کریمه کنگو را از دیگر بیماری‌های مهم در کشور دانست و تصریح کرد:‌ این تب توسط کنه منتقل می‌شود و در دام علائم خاصی ندارد بنابراین دامپزشک نیز ممکن است نتواند دام آلوده را تشخیص دهد.

وی با اشاره به این که ذبح دام در کشتارگاه مانع از انتقال بیماری در انسان می‌شود، ادامه داد:‌ سالانه 100 مورد بیماری تب کنگو گزارش می‌شود که بیشترین آن در سیستان و بلوچستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha