سلامت نیوز : نتایج یک آزمایش جدید آشکار ساخت زنان مبتلا به بیماری خودایمنی «لوپوس» دو برابر بیش از سایر زنان مستعد به دنیا آوردن کودکان مبتلا به اوتیسم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «یوسف علی» از متخصصان بیمارستان «مونت سینای» در نیویورک دراین‌باره گفت: با وجود یافته فوق خطر کلی که مادران مبتلا به لوپوس از این حیث متوجه فرزندان خود می‌کنند در حال حاضر بسیار پایین است و بنابراین نمی‌توان به این زنان توصیه کرد که باردار نشوند.

«ایولین وینت» از محققان ارشد این مطالعه نیز اظهار داشت: پیش از این در بررسی‌های انجام گرفته مشخص شده بود زنانی که به اختلال «لوپوس اریتماتوز سیستمیک» یعنی شایع‌ترین نوع این بیماری مبتلا هستند با خطر فزاینده به دنیا آوردن فرزندان مبتلا به اختلال اوتیسم روبرو هستند.

وینت همچنین اظهار داشت: در این بررسی اطلاعات تمامی زنان مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با گروهی دیگر از زنان که سالم بودند، مقایسه شد. در این بررسی‌ها مشخص شد که چه تعداد از کودکان این زنان به بیماری اوتیسم مبتلا هستند.

نتایج ارزیابی‌ها تایید کرد حدود 1.4 درصد از کودکانی مادرانشان مبتلا به لوپوس بودند به اختلال اوتیسم دچار شدند که این آمار در کودکان متولد شده از مادران سالم تنها 0.6 درصد بوده است.

پزشکان در این مطالعه تاکید کردند هرچند آزمایشات فوق رابطه بین زنان مبتلا به لوپوس و تولد فرزندان مبتلا به اوتیسم را آشکار ساخته اما این ارتباط هنوز تایید نشده است.

در بیماری لوپوس همچون دیگر اختلال‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و آنها را از بین می‌برد و به آسیب پوست، مفاصل و دیگر اعضای بدن منجر می‌شود که در برخی موارد به سیستم عصبی و مغز نیز آسیب وارد می‌شود.

بررسی‌های «وینت» روی موش‌های آزمایشگاهی حاکی از آن است که سلول‌های بیمار در سیستم ایمنی بدن مادر مبتلا به لوپوس ممکن است به سلول‌های مغزی فرزندان آنها در دوران بارداری آسیب وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha