سلامت نیوز : مشکلات بخش سلامت در کشور ما یکی دو تا نیست. هربار به بهانه‌ای، بخشی از حقوق بیماران نادیده گرفته می شود. یک بار درد نبود دارو و گم شدن در چشم رهگذران خسته "ناصرخسرو" است، یک بار حکایت زیرمیزی و عرق شرم پدر از ناتوانی تامین آن و رگ گردنی که از درد، باد می‌کند. دیگر بار کم کاری پزشک در معاینه بیماران و نبود امکانات و فقدان متخصص و هزار و یک درد ریز و درشت دیگر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در همه اینها یک وجه مشترک وجود دارد و آن، پایمال شدن حقوق بیماران است. به کلینیک فوق تخصصی سمنان رفتم و با بیماران مراجعه کننده به این کلینیک همراه شدم.

فرزانه شربتدار، شهروند سمنانی می‌گوید: هزینه‌های بیمارستانی آنقدر زیاد است که اکثر مردم توان مالی استفاده از خدمات درمانی بخش خصوصی را ندارند. متاسفانه بسیاری از مراکز درمانی، همه بیمه‌ها را نمی‌پذیرند که همین امر باعث بروز مشکلاتی برای مردم می‌شود. البته این کلینیک تقریبأ همه بیمه‌ها را قبول می‌کند و خوشبختانه اکثر پزشکان آن نیز فوق تخصص و متخصص هستند.

مجید حیدری، پدر یکی از بیماران پس از خروج از مطب پزشک تصریح می‌کند: در اتاق انتظار تعداد زیادی بیمار نشستند و همین امر باعث می‌شود که دکتر نیز وقت کمتری صرف معاینه کند.

وی می‌افزاید: هزینه بالای ویزیت باعث شده که اکثر مردم به بیمارستان‌ها و مراکز دولتی مراجعه کنند.

یکی از مراجعه کنندگان به کلینیک فوق تخصص سمنان در گفت‌وگو با ایسنا با اظهار نارضایتی از زمان اختصاص یافته به بیماران از سوی پزشکان، عنوان می‌کند: زمان ویزیت آنقدر محدود است که بیمار نمی‌رسد همه مشکلات و ناراحتی‌های خود را برای پزشک تشریح کند.

وی با بیان این‌که پزشک از طریق توضیحات بیمار به راه‌های درمان می‌رسد، می‌افزاید: محدود کردن زمان درمان و ویزیت بیمار به 5 دقیقه ممکن است عواقب بد و جبران ناپذیری برای بیمار داشته باشد. اصلا برخی مواقع که از مطب خارج می‌شوی، متوجه می‌شوی خیلی چیزها را به پزشک نگفته‌ای. از این گذشته، اگر زمان بیشتری صرف شود بیمار با اطمینان خاطر بیشتری با پزشک صحبت خواهد کرد.

وی بیان می‌کند: پزشک با جان آدمی سر و کار دارد و بعید می‌دانم مسئله‌ای با اهمیت تر از این موضوع باشد و از این رو باید با نهایت دقت و حساسیت به گفته‌های بیمار و مراحل ویزیت توجه شود و بعید می‌دانم برای یک سرماخوردگی ساده هم این زمان 5 دقیقه‌ای مناسب باشد.

این شهروند سمنانی به مشکل تامین دارو اشاره و ادامه می‌دهد: مهمترین مشکل بیماران، در حال حاضر، مشکل تامین دارو است. هزینه‌های دارو بالا و برای قشر کم درآمد کمرشکن است. امیدواریم مسوولان برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند. خیلی از داروها با قیمت آزاد محاسبه می‌شود یا آنقدر فرد باید "به این اداره و آن اداره رفت و آمد بکند که قید آن را بزند". گاهی از این داروخانه تا آن داروخانه، قانون متفاوت است و مکانی نیز بیان اعتراض وجود ندارد.

دکتر نوری پور، رییس بیمارستان امیر(ع)سمنان و فوق تخصص کودکان کلینیک فوق تخصصی سمنان با اشاره به تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح می‌کند: تعداد مراجعه روزانه بیماران به این کلینیک زیاد است، از این رو ناچاریم که طوری زمان را مدیریت کنیم که بتوانیم همه بیماران را ویزیت کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که آیا 4 تا 5 دقیقه، زمان مناسبی برای تشخیص بیماری و ویزیت بیماران است، افزود: قاعدتأ باید وقت بیشتری گذاشت اما از آنجا که اکثر بیماران قبلأ به این کلینیک آمده‌اند و با سابقه و پیشینه بیمار آشنا هستیم، در همین 4 تا 5 دقیقه می‌توانیم به تشخیص درستی از بیماری برسیم.

رییس بیمارستان امیر(ع)سمنان اضافه می‌کند: اگر نیاز باشد زمان بیشتری صرف می‌کنیم و اصولأ هر زمانی که نیاز باشد برای بیمار صرف می‌کنیم. البته تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد است و برای همین ناچاریم که زمان معاینه را کم کنیم تا بتوانیم به همه بیماران و مراجعه‌کنندگان به کلینیک، خدمات ارایه دهیم. همه پزشکان سعی می‌کنند ضمن معاینه دقیق بیمار، طوری برنامه ریزی کنند که بتوانند پاسخگوی همه بیماران و مراجعه‌کنندگان باشند.

رئیس بیمارستان امیر المومنین سمنان خاطرنشان می‌کند: در مطب شخصی، زمان بیشتری صرف می‌شود چرا که هم تعداد مراجعان کمتر از کلینیک و بیمارستان است و هم بیماران در مطب شخصی 25 تا 30 هزار تومان هزینه صرف می‌کنند.

همچنین دکتر غلامرضا محمدی، یک متخصص کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که پزشکان ملزم به رعایت قوانین هستند و نظام پزشکی برای معالجه بیماران زمان مشخصی تعیین کرده است، تصریح می‌کند: البته این زمان بسته به بیمار و نوع بیماری ممکن است متفاوت باشد. زمان مناسب برای ویزیت هر بیمار توسط پزشک عمومی 15 دقیقه، متخصص 20 دقیقه و فوق تخصص 30 دقیقه پیش بینی شده است.

معاون پیشین دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح می‌کند: البته بسته به نظر پزشک و وضعیت بیمار ممکن است این زمان تغییر کند و پزشکان نیز ملزم به رعایت آن هستند. بیماران در صورت رضایت نداشتن از این وضعیت، می‌توانند از طریق کارشناسان رسیدگی نظام پزشکی پیگیر مطالبات و حقوق خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha