سلامت نیوز : مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برای رفع کمبودهای دارویی از دو ماه آینده برنامه‌های جامعی داریم، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم طی دو سه ماه آینده با اقدامات انجام شده، کمبودهای دارویی را به حداقل ممکن برسانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سید مهدی پیرصالحی در همایش معاونین غذا و دارو و مدیران غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسرکشور با بیان اینکه کمبود دارو همیشه مقطعی است و در همه جای دنیا وجود دارد، گفت: در مقطعی به علت بروز تحریم‌ها و مشکلاتی پیرامون تامین ارز برای دارو، دچار کمبودهایی شدیم که تمام تلاش خود را برای رفع آن به کار بسته‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه در حال حاضر به طور دقیق چند قلم دارو دچار کمبود است، مورد تاکید ما نیست؛ زیرا حتی اگر یک بیمار هم دارویی را پیدا نکند و جانش به خطر بیفتد، درواقع کمبود دارو به وجود آمده است.

به گفته پیرصالحی، زمانی دپوی دارو در گمرک باعث ایجاد کمبودهای دارویی شده بود، اما در حال حاضر هیچ داروی در گمرک مانده‌ای نداریم و اختلالات ارزی که چندی پیش ایجاد شده بود نیز هفته گذشته برطرف شده است.

مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت تامین و تخصیص یارانه برای داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز توضیح داد: از ابتدا وعده داده شده بود تا داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش قرار گرفته و قیمت آنها به سال قبل بازگردد. این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و لیستی شامل 134 دارو تهیه و برای پرداخت مابه‌التفاوت به وجود آمده به دنبال تغییر نرخ ارز به سازمان‌های بیمه‌گر تحویل داده شد.

پیرصالحی ادامه داد: پس از اقدامات انجام شده، برخی بیماران و داروخانه‌ها از عدم قرار گرفتن برخی داروهای گران‌ قیمت در این فهرست گلایه‌مند بوده‌اند که باعث شد لیست موجود را مورد بازنگری قرار دهیم و 36 قلم دیگر را نیز به این فهرست اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تصور می‌کنیم این 170 قلم دارو، همه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را شامل می‌شود، اظهار کرد: در عین حال اگر در ادامه کار متوجه شویم اقلام دیگری باید به این فهرست اضافه شود، از انجام این کار فروگذار نخواهیم کرد و داروهای مورد نیاز را به فهرست فعلی اضافه می‌کنیم.

پرداخت فاز دوم یارانه دارو به بیمه‌ها از اواخر آبان ماه

مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو همچنین درباره زمان تخصیص باقی مانده مبلغ مابه‌التفاوت ناشی از نرخ ارز به سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: مجموع اعتبارات دارو در سال جاری 1800 میلیارد تومان بود که 600 میلیارد تومان آن به تامین داروهای یارانه‌ای اختصاص یافته است.

پیرصالحی اضافه کرد: 1200 میلیارد تومان باقی مانده نیز باید در سه مرحله در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار بگیرد. در حال حاضر 400 میلیارد تومان در مرحله اول به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شده است و بناست 400 میلیارد تومان دیگر اواخر آبان یا در نهایت ابتدای آذرماه به سازمان‌های بیمه‌گر تحویل داده شود که مطابق رایزنی‌های انجام شده، مشکلی در این خصوص نخواهد داشت و سر موعد انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha