دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۹
سلامت نیوز : چه چیز باعث می شود انسانی مرتکب قتل های متعدد شود و به اصطلاح یک قاتل زنجیره ای یا Serila Killer شود؟ نظریات مختلفی در این باره وجود دارد. برخی از محققان عقیده دارند که این قاتلان زنجیره ای نوعی جنون مشابه دارند یعنی نوعی مشکلات ذهنی و روانی که آنها را به سمت خون و جنایت می کشد. برخی دیگر معتقدند که یک کروموزم غیرطبیعی می تواند عاملی برای تشخیص یک قاتل زنجیره ای از یک شخص عادی باشد، اینگونه از انسان ها به جای احساس افسوس و پشیمانی، از انجام قتل احساس رضایت و رهایی می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری سرنخ ؛ آنها کاری به آسیبی که به جامعه می زنند ندارند و هرگز به تاثیرات وحشتناکی که کار آنها روی سایر افراد جامعه می گذارد فکر نمی کنند؛ آنها می توانند کارشان را از یک راه فریبنده، اغواکننده و حتی با عنوانی خیرخواهانه شروع کنند. طوری که خواهیم دید اکثر قاتلان سریالی در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. آنهاتهمواره احساس کمبود می کنند و فکر می کنند که هیچ چیزی از دنیا سهم آنها نیست و آنها نیز برای دنیای اطرافشان اهمیتی قائل نیستند.

در برخی از موارد ممکن است این قاتلان، از بدو تولد و به صورت ژنتیکی مشکلات روانی خاصی داشته باشند که این مشکلات هنگامی که با آزارها و تجربیات تلخ کودکی همراه شود، باعث تشدید مشکل شده و آنها را به سمت جنایت های سریالی سوق می دهد. در این مقاله سعی شده به این موضوع بپردازیم که در مغز قاتلان زنجیره ای دقیقا چه می گذرد؟

در مغز یک قاتل زنجیره ای چه می گذرد؟

یک قاتل زنجیره ای کسی است که حداقل 3 نفر یا بیشتر را به قتل رسانده باشد؛ البته در سه فقره جدا از هم، باید این جنایت ها صورت گرفته باشد یعنی بین هر قتل او فاصله زمانی قابل توجهی وجود داشته باشد که در این صورت می توان او را قاتل زنجیره ای نامید.

الگوهای قاتلان سریالی

قاتلان سریالی عمدتا قتل ها را در یک چرخه انجام می دهند:

- اکثرا در دوره های زمانی مشخصی دچار استرس می شوند.
- پس از قتل، دچار حس آرامش و تسلی نسبی می شوند

انگیزه قتل متفاوت است اما عموما از این الگوها پیروی می کند:

- به دست آوردنث روت
- کسب هیجان
- تقویت حس قدرت
- آرزوی رهانیدن دنیا از دست بدکاران
- یک مطالعه روی حدود 50 قاتل زنجیره ای نشان می دهد که آنها عمدتا در کودکی تجربه آزار و اذیت داشته اند.

آزارهایی که قاتلان زنجیره ای در کودکی دیده اند:

- 18 درصد بی توجهی از سوی خانواده
- 26 درصد آزار جنسی
- 36 درصد کتک و شکنجه
- 50 درصد آزار و اذیت روانی
- 68 درصد انواع آزارهای مختلف
- 32 درصد اظهار می کنند که در کودکی آزاری ندیده اند

«مجموع 100 درصد نمی شود چون بیشتر قاتلان چند نوع از آزار را به همراه هم تجربه کرده اند.» مطالعات نشان می دهد تجربه آزار و اذیت در کودکی در بین قاتلان زنجیره ای بیشتر از عموم جامعه بوده است.

قاتلان زنجیره ای چه می کنند؟

دکتر هلن موریسون، روی حدود 135 قاتل زنجیره ای مطالعه و بررسی کرده است. او دریافت که آنها شباهت هایی با هم دارند و یک کروموزم غیرطبیعی باعث می شود آنها این رفتارهای وحشیانه را خیلی عادی مرتکب شوند. مطالعات نشان می دهد که قاتلان زنجیره ای هیچ گاه تعلق به دنیا و دلبستگی به دنیا را به طور کامل احساس نمی کنند. نقص این احساس به این معنی است که قاتلان زنجیره ای هرگز دلشان برای قربانیانشان نمی سوزد.

طبق مطالعات این محقق، تبدیل یک کروموزوم به حالت غیرنرمال معمولا در حین بلوغ اتفاق می افتد و به همین دلیل قاتلان سریالی (عمدتا مردها) معمولا رفتارهای متمایل به آدمکشی خود را از دوره بلوغ نشان می دهند.
آنها احساس قابل توجهی نسبت به قربانیان خود ندارند تا حداقل به خاطر دلسوزی از کارشان صرف نظر کنند.

من هم یک قاتل زنجیره ای هستم

جیم فالون، روانپزشک است و 20 سال است روی مغز افرادی که دچار سوء رفتارهای اجتماعی هستند تحقیق می کند.

فالون اخیرا کشف کرد که در اجداد او چندین قاتل زنجیره ای بالفطره وجود داشته است، او مغز خود و فرزندش را اسکن کرد و تصاویر آن را با اسکن مغز قاتلان زنجیره ای مقایسه کرد.

نتایج نشان داد که لایه اوربیتال کورتکس مغز او مانند بسیاری از قاتلان زنجیره ای، نازک تر از لایه اوربیتال کورتکس مغز مردم عادی است!

اوربیتال کورتکس ناحیه ای است که رفتارهای اخلاقی را هدایت می کند، تصمیم های اخلاقی می گیرد و هیجان های شدید را کنترل می کند، کسانی که لایه اوربیتال کورتکس مغزشان نازکتر است راحت تر مرتکب ناهنجاری های اجتماعی می شوند.

فعالیت کم اوربیتال کورتکس به این معنی است که شخص کنترل کمتری نسبت به رفتارهایی از قبیل خشم، عصبانیت، خوردن، رابطه جنسی و نوشیدن دارد.

علاوه بر این تمایل به ناهنجاری های اجتماعی ممکن است ارثی باشد، علاوه بر اسکنه مغز، فالون از خودو چند نفر از اعضای خانواده اش تست دی ان ای نیز گرفت. تحقیق او نشان داد ژن MAO-A در او نزدیک به صفر است. این ژن میزان سروتنین را در مغز تنظیم می کند که سروتونین یکی از عوامل اصلی تعیین و تشکیل نوع شخصیت انسان ها است.

دانشمندان معتقدند که اقدام به ناهنجاری های اجتماعی نیاز به سه عامل دارد: عوامل ژنتیکی، الگوهای مغزی و آزار و تجربیات تلخ کودکی.

تحقیقات فالون طرز فکر او را نسبت به تاثیرات طبیعی در مقابل تاثیرات تربیتی، روی ناهنجاران اجتماعی تغییر داد. او در ابتدا فکر می کرد که ژن ها و ساختار مغزی، عامل تعیین هر چیزی هستند، در حالی که بعد از انجام آزمایشات گوناگون او دریافت که تجربیات کودکی تاثیر بسیار قوی تری در ارتکاب جنایت از سوی قاتلان سریالی دارد.

مخوف ترین قاتلان سریالی دنیا

بلاروس

گینادی میخازوویچ قاتل سریالی و مامور پلیسی بود که بین 1971 تا 1985 مرتکب قتل شد. او در این سال ها 36 زن را به قتل رساند.

آرژانتین

- «کایتانو سانتوس گودینو» معروف به «کوتوله گوش گنده»، سال 1912 در سن 16 سالگی چهار کودک را به قتل رساند. او سال 1944 در زندان از دنیا رفت.

- روبلیدو پوچ معروف به فرشته مرگ و فرشته سیاه، پیش از دستگیری اش در سال 1972، 11 نفر را به قتل رساند. او در سال 1980 به حبس ابد محکوم شد.

استرالیا

- جان بانتینگ، رابرت واگنر و جیمز ولاساکیس بین سال های 1992 تا 1999، 11 نفر را به قتل رساندند.

- اریک ادگار کوک معروف به ملاقات کننده شب، هشت نفر را به قتل رساند. او آخرین متهمی بود که در غرب استرالیا به دار آویخته شد.

- پل دنیر معروف به قاتل فرانکستون سه زن را در سال 1993 در حوالی فرانکستون ملبورن به قتل رساند.

- جان وین گلوور معروف به قاتل گرانی یک مهاجر انگلیسی بود که شش پیرزن را در شمال ساحل سیدنی به قتل رساند. او سال 2005 خودکشی کرد.

- کارولین گریلز معروف به آنتی تالی، پنج نفر از اعضای خانواده اش را در زمان های مختلف با سم به کام مرگ کشاند.

- پول استیوهاگ به اتهام قتل شش نفر در اواخر دهه 1970 به حبس ابد بدون عفو محکوم شد.

- ویلیام مک دونالد معروف به «از پا درآورنده» از ژوئن 1961 تا آوریل 1963 پنج مرد را به قتل رساند.

- جان و سارا ماکین در اواخر قرن نوزدهم 12 کودک را به قتل رساندند و جسد آنها را در خانه شان دفن کردند.

- ایوان میلات دست کم هفت گردشگر را در جنگل ایالتی بیلانگو به قتل رساند.

- مارتا نیدل چهار نفر از اعضای خانواده اش را مسموم کرد وبرادر نامزدش را نیز با همین روش کشت.

- مارتا رندل سه فرزندخوانده خود را در قرن بیستم، با اسید کشت و آخرین زنی بود که در غرب استرالیا به دار آویخته شد.

- آرنولد سادیمان معروف به خفه کننده دختربچه های مدرسه ای، در دهه 1930 چهار کودک را در ملبورن به قتل رساند.

بلژیک

- آندریاس پاندی معروف به پدر ریش آبی، دو همسر و چهار کودک خود را به قتل رساند.

- مارک دوتروکس بین سال های 1995 تا 1996، شش دختر بین 8 تا 19 ساله را ربود، مورد آزار و اذیت قرار داد و به قتل رساند.

کانادا

- پل برناردو، معروف به متجاوز اسکاربروگ، فردی اهل تورنتو بود که سه دختر نوجوان را به کمک همسرش کارلا هومولکا به قتل رساند.

- ویلیام پاتریک ایف به جرم قتل پنج زن در مونترال دستگیر شد اما گفته می شود آمار قتل های او بیشتر از این تعداد است.

- گیلبرت پول جوردن با الکل مسموم، هشت تا 10 زن را به قتل رساند. او سال 2006 از دنیا رفت.

- میشل وین مک گری هفت نفر را به کام مرگ کشاند که از جلمه آنها یک زن، یک کودک و هم سلولی اش بودند. گفته می شود او 11 نفر را کشته است که فقط مرگ هفت نفر از آنها توسط مک گری ثابت شده است.

کلمبیا

- دانیل کامار گوبارباسو نزدیک به 150 دختر جوان را در دهه های 1970 و 1980 مورد آزار و اذیت قرار داد و به قتل رساند.

- لوئیس گاراویتو معروف به غول، 140 پسر جوان را به قتل رساند.

- پدرو لوپز معروف به هیولای آند بیشتر از 300 دختر را به قتل رساند.

قاتلان سریالی چگونه متولد می شوند؟
پدرو لوپز 310 قتل
فنلاند

- ماتی هاپوجا به اتهام قتل سه نفر دستگیر شداما قتل 18 نفر را پذیرفت. او به حبس ابد محکوم شد و در زندان خودش را به دار آویخت.

- آینو نیکوپ کاسکی، اولین زن قاتل سریالی فنلاندی بود. او به جرم قتل پنج نفر وتلاش بی فرجامب رای کشتن پنج نفر دیگر دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

آمریکا

- جفری دامر، اهل میلواکی، چهار مرد و 13 پسر جوان را به قتل رساند. او آدمخواری بود که بخش هایی از بدن قربانیانش را در آپارتمانش نگه می داشت.

قاتلان سریالی چگونه متولد می شوند؟
جفری دامر 17 قتل

- آلبرت فیش معروف به گرگ نمای ویستریا، کودک آزاری آدمخوار بود. ادعا می شود او 100 کودک را به کام مرگ کشانده اما تنها به قتل دو نفر اعتراف کرده است.

- تد باندی، دانشجوی حقوق، بیش از 35 زن را در ایالت های مختلف آمریکا مورد آزار و اذیت قرار داد و به قتل رساند. او پیش از اینکه سال 1989 اعدام شود، دو بار از زندان فرار کرد.

قاتلان سریالی چگونه متولد می شوند؟
تدباندی 39 قتل
- گری ریجوی معروف به قاتل رودخانه سبز 49 نفر را در ایالت واشنگتن به قتل رساند.

قاتلان سریالی چگونه متولد می شوند؟
گری ریجوی 90 قتل
- جان وین گیسی 29 مرد و پسر را به قتل رساند و اجساد مقتولان در خانه او سال 1978 کشف شد.

- دین کرول در مغازه شیرینی فروشی مادرش کار می کرد. او قاتل سریالی بود که در دهه 70، 27 مرد جوان و پسر را به کام مرگ کشاند و به مرد آب نباتی معروف شد.

اتریش

- آلفرد بلوانستینر سه نفر را با سم به قتل رساند.

- جک آنترورگر به اتهام قتل 10 نفر دستگیر شد اما پلیس بر این باور بود که 12 نفر را کشته است.

- والترود واگنر و ایرن لیدولف معروف به فرشته مرگ لینز، دو پرستار در بیمارستان عمومی لینز وین بودند که 49 بیمار را به قتل رساندند.

برزیل

- پدرو رودریگز فیلهو مشهور به ماتادور پدرینو به اتهام قتل 70 نفر به 128 سال زندنان محکوم شد. گفته می شود که او بیش از 100 نفر را کشت که فقط 40 نفر از آنها در زندان به قتل رسیدند.

- ادسون ایزیدورو گیمارائس، پرستاری بود که چهار بیمار را به قتل رساند اما گفته می شود 131 نفر را به قتل رسانده است.

چین

- هوانگ یانگ بین ستامبر 2001 تا 2003 دستکم 17 نوجوان را به قتل رساند. وی سال 2003 اعدام شد.

- یانگ زینهای بعد از دستگیری به قتل 65 نفر بین سال های 2000 تا 2003 اعتراف کرد. اوس ال 2004 اعدام شد.

- ژانگ یانگمینگ بین ماه مارس 2008 تا آوریل 2012، 11 نفر را به قتل رساند. وی سال 2012 اعدام شد.

- ژوکیها او، سرباز سابق چین بود که هدف هایش را از مشتریان عابربانک های شهر شکار می کرد. او 10 نفر را به قتل رساند و در آخر هم توسط پلیس هنگام دستگیری اش کشته شد.

دانمارک

داگمار اوربی بین 9 تا 25 کودک را به قتل رساند. وی سال 1921 به مرگ محکوم شد.

مصر

«رمضان عبدالرحیم منصور»، از سال 2000 به بعد مرتکب قتل شد. او کودکان بی خانمان را مورد آزار و اذیت قرار می داد و سپس آنها را جلوی قطار در حال حرکت می انداخت و تعدادی از قربانیانش را زنده به گور کرد.

هند

- تاگ بهرام بیش از 900 نفر را به قتل رساند. او سال 1840 اعدام شد.

- اوتو شانکار 9 دختر نوجوان را سال 1988 در طول شش ماه به قتل رساند. او سال 1995 اعدام شد.

- چارلز صبحراج دستکم 12 گردشگر غربی را در دهه 1970 به قتل رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha