دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۶
کد خبر: 85475

چه کسی مسئول نظارت بر عملکرد بوفه‌هاست اگر نظارت دقیق است پس چرا همچنان خوراکی‌های مضر به دانش‌آموزان عرضه می‌شود؟

رواج فروش فست فود در مدارس
سلامت نیوز : طبق آمارهای وزارت بهداشت هر سال بودجه زیادی صرف درمان می‌شود این در حالی است که با صرف بودجه در بخش پیشگیری و آغاز آن از مدرسه‌ها می‌توان در ارتقای سطح سلامتی تأثیر گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ بنابراین فرهنگ‌سازی و نظارت بر عملکرد بوفه‌های مدرسه‌ها در این زمینه موثر است.

فروش آزاد بیسکویت
دیروز که از خیابان عبور می‌کردم چند کودک از مدرسه با تنقلات بیرون آمدند که این مواد غذایی بی‌کیفیت را از مدرسه خریداری کرده بودند، این در حالی است که مدرسه‌ها باید تغذیه سالم را ترویج دهند. با توجه به اینکه متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که استفاده از مواد غذایی مناسب نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز دانش‌آموزان و افزایش سرعت یادگیری آنان دارد هنوز در بسیاری از مدرسه‌ها از این موضوع نادیه گرفته می‌شود. یکی از بوفه‌داران مدرسه در پایتخت در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: خوراکی‌هایی از قبیل شکلات، پفک، بیسکویت و غذاهای آماده در مدرسه ما فروخته می‌شود و تاکنون برخوردی صورت نگرفته است.

جای خالی فرهنگ‌سازی
ستاره احمدی با بیان اینکه اگر ما هم، چنین خوراکی‌هایی به دانش‌آموزان نفروشیم خانواده‌ها در اختیار آنان قرار می‌دهند، خاطرنشان می‌کند: باید توجه داشته باشیم جدای از نظارت بر بوفه مدرسه‌ها باید فرهنگ‌سازی‌ها به گونه‌ای باشد تا دانش‌آموزان تقاضایی برای خرید این مواد خوراکی نداشته باشند بنابراین عرضه هم صورت نمی‌گیرد.

آموزش‌وپرورش مسئول بررسی بوفه‌ها
اما سؤال اصلی اینجاست چه کسی مسئول نظارت بر عملکرد بوفه‌هاست. اگر نظارت دقیق است پس چرا همچنان خوراکی‌های مضر به دانش‌آموزان عرضه می‌شود؟ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین باره به «حمایت» می‌گوید: آموزش‌وپرورش باید بر بوفه مدرسه‌ها از طریق مربی بهداشت هر مدرسه نظارت داشته باشد. البته آموزش‌هایی به مربیان بهداشت داده شده است.«فرهاد بشیری» خاطرنشان می‌کند: البته بخشنامه‌های تغذیه سلامت از سوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود و آموزش‌وپرورش موظف به عمل کردن به آن‌هاست. در این میان بازرسان وزارت آموزش‌وپرورش باید هنگام بازدید خود به این قسمت توجه کنند.

ورود مواد غذایی ارزشمند به مدرسه
البته مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این باره معتقد است، طبق دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم که مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مواد غذایی ارزشمند منعی برای ورود به مدرسه ندارند. این در حالی است که در برخی از مدرسه‌ها ساندویچ به عنوان یکی از میان وعده‌ها در بوفه‌ها فروخته می‌شود. «محمد چینیان» می‌افزاید: ساندویچ‌هایی مانند تخم‌مرغ در دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم است اما اگر وزارت بهداشت، درباره دیگر ساندویچ‌ها تأییدیه سلامتی بدهد آن‌ها نیز در بوفه‌ها عرضه می‌شود.

سوسیس و کالباس با مجوز بهداشتی
اگرچه کارشناسان تغذیه بارها نسبت به مصرف غذاهای آماده مانند سوسیس و کالباس هشدار داده‌اند اما این محصول‌ها با مجوز بهداشتی به فروش می‌رسند بنابراین عرضه آن در مدرسه‌ها شاید جای تعجبی نداشته باشد. چینیان در این باره توضیح می‌دهد: البته سوسیس و کالباس دارای مجوز بهداشتی است اما باید با دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم مدرسه‌ها همسو باشند و بر اساس آن، مواد غذایی در بوفه مدرسه‌ها توزیع و عرضه شود.

بودجه‌ها را در پیشگیری صرف کنید
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «حمایت» معتقد است که وزارت بهداشت هر سال بودجه زیادی را صرف خدمات درمانی به بیماران می‌کند این در حالی است که اگر اعتبار بیشتری را به بخش پیشگیری تخصیص دهیم می‌توانیم در وقت و هزینه‌ها صرفه جویی زیادی داشته باشیم.

«رسول خضری» تصریح می‌کند: متأسفانه دانش‌آموزان ما توجه زیادی به تغذیه خود ندارند به طوری که غذاهای کم ارزش و پرکالری را بیشتر از سایر مواد غذایی استفاده می‌کنند. البته نقش رسانه‌ها نیز در این میان مهم است زیرا با آموزش‌های مختلف می‌توانند در ارتقای سطح سلامت جامعه تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha