سلامت نیوز : رییس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو به تشریح اقدامات لازم از سوی خانواده‌ها به هنگام مواجهه به مسمومیت‌های دارویی پرداخت.

دکتر طلعت قانع در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این باره توضیح داد: بخشی از مسمومیت‌ها آنقدر حاد نمی‌شوند که لازم باشد فرد مسموم را به بیمارستان منتقل کنند. اولین و بهترین اقدام برقراری تماس با سامانه گویای 1490 و دریافت اطلاعات درباره مورد خاص مسمومیت است.

وی افزود: البته اگر مسمومیت حاد باشند خانواده‌ها معمولا خودشان با اورژانس تماس می‌گیرند و فرد مسموم را به مرکز درمانی منتقل می‌کنند.

قانع با اشاره به اینکه به عنوان مثال در مسمومیت با مواد نفتی وادار کردن فرد به استفراغ ، بسیار خطرناک و مضر است، گفت:‌ استفراغ باعث می‌شود نفت برگردد به داخل ریه و وی را بدحال کند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو درباره بسته بندی داروها گفت: تولیدکنندگان سعی می‌کنند تا جایی که امکان داشته باشد بسته‌بندی‌های استاندارد داشته باشند اما واقعیت امرآن است که قرص های ورقی اگر در دسترس کودک یا سالمندانی که اختلال هوشیاری دارند می تواند مشکل آفرین شود. مواردی را داشته ایم که فرد آلزایمر داشته و به علت فراموشی سه یا چهارمرتبه دارو مصرف کرده است.

وی افزود: بنابراین کنترل مصرف دارو در منزل بویژه در خانواده‌هایی که افراد پرخطر دارند، لازم و ضروری است.

قانع درباره مسمومیت با مسکن‌ها نیز گفت: ‌مسکن‌هایی چون آسپرین‌ها و ... هم همانند سایر داروها می‌توانند خطرآفرین باشند. تمام داروها را خطرناک محسوب می‌کنیم و تاکید داریم باید از دسترس افرادی که توانایی تشخیص ندارند، دور نگه داشته شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha