سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی اسلامی با اشاره به اینکه "در آموزش دانشجویان پزشکی به بُعد انسانی این حرفه توجه نمی‌شود"، گفت: آموزش در دانشگاه‌های پزشکی جنبه تجاری پیدا کرده است.

شهلا میرگلوبیات در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه "اظهارنظر درباره عملکرد دولت در حوزه بهداشت هنور زود است و در سه ماه اخیر بیشتر شاهد تغییر و تحولات در وزارتخانه بودیم"، افزود: تا زمانی که مدیران بر اوضاع مسلط شوند، زمان خواهد برد. با همه این مسائل اقدامات خوبی تاکنون درباره دارو و قیمت‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه "کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته اقدام مثبتی بوده ولی به شکلی نبوده است که نیاز مردم را مرتفع کند و قیمت‌ها همچنان بالاست"، گفت: باید در زمینه واردات بی‌رویه دارو و حمایت از شرکت‌های تولیدکننده اقدامات اساسی صورت گیرد. همچنین در زمینه مصرف دارو اقدامات فرهنگی و آموزشی انجام شود.

میرگلوبیات نحوه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی را نیازمند تغییر و تحول کلی دانست و افزود: لازم است پزشکان و نیروهایی که در این دانشگاه تربیت می‌شوند در زمینه اخلاق انسانی و اسلامی نیز تعلیم داده شوند ولی امروزه متاسفانه شاهدیم که آموزش در دانشگاه های پزشکی بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده است.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اسلامی با تاکید بر اینکه "باید تحول بزرگی در زمینه آموزش در وزارت بهداشت صورت گیرد"، اظهار کرد: علاوه بر اینکه آموزش در دانشگاه‌ها کامل انجام نمی‌شود شاهد هستیم که اساتید برای آموزش وقت نمی‌گذارند و در بیمارستان‌های آموزشی کمتر استادی را می‌بینیم که مشغول آموزش به دانشجویان باشد. اساتید اکثرا وقت خود را در بخش‌های خصوصی می‌گذرانند. به این دلیل ضرورت دارد که تغییر عمده‌ای در زمینه آموزش اعمال شود.

وی ادامه داد: اکثر پزشکان عمومی در مشاغل دیگر فعالیت دارند و این در حالی است که بسیاری از روستاها پزشک عمومی و حتی بهورز به حد نیاز و کافی ندارند و درمانگاه‌های روستایی با مشکلات بهداشتی شدید مواجه هستند.

میرگلوبیات بر لزوم کنترل و نظارت بر واحدهای تولید صنایع غذایی تاکید کرد و گفت: در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی مشکلاتی مانند استفاده از سموم وجود دارد که وظیفه جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت این است که محصولات کشاورزی را از این نظر بررسی و استانداردسازی کنند ولی در این امر شاهد حرکتی نیستیم و فقط گزارشی مبنی براینکه اقداماتی در دست انجام است ارائه می‌شود.

وی درباره مشکلات دیگر در حوزه بهداشت نیز خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که بصورت جدی با آن مواجه هستیم بحث زیرمیزی‌هاست که به شدت مشکل‌زا شده است. در این راستا جلسات متعددی با اعضای کمیسیون انجام شد ولی راهکاری پیدا نشد. علاوه براین با بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی به پزشکان، پرسنل و شرکت‌های دارویی روبرو هستیم و پرداخت‌ها مبتنی بر عملکردها نیست. باید در این خصوص به سرعت مدیریت اعمال شود چراکه اگر زمان بگذرد قطعا به روزمرگی دچار خواهیم شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پایان بر ساماندهی وضعیت حوزه بهداشت و درمان کشور تاکید کرد و گفت: با سلامت مردم نمی‌توان شوخی کرد. مراکز درمانی دولتی بسیاری از بیماران و مراجعه کنندگان خود را به مراکز درمانی خصوصی ارجاع می‌دهند درحالی که مردم با مشکلات اقتصادی عدیده ای مواجه هستند و باید اقدامات اساسی در این حوزه صورت گیرد. ضرورت دارد که در زمینه بهداشت، درمان و سلامت، کار سیاسی کنار گذاشته شود و توجه اصلی به سلامت و وضعیت بهداشتی مردم معطوف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha