سلامت نیوز : علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی برای چندمین بار از زمان حضورش در این وزارتخانه نسبت به آمار بالای بیكاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هشدار داد. به گفته او نرخ بیكاری تحصیلكرده های دانشگاهی در بعضی از شهرهای كشور به 40 درصد هم می رسد. در حال حاضر بر اساس آمارهای ارائه شده در شورایعالی اشتغال، نرخ بیكاری جوانان ؟درصد است كه با توجه به نرخ بیكاری 2/12 درصد كل كشور، نرخ بیكاری جوانان بیش از دو برابر نرخ بیكاری كل كشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاهی با توسعه كمی آموزش عالی طی سال های گذشته، وارد فاز تازه یی از بیكاری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تكمیلی شده است. گسترش كمی آموزش عالی به ویژه در مقطع تحصیلات تكمیلی سیاستی بود كه طی دو دوره گذشته وزارت علوم، از سوی مسوولان این وزارتخانه دنبال شد. سیاستی كه نهایتا در پایان این دوره منجر به تولید آماری شد كه از یك طرف نشان می دهد 40درصد ظرفیت دانشگاه ها بدون متقاضی باقی مانده و 43 درصد تحصیل كردگان دانشگاهی در زمره بیكاران قرار گرفته اند.

بررسی دستاورد گسترش كمی آموزش عالی در دوره پیشین بیانگر این است كه تعداد دانشجویان مقطع كارشناسی دو برابر شده، شمار دانشجویان كارشناسی ارشد حدود پنج برابر و تعداد دانشجویان دكترا سه برابر افزایش داشته است. این در حالی است كه نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال 90 نشان می دهد مجموعا 768 هزار و 51 نفر بیكار فارغ التحصیل دانشگاهی در كشور وجود دارد كه از این تعداد 207 هزار و 310 نفر دارای مدرك فوق دیپلم، 505 هزار و 10 نفر دارای مدرك لیسانس، 52 هزار و 169 نفر فوق لیسانس و دكترای حرفه یی و سه هزار و 388 نفر نیز دارای مدرك دكترای تخصصی هستند.

اما نكته قابل تامل و نگران كننده در این زمینه بیكاری سه هزار دكترای تخصصی است. براساس سرشماری سال 90 از 52 هزار و 169 نفر بیكار فوق لیسانس و دكترای حرفه یی، 11 هزار و 886 نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل كرده اند و 12 هزار و 353 نفر نیز دارای مدرك رشته های مهندسی، تولید و ساخت هستند. 9 هزار و 607 نفر نیز در رشته علوم، ریاضی و كامپیوتر و شش هزار و 781 نفر نیز در رشته علوم انسانی و هنر بوده اند.

آماری كه نشان می دهد آنچه با افتخار تحت عنوان رشد كمی آموزش عالی طی دو دوره گذشته از سوی مسوولان پیشین وزارت علوم مطرح می شد، افزایش فارغ التحصیلان بیكار دانشگاهی و رسیدن نرخ بیكاری فارغ التحصیلان به دو برابر نرخ بیكاری در كشور را به دنبال داشته است. وی همچنین از نرخ 38 درصدی مشاركت اقتصادی كشور خبر داد و افزود: در حال حاضر تفاوت نرخ بیكاری در استان های كشور بالغ بر 13 درصد است كه این مساله بیانگر عمق شكاف منطقه یی در كشور است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha