سلامت نیوز : مدیر کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی باروری و ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه آموزش مسائل جنسی باید حساب شده و در زمان مناسب به نوجوان ارائه شود، گفت: آموزش این مسائل به نوجوانان اثر مخربی ندارد و آنان را به رفتار جنسی زودهنگام تشویق نمی کند.

دکتر سیدعلی آذین در گفت وگو با ایسنا ، در پاسخ به این سوال که چگونه می توان به دغدغه‌های جنسی نوجوانان پاسخ داد، افزود: اقدامات انجام شده در خصوص مسایل جنسی تاکنون کافی نبوده، حتی در برخی موارد صحیح نیست.

وی ادامه داد: دوره بلوغ و کاهش سن این پروسه که با خود طوفان های هویتی، روان شناختی، بیولوژیک و رفتاری را به دنبال دارد، به ده تا پانزده سال رسیده است؛ در کنار آن مشغول کردن نوجوان با اموری همچون مطالعه کتاب، ورزش و فعالیت های دینی، اجتماعی به منظور دوری از اندیشیدن به موضوعات جنسی خیال خامی است.

دکتر آذین با اشاره به اینکه سن نوجوانی با تغییرات هورمونی همراه است، گفت: بعد از بلوغ، قسمت های مربوط به تولید هیجان در سیستم مغزی فعال می شوند در حالی که بخش های مرتبط با ”قضاوت“ هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند از طرفی امروزه نوجوانان بسیار مستقل‌تر از قبل تصمیم گرفته و رفتار می‌کنند و والدین و مربیان به عنوان مهره های اصلی و تاثیرگذار در نوجوانان نفوذ کمتری دارند.

مدیر کلینیک سلامت جنسی ابن سینا با بیان اینکه نوجوانان در کوتاهترین زمان ممکن به آگاهی های درست و غلط در خصوص مسائل جنسی دسترسی پیدا می‌کنند، افزود: قدرت کنترل و نظارت والدین و مربیان بر رفتار نوجوانان در حال محدود شدن است و بالاخره آن که شرایط پیچیده زندگی کنونی و دسترسی به تکنولوژی هایی همچون انواع رسانه ها و فضای مجازی، نوجوانان را به لحاظ خشونت‌های وابسته به جنسیت در معرض تهدیدهای بیشتری قرار داده است.

والدین، نوجوانان را به رسمیت بشناسند

دکتر آذین به رسمیت شناخته شدن استقلال نوجوانان و جوانان را از وظایف مهم والدین، مربیان تا مسئولین و سیاست گذاران دانست و افزود: در کنار این موضوع روشن ساختن ذهن نوجوانان به منظور درک اولویت‌های زندگیشان در این سنین (ضمن پذیرفتن این که به هرحال دغدغه های جنسی وجود دارند) و علاوه بر آن توانمند ساختن آنان برای تصمیم گیری درست و مسئولانه در خصوص رفتار جنسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

رفتارهای ناآگاهانه جنسی نوجوانان، تهدیدی جدی در زندگی مشترک آینده شان است

وی با بیان اینکه رفتار جنسی پرخطر و ناآگاهانه در دوره نوجوانی می تواند در زندگی مشترک آینده آنان تاثیرگذار باشد، گفت: بروز رفتارهای پرخطر در سن نوجوانی سلامت روحی، روانی و اجتماعی فرد را حتی برای همه عمر با تهدید می کند؛ بیماری های منتقل شونده از راه تماس جنسی و در راس آنها ایدز، بارداری ناخواسته و متعاقب آن سقط های پرخطر، قربانی خشونت های جنسی شدن و همچنین ارتباط دو طرفه و مخرب رفتار جنسی با مصرف مواد روان گردان و الکل از جمله این تهدیدات است.

دکتر آذین در پاسخ به این سوال که پژوهشگاه ابن سینا کلاس های آموزشی برای والدین می گذارد، افزود: پژوهشگاه ابن سینا تعامل هایی با آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان داشته است و به شکل مقطعی جلسات آموزشی نیز برگزار شده است، اما این ارتباط بیشتر به درک درست برخی "اشخاص" در آموزش و پرورش وابسته بوده است، متاسفانه هنوز عزم سازمانی و واقعیت گرا در این باره نمی بینم.

وی ادامه داد: نباید تصور کرد از طریق خویشتن داری می‌توان بر آسیب شناسی رفتار جنسی در دوره نوجوانان فایق آمد.

مدیر کلینیک سلامت جنسی ابن سینا یاد آورشد: این مرکز در بعد ارائه خدمات، تلاش کرده است تا محیطی امن، بدون قضاوت، در دسترس و ارزان برای نوجوانان و والدین آنها فراهم آورد تا بتوانند برای مشاوره و حل مشکلات خود در زمینه سلامت جنسی از کمک یک تیم چند تخصصی بهره مند شوند.

دکتر آذین با اشاره به اینکه محتوای آموزشی باید حساب شده، در زمان مناسب به نوجوان ارائه شود، گفت: آموزش نه تنها اثر مخربی ندارد و نوجوانان را تشویق به رفتار جنسی زودهنگام نمی کند، بلکه باعث می شود تا نوجوانان در برخورد با تکانه های جنسی و موقعیت های مرتبط، مناسب تر و مسئولانه تر تصمیم بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha