سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 85552

سلامت نیوز : عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: در جوانه پیاز و سیر سمی تولید می‌شود که مصرف آن سلامت را به خطر می‌اندازد و باید پیش از مصرف همانند جوانه سیب‌زمینی آنها را جدا و بقیه را مصرف کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ خدیجه رحمانی با بیان اینکه در فرآیند جوانه زدن پیاز، سیر و سیب زمینی برخلاف روند جوانه زدن دانه‌هایی مانند گندم، ماش و عدس، ارزش تغذیه‌ای آنها گرفته می‌شود و باید از خوردن قسمت‌های جوانه زده پرهیز کرد. گفت: برای تأخیر در جوانه زایی پیاز و سیر باید آنها را در محیطی به دور از آفتاب که هوا جریان داشته و رطوبت هم حداقل باشد، نگه‌داری کرد.

وی افزود: به این ترتیب، هیچ وقت نباید سیب زمینی، پیاز یا سیر را در یخچال یا فضای خارج از خانه در مکانی که نور می‌تابد نگه داشت بلکه بهترین محل نگهداری، داخل کابینت آشپزخانه است. این سبزی‌ها را تا زمانی که جوانه نزده‌اند می‌توان ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه البته برخی زنان برای پیشگیری از جوانه زدن و خراب شدن پیاز، مقدار فراوانی پیاز را تفت می‌دهند و در یخچال یا فریزر نگه‌داری می‌کنند، اظهار کرد: در این حالت ارزش غذایی پیاز پایین می‌آید، بنابراین چنین اقدامی را چندان توصیه نمی‌کنیم. اما به هر حال در شرایط خاص مخصوصاً برای خانم‌های شاغل این کار بلامانع است اما به عنوان یک برنامه دائمی توصیه نمی‌شود.

رحمانی ادامه داد:‌ نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که پیاز و سیر را نباید سرخ کنید بلکه یک تفت مختصر کفایت می‌کند. سرخ کردن باعث می شود ارزش غذایی پیاز افت کند و اگر بخواهید آن را برای مدتی در یخچال هم نگه دارید، این ارزش غذایی کمتر هم خواهد شد. پس دیگر نباید انتظار سبزی مغذی با خواص ضدسرطانی داشت. بنابراین بهتر است پیاز را تفت دهید و تازه به تازه در تمام غذاها استفاده کنید و از سرخ کردن این سبزی به طوری که کاملاً طلایی شود، بپرهیزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha