سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 85555

سلامت نیوز : یک متخصص ارولوژی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از مردان با بالا رفتن سن به بزرگی خوش خیم پروستات مبتلا می‌شوند، افزود: وجود یک پروستات بزرگ دلیلی بر نیاز به درمان نیست، اما اگر باعث بروز اختلالات جنسی و مشکلات ادراری در فرد شود باید تحت درمان قرار گیرد.

دکتر مجید صفوی در گفت وگو با ایسنا ، تکرر ادرار را از مهمترین علائم بیماری بزرگی خوش خیم پروستات عنوان کرد و گفت: بزرگی پروستات در روند ادرار کردن دخالت می‌کند و منجر به بروز علایمی نظیر جریان ضعیف ادراری، احساس عدم تخلیه کامل مثانه، تأخیر در شروع ادرار، احساس ادرار کردن مکرر، بیدار شدن از خواب در شب جهت ادرار کردن و نیاز به زور زدن برای ادرار کردن می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در تعداد کمی از موارد ممکن است این عارضه منجر به بروز عفونت‌های مکرر ادراری، عدم تخلیه کامل ادرار و آسیب‌های تدریجی به مثانه و کلیه‌ها شود.

دکتر صفوی با بیان اینکه تشخیص بیماری پروستات باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد، اظهار داشت: تشخیص بیماری با آزمایش پروستات در خون (PSA)، انجام آزمایش سیستوسکوپی، سی تی اسکن صورت می‌گیرد.

این متخصص ارولوژی تاکید کرد: عوارض بیماری پروستات دردناک و رنج آور است چرا که تشخیص به موقع ، نتیجه درمان موفق‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درمان‌های گیاهی تاثیر چندانی در کاهش علایم بیماری ندارند، افزود: داروهایی که سبب مهار گیرنده‌های آلفا در کپسول پروستات شده و با انبساط عضلات صاف موجود در کپسول پروستات سبب باز شدن گردن مثانه و آسان شدن تخلیه مثانه می‌شوند بسیار موثرند و در کاهش درد و عارضه بسیار کمی دارند اما در صورت بی اثر بودن داروها و تشدید علایم، مؤثرترین روش درمانی جراحی است.

دکتر صفوی با توصیه بر یک رژیم غذایی متعادل از نظر مصرف میوه، سبزیجات، غذاهای کم چربی اظهار کرد: سیگار می‌تواند یکی از عوامل مهم اکثر بیماری‌های خطرناک از جمله پروستات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha