سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰

افسردگی در ایران آمار بالایی دارد.آمار بالای مصرف مواد مخدر شادی‌آفرین و مشروبات الكلی زنگ خطری برای این مسئله است.نباید دنبال شادی آنی باشیم در حالی كه شادی فقط خنده و طنز نیست، بلكه یك حس درونی است.

چرا تهرانی‌ها مردمان شادی نیستند؟
سلامت نیوز : تهران شهر سرب و دود است.شهر درخت‌های چنار و باران پاییزی كه راه بروید و احساس آرامش را تجربه كنید.اما این روزها به نزدیكی غروب كه می‌رسیم خیابان‌ها اعصاب خردكن می‌شود. مردمی كه با یك لحظه دیر سبز شدن چراغ دست‌شان روی بوق می‌رود.موتوری كه با یك سبقت با راننده خودرو دست به یقه می‌شود.جوانانی كه هدفن را در گوششان محكم كرده‌اند و بدون توجه به آسمان و دور و برشان یقه كاپشن را بالا داده‌اند با نگاهی صامت در شهر می‌چرخند.حالا شهردار تهران در واكنش به این اتفاقات از تلاش برای تحول در روابط بین مردم سخن گفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ محمدباقر قالیباف در مراسم تكریم و معارفه شهردار منطقه 6 نیز بار دیگر به این مسئله اشاره كرد كه باید تلاش كنیم تا در این دوره مدیریت شهری تحول اساسی در رفتار شهروندان ایجاد شود،به‌طوری كه این تحولات در تعاملات بین مردم مشهود باشد و ادب،اخلاق و نزاكت در شهر به اوج خود برسد.

شهردار تهران یادآور شد: «باید در 4 سال آینده با كمك همه همكاران و شهروندان به‌گونه‌ای عمل كنیم كه هر شخصی كه مدتی در تهران نیست،به محض بازگشت احساس كند در تعاملات بین مردم تغییراتی ایجاد شده،شهروندان با محبت‌تر و خون‌گرم‌تر شده‌اند،با یكدیگر برادرانه رفتار می‌كنند و اخلاق و نزاكت به اوج خود رسیده است.»

به اعتقاد شهردار پایتخت؛در دوره‌ جدید مدیریت شهری تهران باید در كنار توسعه‌ كالبدی توجه به مسائل اجتماعی،انسان‌محوری و مسائل آموزشی و تربیتی را سرلوحه‌ كار‌های خود قرار دهیم.او تاكید كرد: «این تحول و افزایش روحیه كار و حفظ آرامش روحی باید ابتدا در بدنه شهرداری رخ دهد تا مردم به آرامش برسند و در این كار خود من به عنوان شهردار تهران باید پیش قراول باشم.» درباره عوامل ایجاد كننده شادابی اجتماعی سیدحسن موسوی چلك، رئیس انجمن مددكاری ایران به تهران امروز، می‌گوید: «عوامل عدم وجود شادی و نشاط متعدد است.یك بخش مربوط به فضای فیزیكی است كه می‌بینیم و در اطراف وجود دارد. آلودگی صوتی،عدم شادی و نشاط اجتماعی،آلودگی هوا كه بر روی اخلاق مردم تاثیر می‌گذارد.بخش دیگر، علت‌های فرهنگی است،كه بر سلامت اجتماعی اثر می‌گذارد. مانند:تصمیم‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی كه بر شادی و نشاط مردم اثر می‌گذارد.»

تصمیم‌های شادی محور بگیریم

این مددكار اجتماعی تاكید می‌كند: «زمانی می‌توانیم شهر شادی داشته باشیم كه مردم شادی داشته باشیم و همه تصمیم‌ها در روندی بگنجد كه انسان سالم و شاد در جامعه پویا به‌وجود بیاید.بدانیم باید تصمیمات انسان محور و شادی محور باشد.آیا تكنولوژی توانسته است انسان را شاد كند؟خودروهای مدرن توانسته‌اند شادی به همراه بیاورند؟باید برای بحران شادی استراتژی تعریف كرد تا شادی تبدیل به یك حق فردی و درخواست جمعی شود. توسعه باید انسان را شاد كند.

رتبه 114 شادی در جهانیم

«در حوزه شادی رتبه 114 را در جهان داریم.اختلالات روانی در ایران وجود دارد و باید درمان شود.»

سیدحسن موسوی‌چلك،تاكید می‌كند: «افسردگی در ایران آمار بالایی دارد.آمار بالای مصرف مواد مخدر شادی‌آفرین و مشروبات الكلی زنگ خطری برای این مسئله است.

نباید دنبال شادی آنی باشیم در حالی كه شادی فقط خنده و طنز نیست، بلكه یك حس درونی است.این موضوع كه شهردار تهران در این زمینه می‌خواهد اقداماتی انجام دهد خبر خوبی است، زیرا در بعضی از شهرها، شهرداران میزان نشاط شهروندان را روی بیلبوردها نشان می‌دهند. این گفته‌های محمدباقر قالیباف،نشان‌دهنده این است كه خودش را در زمینه رفتار شهروندان مسئول می‌داند.

عوامل ایجادكننده شادی

او معتقد است كه «عوامل ایجادكننده شادی اجتماعی یا فرآیندهای تولید افسردگی و اضطراب اجتماعی دو گروه هستند: یكی عوامل فردی،دیگری عوامل محیطی و اجتماعی.»

دكتر مجید ابهری،رفتارشناس اجتماعی نیز به تهران‌امروز می‌گوید: «عواملی چون گرانی،تورم،آلودگی‌های صوتی، سروصدا و تنش‌های عصبی،اخبار تلخ از عوامل محیطی ایجاد اضطراب و افسردگی هستند.اما عوامل فردی عبارتند از:گرانی،كمبود وسایل تفریحی و رفاهی،مشكلات خانوادگی،كاهش روابط خانوادگی و اجتماعی،كه مجموعا این دو گروه از عواملی هستند كه باعث ایجاد افسردگی اجتماعی می‌شود.

البته مبلمان شهری،رنگ‌آمیزی دیوارها، درهم تنیدگی معماری كه شهرسازی را مخلوطی از المان‌های چشم آزار می‌كند، از عوامل نظری افسردگی در شهر تهران است.آلودگی دیوارها از طرف دیگر می‌تواند به افزایش افسردگی شهری كمك كند.

نقش شهرداری در سلامت اجتماعی

مجید ابهری كه عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی هم هست تاكید می‌كند: «در حال حاضر شهرداری با برنامه‌ریزی‌های خوب در محلات و فرهنگسراها وسایل سرگرمی شهروندان را فراهم كرده است.خانه‌های سلامت،شوراهای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی كمك بزرگی به نشاط اجتماعی می‌كنند.اما متاسفانه تنها شهرداری در این زمینه فعالیت دارد و یك جوان دانشجو اگر بخواهد سینما برود یا یك غذایی بیرون بخورد باید هزینه زیادی را متقبل شود.باید هزینه‌ها طوری تعریف شود كه تمام اقشار جامعه بتوانند از تسهیلات تفریحی جهت دستیابی به شادی استفاده كنند.

نهادهای متولی مسئول افسردگی در جامعه

افسردگی‌های شهری ارتباط مستقیمی با برنامه‌های نهادهای متولی دارد.صداوسیما،وزارت ارشاد،نهادهای دولتی باید به فكر شادی مردم باشند.صداوسیما در سال یك یا دو برنامه طنز نمایش می‌دهد،یا برنامه‌ای به‌نام (خنده بازار)كه با زور هم انسان نمی‌تواند بخندد. بنابراین نمایش فیلم‌ها و سریال‌ها ارزان‌ترین ابزار شادی به‌حساب می‌آیند كه باید به آنها توجه شود. بعد از پیروزی انتخابات یا برد تیم‌های فوتبال عده‌ای از مردم به خیابان آمدند و شروع به شادی كردند.

مجید ابهری، در این زمینه می‌گوید: «از نظر رفتارشناسی اینها حركات شادی نیست بلكه هیجان اجتماعی است كه زمینه‌ای برای تخلیه آن به‌وجود آمده است. وقتی جوانان زمینه تخلیه انرژی خود را ندارند منتظر كوچك‌ترین بهانه هستند تا به خیابان بروند و جشن و پایكوبی بگیرند. اینگونه فضا‌ها را در چهارشنبه سوری هم می‌توان دید كه منجر به خطر هم می‌شود.اگر برنامه‌های منظم شادی و نشاط اجتماعی را به شهروندان بخصوص جوانان بدهیم،شاهد اینگونه هیجان‌های آنی نخواهیم بود كه گاهی از كنترل هم خارج می‌شود و خرابی به‌بار می‌آورد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha