شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8557

کمبود خواب و استراحت تاثیرات نامطلوبی بر سلامت و ادامه روند زندگی افراد ایجاد می کند.داشتن خواب عمیق در بهداشت جسم و روح و روان انسان بسیار موثر و حیاتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازبرنا ،این موضوع به قدری مسئله مهمی است که دانشمندان انگلیسی در شهر لندن در این رابطه یک نمایشگاه بزرگ و جدیدی برپا کرده اند.
تعداد افرادی که از احساس خستگی مداوم در زندگی خود شاکی هستند رو به افزایش است .این احساس در افراد شاغل بیشتر دیده می شود.
خواب به مغز این امکان را می دهد تا فرد خستگی ها و فشارهای روزانه خود را برطرف کند.کمبود خواب همانطور که در خبرها نیز اعلام شد خطر چاقی،عارضه قلبی و افسردگی را افزایش می دهد و میزان کارایی فرد را کاهش می دهد طوری که فرد تمرکز خود را از دست داده و توانایی کار کردن مثل گذشه را ندارد.
دانشمندان برای داشتن خواب عمیق چند راهکار را پیشنهاد می کنند از جمله؛عضلات بدن خود را به مدت بیست ثانیه منقبض کنید تا کم کم دردتان بگیرد سپس عضلات خود را رها کنید که این کار باعث آرامش بدن و در پی آن آرامش مغز می شود و خوابیدن نیز راحت تر و سریعتر انجام می گیرد.این تکنیک "پی ام آر" (Progressive Muscle Relaxation) نام دارد.
پیشنهاد دوم گوش کردن به ترانه های قدیمی است.برای رفتن به خواب باید هم ذهن و هم بدن را آرام کرد.
یکی از پزشکان انگلیسی پیشنهاد می کند در هنگام خواب نوارهای موسیقی قدیمی خود را پیدا کنید و به آنها گوش کنید؛زیرا با گوش کردن به ترانه های جدید انسان به طور ناخودآگاه اشعار آن را با دقت گوش می کند و سعی در به خاطر سپردن آن ترانه می کند درنتیجه مغز وی به آرامش نمی رسد.
یک راه دیگر برای آرامش ذهن، تکرار یک واژه بی معنی است. کلمه ای که شما را به یاد موضوع خاصی نمی اندازد را انتخاب کنید و آن را در مغزتان به صورت نامنظم در بین افکارتان تکرار کنید.
کارشناسان آمریکایی در زمینه خواب، چرت روزانه را "یک نوع عادت حیاتبخش" تعریف می کنند.آنها معتقدند که چرت کوتاه مابین فواصل کاری در بهبود کار و رفع خستگی و ایجاد آرامش در مغز بسیار کمک می کند.
ژاپنی ها معتقدند ؛چرت زدن در بین روز حتی به مدت بیست دقیقه بهتر از نوشیدن یک فنجان قهوه کسالت را برطرف می کند و دریافتند که افراد بعد از یک چرت کوتاه بهتر از قبل از آن کار می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha