سلامت نیوز : دبیر علمی ششمین کنگره سرطان سینه گفت: در رسانه‌ها در مورد هرسپتین به گونه‌ای صحبت شده که بیماران فکر می‌کنند هر بیمار مبتلا به سرطان پستان باید هزینه گزاف تهیه این دارو را به جان بخرد در حالی که ۷۵ درصد این بیماران به این دارو نیازی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ نسرین‌السادات علوی در نشست خبری ششمین کنگره سرطان سینه در مورد میزان اثر‌بخشی داروی هرسپتین گفت: این دارو در بین بیماران مبتلا به سرطان سینه از 4 درصد به 60 درصد اثر بخشی دارد و در همه جای دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: اما در رسانه‌ها در مورد این دارو به گونه‌ای صحبت شد که بیماران فکر کردند هر بیمار مبتلا به سرطان سینه باید هزینه گزاف تهیه این دارو را به جان بخرد در حالی که 75 درصد مبتلایان به سرطان سینه نیازی به مصرف هرسپتین ندارند.

علوی در مورد تأثیر رادیوتراپی حین عمل جراحی سرطان سینه که اخیراً در بیمارستان خاتم‌الانبیاء انجام شده گفت: مفید یا مفید نبودن این روش در حال تحقیق است چرا که برخی مراکز آن را پذیرفته و برخی آن را رد می‌کنند که بنا داریم در ششمین کنگره سرطان سینه نیز روی آن بحث کنیم چرا که منافع رادیوتراپی حین جراحی این است که بیمار مجبور به رفت و آمد زیاد نیست.

در بخش دیگری از نشست خبری صفا نجفی متخصص خون و آنکولوژی اظهار داشت: با برگزاری کنگره‌های علمی می‌توان سطح علمی مقالات را ارتقا داد کما اینکه امسال نیز کیفیت مقالات ارائه شده نسبت به سالهای گذشته بسیار بالاتر بوده است.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان با استفاده از نظرات کارشناسان هر حوزه به موضوعات چالش‌برانگیز پاسخ داد، افزود: به عنوان مثال هورمون‌درمانی باید بیش از 5 سال در بیماران اتفاق بیفتد در صورتی که در بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد.

این فوق‌تخصص خون و آنکولوژی به نقش پزشکان عمومی در تشخیص زودهنگام سرطان سینه اشاره کرد و گفت: مشکل ما اینجا است که پزشکان عمومی فکر می‌کنند تشخیص سرطان سینه کاری تخصصی است در صورتی که همان‌طور که پزشکان عمومی خواندن نوار قلب و باز کردن راه تنفسی را در بیماران تصادفی می‌آموزند باید با عوارض شیمی‌درمانی و نحوه تجویز دارو برای این بیماران که با حالت تهوع مراجعه می‌کنند نیز آشنا باشند.

وی گفت: در همین راستا در ششمین کنگره سرطان سینه آموزش مخصوصی را در راستای تشخیص و درمان سرطان سینه برای پزشکان عمومی برگزار می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha