سلامت نیوز : رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیمه‌ها ما را به عنوان درمانگر به رسمیت شناخته‌اند اما خود دانشگاه ما را به رسمت نمی‌شناسد و بخش دهان در دندانپزشکی در حوزه اداری به رسمیت شناخته نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد بیات رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم معارفه خود گفت: دانشکده دندانپزشکی به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین به لحاظ قدمت و شرایط در کشور نقاط قوت زیادی دارد؛ داشتن فضای مناسب هیئت علمی برجسته و سابقه علمی و تاریخی خوب همه از نقاط قوت دانشکده دندانپزشکی است.

رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مشکلات پیش رو در دانشکده دندانپزشکی اشاره داشت و افزود: حق این است که ما بهترین دانشکده باشیم و در منطقه پیش‌رو باشیم اما من معتقدم که ما در جایگاهی که باید باشیم و در شأن دانشگاه علوم پزشکی تهران است، نیستیم و فاصله داریم.

وی به بحثی که در دنیا مشهور است و در سازمان بهداشت جهانی نیز به آن پرداخته می‌شود اشاره داشت و گفت: از حدود 150 سال پیش این بحث شکل گرفته چرا که دانشکده‌های دندانپزشکی را از دانشگاه علوم پزشکی جدا کردند و درست مثل کودکی است که از مادر جدا شده و دچار عارضه شده است.

بیات تصریح کرد: دانشکده دندانپزشکی آنچنان که باید در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده شود، دیده نمی‌شود که البته بخشی از آن به خود ما بر می‌گردد و بخشی دیگر به سطح دانشگاه چرا که شاید در سطح دانشگاه اطلاعات لازم در این مورد وجود ندارد.

رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سطح دندانپزشکی دنیا اشاره داشت و گفت: وضعیت دندانپزشکی در کشور ما مطلوب است اما ما با سطح دندانپزشکی دنیا که دندانپزشکی دیجیتال است فاصله داریم و اگر ما یک قدم بر می‌داریم آنها 10 قدم بر می‌دارند که ما عقب می‌افتیم.

رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اعتقاد قطعی و قلبی من این است که اولین راه درمان این معضل توانمندسازی خود ما در دانشکده است که مهمترین اصل آن نیروی انسانی موجود اعم از هیئت رئیسه، نیروی علمی، دستیاران و دانشجویان هستند که مهمترین سرمایه دانشگاه محسوب می‌شوند.

بیات تصریح کرد: دانشگاه باید تقویت دانشکده را در دستور کار خود قرار دهد و باید دانشکده پذیرفته شود تا تقویت شده و به جایگاه طبیعی که در شأن دانشگاه تهران است، برسد.

وی به رسمیت شناختن کارشناسی دانشکده دندانپزشکی را از جمله مواردی دانست که در ارتقاء سطح دانشکده موثر است.

بیات گفت: اگر دانشکده به این نتیجه رسید که ظرفیت 30 دانشجو دارد دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت باید به حرف دانشکده اعتماد کند نه اینکه 90 دانشجو برای دانشکده اختصاص دهند. این نکته بسیار اساسی و مهمی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به چالشهای پیش رو در دانشکده دندانپزشکی اشاره داشت و تصریح کرد: اتفاقات باید بر اساس سرانه باشد؛ اگر بودجه آموزشی است سرانه آموزشی مشخص و به ازای آن به دانشجو پرداخت شود و اگر دانشکده مثل مرکز درمانی است باید دانشگاه، دانشکده را مثل مرکز درمانی به رسمیت بشناسد و آن را خودکفا کند.

وی به نقش بیمه‌ها اشاره داشت و افزود: بیمه‌ها ما را به عنوان درمانگر به رسمت شناخته‌اند اما خود دانشگاه ما را به رسمت نمی‌شناسد و بخش دهان در دندانپزشکی در حوزه اداری به رسمت شناخته نشده است.

وی به فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دندانپزشکی اشاره داشت و افزود: فارغ‌التحصیلان این رشته به شدت درمان محور‌ هستند و هرچقدر ما دندانپزشک تربیت کنیم وضعیت بهداشت دهان و دندان بهتر از این نخواهد شد و متأسفانه دندانپزشکانی که ما تربیت می‌کنیم اگر دندان پوسیده ببینند خوشحال‌تر می‌شوند.

بیات تصریح کرد: ما باید دندانپزشکی تربیت کنیم تا دیگر پوسیدگی وجود نداشته باشد چرا که پیشگیری روش بهتر و موفق تری است.

رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به رسالت عمومی و ملی دانشکده اشاره داشت و افزود: باید وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده را به عنوان الگوسازی به رسمیت بشناسند.

بیات به برنامه‌های آینده خود در دانشکده دندانپزشکی اشاره داشت و افزود: ارتقاء سطح اخلاق حرفه‌ای، ایجاد یک نظام بودجه‌ریزی مناسب بر اساس سرانه دانشجویی، تبدیل دانشکده از مرکز آموزشی به مرکز آموزشی - درمانی - پژوهشی، از جمله برنامه‌های آتی دانشکده دندانپزشکی است.

رئیس جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بها دادن به اعتبار بخشی داخلی و خارجی و عملکرد بر اساس آن، بها دادن به نیروی انسانی، تاسیس و گسترش دوره‌های تخصصی و فلوشیپ، اصلاح وضعیت نامناسب درآمدزایی و جذب نیروهای جوان، نخبه و با ارزش و بها دادن به فعالیت‌های دانشجویی را از دیگر برنامه‌های آینده دانشکده دندانپزشکی عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha