22 درصد معتادان کشور دارای تحصیلات دانشگاهی یعنی مدرک تحصیلی لیسانس به بالا هستند و 75 درصد نیز دارای مدرک دیپلم به بالا می‌باشند اما نوع اعتیاد در افراد بی‌سواد شدت بیشتری دارد و نجات آنان از اعتیاد به مراتب سخت‌تر از افراد با سواد است.

نجات بی‌سوادان از اعتیاد سخت‌تر از باسوادان/۹۷ درصد معتادان دیپلم به بالا هستند
سلامت نیوز : معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اختصاص اعتبار کمکی به دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری منوط به ارائه گزارش عملکرد است در غیر اینصورت در مراحل آتی تخصیص، اعتباری به دستگاه مربوطه داده نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر ، بابک دین‌پرست در سومین نشست توجیهی- تخصصی کارشناسان فرهنگی و پیشگیری شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور که به مدت دو روز در مجموعه فرهنگی شقایق تهران در حال برگزاری است، گفت: در سال‌جاری تعداد 7 دستگاه و نهاد جدید فعال در حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری، به جمع 8 ‏دستگاه دریافت‌کننده اعتبار کمکی ستاد در سال گذشته اضافه شده‌اند که بر این اساس در مجموع دستگاه‌های ‏دریافت‌کننده اعتبارات فرهنگی و پیشگیری در سال‌جاری به 15 دستگاه رسیده‌اند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه میان ستاد و سازمان نهضت سوادآموزی افزود: براساس آمار منتشره 9 میلیون و 700 هزار نفر بی‌سواد مطلق در کشور وجود دارد و این آماری جدای از افراد کم‌سواد با تحصیلات ابتدایی و سیکل است که در این خصوص، لازم است که برای مصون‌سازی این قشر و افزایش آگاهی‌های لازم، برنامه‌هایی مناسبی انجام شود تا امکان فراگیری برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری برای آنان نیز فراهم شود.

معان کاهش تقاضای ستاد در ادامه با اشاره به طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در سال 90 بیان داشت: بر اساس این طرح، 22 درصد معتادان کشور دارای تحصیلات دانشگاهی یعنی مدرک تحصیلی لیسانس به بالا هستند و 75 درصد نیز دارای مدرک دیپلم به بالا می‌باشند اما نوع اعتیاد در افراد بی‌سواد شدت بیشتری دارد و نجات آنان از اعتیاد به مراتب سخت‌تر از افراد با سواد است.

دین‌پرست همچنین آموزش سواد به معتادان بیسواد مراکز درمان اقامتی را از دیگر مفاد تفاهم‌نامه فوق برشمرد و گفت: از مجموع 18 مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب در کل کشور، ‌در حال حاضر این طرح در 4 استان به صورت پایلوت در حال اجرا است.

کارشناسان فرهنگی و پیشگیری بازوی اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند

وی در ادامه، تهیه کتب آموزشی براساس نیاز آحاد سالم جامعه در میان افراد بی‌سواد و کم سواد و آموزش آموزشگران نهضت سوادآموزی را از دیگر اقدامات در حال انجام سازمان نهضت سوادآموزی خواند و خطاب به کارشناسان فرهنگی و پیشگیری استان‌ها افزود: شما بازوی اجرای ستاد هستید و باید که مفاد مندرج در تفاهم‌نامه‌ ستاد با این سازمان را به خوبی پیگیری و عملیاتی کنید.

این مقام مسوول در ستاد ادامه داد: همچنین ستاد برنامه‌های مشترکی را با سازمان آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مصرف‌کننده، سوء مصرف‌کننده و در معرض خطر اجرا می‌کند که براساس آن دانش‌آموز مصرف‌کننده و سوء‌مصرف‌کننده اخراج نمی‌شود و تحت برنامه‌های تلفیقی آموزشی و درمانی قرار می‌گیرد.

دین‌پرست اظهار داشت: 25 سال پیش مصوب شد تا هشدارهای آموزشی اعتیاد وارد کتب درسی دانش‌آموزان شود، تا اینکه بعد از 24 سال، از سال گذشته کم‌کم ورود مباحث مواد مخدر و آسیب‌های آن به آموزش‌های دانش‌آموزان وارد کتب درسی شد.

وی در ادامه با تاکید بر اجرای برنامه‌های سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد گفت: 15دستگاه فرهنگی و پیشگیری کشور موظفند بودجه مصوب مربوط به برنامه‌ها و فعالیت‌های مندرج در سند را علاوه بر اعتبار تخصیص‌یافته، به میزان 80 درصد تأمین و نسبت به اجرای آن اقدام کند. و استانداران نیز مکلفند ده درصد از اعتبار فرهنگی استان را به این امر اختصاص دهند.

معاون کاهش تقاضای ستاد تاکید کرد: اختصاص اعتبار کمکی به دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری منوط به ارائه گزارش عملکرد آنان و تخصیص اعتبار 80 درصدی است در غیر اینصورت اعتباری به دستگاه مربوطه داده نخواهد شد، لذا کارشناسان فرهنگی شوراها وظیفه دارند وظایف و نحوه اجرای دستگاه‌ها را در این حوزه ارزیابی و هر دستگاهی را که کم‌کاری می‌کند به ستاد معرفی کنند.

دین‌پرست در ادامه بر برگزاری جلسات کمیته فرهنگی و پیشگیری شوراها به صورت منظم، تربیت درست کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد، نظارت بر نحوه اجرای دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری استان، برگزاری مفید جلسه مشترک با ائمه جمعه و جماعات و استفاده از ظرفیت آنان در بحث اطلاع‌رسانی به مردم، ارسال گزارشات منظم به ستاد، تعامل سازنده شورا با مراکز علمی تحقیقاتی و آموزشی و دعوت از آنان در جلسات کمیته‌های شورا و نظارت دقیق بر فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌های درمان و پیشگیری تاکید کرد و گفت: شما کارشناسان شورا باید کمک کنید تا جنبشی فراگیر در استان‌ها در بحث پیشگیری از اعتیاد اتفاق بیفتد و دستگاه‌ها نیز در این تکاپو باشند که تیمی فعال در استان است که پیگیر برنامه‌های سند جامع فرهنگی و پیشگیری می‌باشد.

وی در پایان از شوراهای هماهنگی استان‌های مازندران، همدان، اصفهان، کرمانشاه و تهران خواست تا جلسات شوراهای فرعی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را با حضور فرماندار و دبیر شورای فرعی برگزار کرده و آخرین وضعیت اقدامات دستگاه‌های فرهنگی شهرستان‌ها به خصوص سازمان بسیج مستضعفین را به طور ویژه‌ای ارزیابی کرده و به ستاد اعلام نمایند.

گفتنی است این نشست تخصصی که با حضور رؤسا و کارشناسان ادارات تخصصی فرهنگی و پیشگیری ستاد و کارشناسان فرهنگی و پیشگیری شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سراسر کشور برگزار شد، کارشناسان علاوه بر توجیه تفاهم نامه‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های پیشرو، به بحث و تبادل نظر در خصوص پیشبرد اهداف ستاد در حوزه‌های یاد شده پرداختند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بهزیستی کشور، سازمان زندان‌ها، سازمان صدا و سیما، نیروی مقاومت بسیج، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان تبلیغات اسلامی، جمعیت هلال احمر، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی از جمله 15 دستگاه‌ فرهنگی و پیشگیری کشور می‌باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha