سلامت نیوز : جراح ارتوپد مرکز تحقیقات تروما دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله گفت: ترمیم شکستگی استخوان‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادین افقی، روشی تازه در جراحی ارتوپدی است که باعث می‌شود استخوان‌ها با سرعت بیشتری جوش بخورند.

ذبیح‌اله حسن‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد مقاله ارزیابی رادیولوژیک و بیومکانیک حاصل از پیوند سلول در ترمیم استخوان‌ موش صحرایی گفت: این مقاله در بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران به عنوان مقاله اول برگزیده شد.

وی ادامه داد: این مقاله در بین 100 مقاله ارسالی در حوزه رشته علوم پایه و ارتوپدی رتبه اول را کسب کرد که ارتباط بین بالین و علوم پایه را در حوزه ارتوپدی برقرار می‌کند.

این جراح ارتوپد تصریح کرد: در این مقاله نقش سلولهای بنیادین و تأثیری که در جوش خوردن شکستگی استخوان و حوادث جاده‌ای می‌تواند داشته باشد، بیان می‌کند که در حال حاضر بر روی مدل حیوانی نتیجه داده است.

حسن‌زاده گفت: در آینده نزدیک بر روی مدل انسانی نیز آزمایش می‌شود چراکه استفاده از سلولهای بنیادین در ترمیم استخوان، دوره نقاهت بیمار را کاهش می‌دهد و سرعت ترمیم استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این آزمایش با همکاری مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پشکی بقیه‌الله به مدت یکسال انجام شده، گفت: تولید علم به عنوان قدرت نرم مطرح است و عامل غرور ملی و استقلال علمی و اقتصادی می‌شود.

این جراح ارتوپدی تصریح کرد: با اجرای این آزمایش بر روی مدل انسانی زمان ترمیم شکستگی‌ها که بین۲ تا۶ سال است کاهش می‌یابد و با تزریق سلول‌های بنیادین گرفته شده از مغز استخوان، ضمن تکثیر سلول‌های بنیادین، استخوان‌ها با سرعت بیشتری جوش می‌خورند.

حسن‌زاده افزود: با استفاده از این تکنیک، چالش عدم ترمیم استخوان‌ها برطرف می‌شود و استفاده از وسایل کمکی و گران BMP که وارداتی هستند و هزینه زیادی را به بیمار تحمیل می‌کنند به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha