سلامت نیوز : در حالی که گرفتن زیرمیزی پدیده ای زشت و جرم محسوب می شود اما این امر متاسفانه مدتی است برای عده کمی از پزشکان و بخشی از مراجعه کنندگان به این قشر به یک وظیفه عادی و نامناسب تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ بازگشت سلامتی فرد بیمار و تامین آرامش و رفع نگرانی خانواده و بستگان او زمانی دردناک تر است که خانواده بیماران نگون بخت جدا از تحمل فشارهای مالی سنگین ناشی از افزایش هزینه های درمان، باید دریافت زیرمیزی توسط عده ای از پزشکان را قبل از عمل جراحی نیز تحمل کنند.

دریافت زیرمیزی در دنیای سلامت، یک پدیده زشت و کاملا غیراخلاقی است که قبح این عمل متاسفانه در سال های اخیر نزد بخشی از آحاد جامعه پزشکی کشور شکسته و گرفتن این گونه پول ها بابت اعمال جراحی در برخی از مراکز درمانی، به امری عادی تبدیل شده است.

دیگر مردم با واژه زیرمیزی کاملا آشنا و از نزدیک با این واژه در ارتباط هستند. گویی این امر برای همه بیماران و همراهان آنها به یک روال طبیعی تبدیل شده که باید در کنار هزینه های جراحی و بیمارستان، دستمزد پزشک را نیز به صورت جداگانه پرداخت کنند.

انگار برای برخی از پزشکان، طبابت دیگر فقط حرفه ای مقدس و نجاتبخش نیست؛ بلکه به شغلی نان آور و برای دریافت پول بیشتر از بیمارانی که نباید به جز بیماری درد دیگری داشته باشند، تبدیل شده است.

در بازدید بازرسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از یک بیمارستان خصوصی پایتخت جهت ارزیابی صورت حساب های آن، مشخص شد بیمار پس از درمان علاوه بر پرداخت صورت حساب بیمارستان، موظف است مبلغی جداگانه بعنوان دستمزد پزشک که البته خارج از چارچوب بوده و جز هزینه های بیمارستان تلقی نمی شود، پرداخت کند!

در این گزارش مشاهده شد که یک بیمار علاوه بر پرداخت صورتحساب بیمارستان، مبلغ پنج میلیون تومان بصورت جداگانه به حساب پزشک مربوطه واریز کرده بود.

مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم اعلام کرده که 80 شکایت از موارد دریافت زیرمیزی در سامانه 1490 ثبت شده است.

ˈحسین ریاضی» در این باره گفت: تاکنون به 60 درصد این شکایت ها رسیدگی و مبالغ پرداختی از پزشکان دریافت و به بیماران عودت داده شده است.

وی با بیان آنکه برای رسیدگی به شکایت های زیرمیزی یک متولی در وزارت بهداشت و یک نفر در دانشگاه علوم پزشکی پیگیر هستند، افزود: مسئولیت این امر در وزارتخانه برعهده مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان است که به عنوان رئیس کمیته درمان با این سامانه همکاری دارد.

وی تاکید کرد: دریافت زیرمیزی که اکنون در بیمارستان ها و مطب های پزشکان به یک امر عادی و رایج تبدیل شده، به وفور مشاهده می شود.

و حال این سئوال در اذهان مردم نقش می بندد که دریافت مبلغ زیرمیزی توسط برخی پزشکان چه حکمی دارد؟ دهنده این مبلغ چه حکمی دارد؟ که دفتر چند مراجع عظام اینگونه به این سوال پاسخ دادند:

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

پزشک اگر کارمند دولت در بیمارستان باشد که حقوق خود را از صندوق دولت دریافت می کند و یا عمل جراحی را براساس دریافت اجرت عمل از شرکت بیمه دریافت می نماید، حق مطالبه مبلغ اضافی از بیمار را ندارد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

در مورد هرگونه هدیه و پاداش، در صورتی که حقّی را باطل یا باطلی را حق کند، یا نوبت کسی ضایع شود جایز نیست. در غیر این صورت اگر با رضایت دهنده پول باشد اشکالی ندارد و چنانچه مجبور باشد برای گرفتن حق خود چیزی بپردازد، برای دهنده جایز است، ولی برای گیرنده جایز نیست.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

اگر پزشکی متعهد شده که با مقررات خاص بیمارستان عمل کند، گرفتن زیرمیزی جایز نیست و اما اگر بصورت آزاد معالجه می کند با رضایت طرفین منعی ندارد.

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

اگر مخالف قانون نباشد، اشکالی ندارد و الّا طبق قانون باید عمل شود.

یک حقوقدان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره جرم انگاری این پدیده زشت، گفت: از آنجا که بنابه دلایل متعدد مراجعه مردم به اطبا برای انجام اعمال جراحی فزونی یافته متاسفانه این امر به بازاری گرم برای دریافت زیرمیز توسط برخی پزشکان تبدیل شده است.

ˈحسین احمدی نیازˈ افزود: از یک سو از منظر حقوقی این امر جرم انگاری شده و از سوی دیگر پزشکان در آغاز طبابت سوگند بقراط را به عنوان پایبندی به اصول و اخلاق پزشکی یاد می کنند و متعهد می شوند تا اصول و اخلاق و مقررات علم پزشکی را در راستای دانش و علم پزشکی برای خدمت به بشریت و کرامت انسانی به کار گیرند.

وی اضافه کرد: اما متاسفانه این پدیده ناخوشایند همانند سرطان به جان عده ای از پزشکان افتاده که حرمت و اخلاق پزشکی را به تباهی می کشانند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه سلامت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید با این معضل به عنوان فساد و یک بیماری نگاه کند و نسبت به درمان آن گام های اساسی بردارد یا اینکه مسئولان وزارت مربوطه منکر این پدیده نیستند ولی امکان زدودن آن را نیز هم ندارند.

این حقوقدان درباره مبانی تحقق و شرایط و قوانین به روز مسئولیت قضایی، گفت: قوانین به روز مسئولیت قضایی و مسائلی از این قبیل، تحت عنوان «مسئولیت پزشکی» در قلمرو حقوق پزشکی مطرح شده و مورد مطالعه قرار می گیرد که براساس آن پزشک نباید شروع به درمان و درمان بیمار را به دریافت مبلغ یا مبالغی فراتر از تعرفه پزشکی یا توافق آن دو در چارچوب قانون موکول شود.

احمدی نیاز با طرح این سئوال که مکانیزم حقوقی برای رسیدگی و بررسی این امور به چه نحوی است؟ گفت: براساس قانون برای حوزه سلامت تعرفه ای تعیین شده که پزشکان باید متناسب با آن تعرفه خدمت ارائه کنند و اگر پزشکی ایراد و اعتراضی نسبت به میزان تعرفه دارد نباید مبلغی را به صورت زیرمیزی از بیمار دریافت کند چرا که این کار خلاف مصوبه و قانون نظام جمهوری اسلامی و حرام است.

وی اضافه کرد: از منظر حقوقی دریافت زیرمیزی توسط برخی از پزشکان می تواند تحت عنوان ˈوصول و دریافت مال نامشروعˈ تلقی شود که این بزه از عناوین کلاهبرداری محسوب شده و مرتکب آن باید یک تا هفت سال به زندان محکوم شود.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز با مکانیزم دیگری با این جرم برخورد می کند و زمانی که موردی مبنی بر تخلف پزشکان گزارش شود از طریق کمیسیون ماده 11 در حوزه درمان طبق مقررات با آنها برخورد می کند و میزان پولی که بیش از تعرفه از بیمار دریافت شده به وی برگردانده خواهد شد.

وی ادامه داد: وظیفه نظام پزشکی رسیدگی به اختلاف پیش آمده بین پزشک و بیمار است که در صورت بروز در چارچوب قانون مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت بدین مفهوم که هرگاه شهروندی از پزشکی بابت دریافت زیرمیزی در سازمان نظام پزشکی شکایت کند سازمان مذکور برخورد با پزشک متخلف را در دادسرای نظام پزشکی رسیدگی خواهد کرد و مانند سایر متخلفان با متخل برخورد قانونی خواهد شد.

احمدی نیاز درباره علت اصلی پدیده زیرمیزی گرفتن پزشکان، اظهار داشت: علت اصلی رواج پدیده دریافت زیرمیزی میان بیمار و پزشک را غیرواقعی بودن تعرفه درمانی می دانند.

وی با طرح این سئوال که چگونه می توان با این پدیده زشت برخورد کرد، گفت: به طور حتم برخورد یک جانبه و ضربتی با پزشکان متخلف همیشه جواب نمی دهد و نیاز به آسیب شناسی این تخلف و تدوین قوانین جامع و بازدارنده احساس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha