سلامت نیوز : یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: بعضی از نوجوانان هرگز درک نمی‌کنند که تغییر خلق حاصل از داروها، تنها یک فرار و احساس لذت کاذب است.

دکتر محمد زارع نیستانک در گفت وگو با ایسنا ، با ابراز تاسف از اینکه استفاده از انواع مواد مخدر و الکل در نوجوانان رو به افزایش است، گفت: نوجوانان به دلایل مختلفی اقدام به مصرف این مواد می‌کنند، بعضی‌ها فقط کنجکاوند و شنیده‌اند که داروها احساس خوبی یه آنها می‌دهد و یا حداقل احساس متفاوتی در آنها ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: گروهی دیگر از نوجوانان مصرف دارو و مواد مخدر را به علت همراهی کردن با دوستان و همرنگ جماعت آنان شدن و یا به علت قدرت و تاثیر فشاری که از جانب دوستان و همسالان آنان وارد می شوند، تجربه می کنند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: گروهی از نوجوانان استفاده از دارو و الکل را به عنوان راهی مهییج برای ابراز استقلال در برابر والذین، به کار می گیرند، به ویژه در مواردی که والدین استفاده از این مواد را به شدت منع کرده باشند.

دکتر زارع نیستانک تاکید کرد: برخی از نوجوانان داروها را به صورت یک گذرگاه عبور نگاه می کنند، یعنی مواد مخدر را چیزی می دانند که در راه رسیدن به بلوغ و بزرگسالی باید تجربه شود.

وی یادآور شد: در اغلب موارد نوجوانان تلاش می‌کنند احساس خوبی را برای خود خلق کنند و به نادرست و با تصوراینکه از مشکلات روحی خیلی جدی و واقعی فرار کنند، دست به این اقدام ناشایست می زنند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: بعضی از نوجوانان هرگز درک نمی‌کنند که تغییر خلق حاصل از داروها، تنها یک فرار و احساس لذت کاذب است.

دکتر زارع نیستانک اذعان داشت: نوجوانان باید بدانند که داروها نه می توانند مشکلات آنها را حل کنند و نه قادرند که روابط آنان را با دیگران بهتر کنند، وقتی استفاده از داروها تجربه می‌شود، نهایتا کنترل اوضاع از دست می رود و مجبور به ادامه مصرف می‌شوند.

وی در خاتمه گفت: نوجوانانی که به دام مواد مخدر گرفتار شده‌اند، هر چه سریعتر وضعیت را تشخیص دهند، نتایج درمانی موفقیت آمیزتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha