گروهی از دانشمندان بین المللی در بقایای فسیلی باستانی یک انسان 500 هزار ساله در غرب ترکیه ردهایی از بیماری سل را کشف کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، عقیده کلی دانشمندان نشان می دهد که بیماری سل تنها از چند هزار سال قبل شیوع یافته است، اما اکنون گروهی از دیرینه انسان شناسی بین المللی به سرپرستی "جان کاپلمن" از دانشگاه تکزاس در آستین آمریکا که نتایج تحقیقات خود را در مجله American Journal of Physical Anthropology منتشر کرده اند، در بقایای فسیلی باستانی یک انسان مربوط به 500 هزار سال قبل که در غرب ترکیه پیدا شده است، ردهایی از بیماری سل را کشف کردند.

این بقایای فسیلی مربوط به یک "انسان قائم" است که در 500 هزار سال قبل می زیسته است. نتایج این بررسیها در یک فرضیه تکاملی تردیدهایی ایجاد می کند. این فرضیه نشان می دهد اولین جمعیتهای با پوست تیره که از آفریقا به طرف مناطق شمالی مهاجرت کردند، به دلیل اینکه پوست تیره ای داشتند قادر به جذب کافی ویتامین D نبودند و همین مسئله اثرات منفی زیادی روی اسکلت بدن و دستگاه ایمنی آنها برجای گذاشته است.

بررسی های بقایای فسیلی این انسان قائم در ترکیه که در چند دهه گذشته انجام شده، حاکی از آن است که این گونه انسانی قبل از مهاجرت از آفریقا خود را با شرایط مختلف آب و هوایی سازگار کرده است.

این محققان در این تحقیقات کشف کردند که این فسیل مربوط به یک مرد جوان است که روی جمجمه اش چند زخم و جراحت کوچک وجود دارد. ویژگیهای این زخمها شبیه به جراحتهایی است که در اثر ابتلا به یک نوع بیماری سل شکل می گیرد که به ساختارهای مننژ مغز حمله می کند.

این کشف به دانشمندان در پر کردن خلاء جغرافیایی و دوره ای تاریخ تکامل انسان کمک می کند و نشان می دهد که بیماری سل بسیار زودتر از آنچه تاکنون تصور می شد، شیوع یافته است.

در حقیقت قدیمی ترین نمونه های ابتلا به سل که تاکنون کشف شده بود، مربوط به مومیاییهای مصری و پرویی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha