سلامت نیوز : دبیر کمیته تخصصی آمار و اپیدمیولوژی ششمین کنگره سراسری گفت: سن درگیری ایرانیان با سرطان پستان هفت تا 10 سال کمتر از کشورهای توسعه یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر آسیه الفت‌بخش در نشست خبری ششمین کنگره سالیانه سرطان پستان، افزود: روش‌های جراحی سرطان پستان در 10 سال گذشته تفاوت چشمگیری داشته است. در گذشته کل بافت لنفاوی، سینه و قفسه سینه به همراه توده برداشته می‌شد اما هم‌اکنون تنها توده با حاشیه مناسب دو میلی‌متری برداشته می‌شود و نیازی به برداشتن غدد لنفاوی نیست.

وی با بیان اینکه در زمینه حفظ پستان در جراحی‌های سرطان به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کردیم، افزود: تا چند سال گذشته 80 تا 90 درصد عمل‌های جراحی سرطان پستان شامل برداشتن پستان بوده است. اکنون 60 درصد جراحی‌ها با حفظ پستان انجام و تنها توده با حاشیه مناسب برداشته می‌شود تا کم‌ترین نقص عضو به وجود بیاید.

این جراح تاکید کرد: در تعدادی از موارد بازسازی عضو همزمان با جراحی سرطان انجام می‌شود که این را می‌توان شامل پروتز سیلیکونی و یا بافت خود بیمار باشد اما این بازسازی تنها در افرادی انجام می‌شود که نیاز به رادیوتراپی و یا پرتودرمانی پس از عمل جراحی نداشته باشند.

در ادامه دکتر شهپر حقیقت در رابطه با میزان شیوع سرطان پستان در ایران، گفت: شیوع این نوع سرطان طبق آخرین آمار منتشر شده در سال 88 تعداد 7600 نفر شناسایی شده است که با توجه به تقریب کم شماری این آمار می‌تواند 8 تا 10 هزار نفر در هر سال باشند.

وی با بیان اینکه بروز بیماری 30 در 100 هزار زن در ایران است، گفت: این میزان شیوع نسبت به متوسط جهانی کمتر است اما نکته قابل اهمیت سن درگیری زنان ایرانی با این بیماری هفت تا 10 سال کمتر از متوسط جهانی است که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که زنان فعال ما با این بیماری درگیر هستند.

دبیر کمیته تخصصی آمار و اپیدمیولوژی ادامه داد: این بیماری در کشورهای توسعه یافته با انجام غربالگری تقریبا کنترل شده است و طبق بررسی در سال 2030 این بیماری در کشورهای در حال توسعه بیشتر می‌شود و برای مقابله با آن نیاز به آمادگی داریم.

دکتر حقیقت با تاکید بر اهمیت تشخیص زودرس، گفت: اگر در مراحل اول بیماری شناسایی شود درمان کنترل شده‌ای برای بیمار خواهیم داشت که طول عمر او را افزایش خواهد داد.

وی در این رابطه افزود: در ایران بقای پنج ساله پس از بیماری 71 درصد است که در مراکز خصوصی به 81 درصد هم می‌رسد و نشان می‌دهد که ارائه خدمات بهتر و تشخیص سریع‌تر می‌تواند متوسط بقای پنج ساله عاری از بیماری را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha