دکتر محمد علی زلفی گل گفت: تجهیزات تحقیقاتی قدیمی باعث می شود پژوهشگران دانشگاهی از اطلاعات دقیق و مشخص در زمینه تحقیق برخوردار نباشند که این موضوع باعث کاهش کیفیت مقالات پژوهشگران در ISI خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر محمد علی زلفی گل شب گذشته در همایش ارتباط پیشرفت علمی جامعه و نمایه سازی بین المللی مقالات افزود: چند سال گذشته با توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها تولید علم در ایران افزایش یافته است اما هم اکنون پیش بینی می کنیم در سالهای آتی دانشگاهیان ناگزیر از پاسخگویی به این پرسش خواهند بود که تولید علمی که صورت گرفته چه کاربردی در جامعه دارد.

وی با بیان اینکه برای تولید ثروت از دانش هیچ راهکاری نداریم، اظهار داشت: اگرچه توسعه پایدار را پیگیری می کنیم و یکی از شاخصهای توسعه پایدار، توسعه علمی و یکی از شاخصهای توسعه علمی چاپ مقاله است اما نباید برای رسیدن به توسعه پایدار تنها به بحث مقالات پرداخت و تمام شاخصها را در تولید مقاله دنبال کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان گفت: باید به دنبال پاسخگویی سئوالاتی نظیر چگونگی حمایت، نظارت و هدایت از تحقیقات باشیم و دانشگاهها نیز باید از تربیت نخبگان فراتر رود و به این مباحث نیز بپردازد. 

وی با تأکید بر ضرورت افزایش بودجه های پژوهشی برای تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی در دانشگاهها افزود: نداشتن تجهیزات باعث شده است مقالات اساتید و دانشجویان از کیفیت پایین تری برخوردار باشند. این در حالی است که علم به موضوع در استادان و دانشجویان وجود دارد اما کار با وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی قدیمی، عدم برخورداری از اطلاعات دقیق و به روز را برای مقالات آنها به دنبال دارد. 

زلفی گل اضافه کرد: علیرغم افزایش تولید مقالات باید تلاش کرد تا راهکاری را برای افزایش انگیزه دانشجویان و استادان در تبدل مقالات به فرآورده و محصول مورد نیاز جامعه اندیشید.

وی در مورد ضرورت انتشار علم گفت : یافته های علمی تنها با انتشار می توانند مورد ارزیابی و نقد قرار گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی با اشاره به پایگاه بین المللی استنادی علوم (ISI) افزود: نمی توان چشم را بر روی واقعیتها بست و این موضوع که ISI شاخصی برای تولید علم است را انکار کرد اما از سوی دیگر در تولید علم کشور مباحث بومی و فرهنگی وجود دارد که در معیارهای ISI دیده نمی شود.

وی اظهار داشت: کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه تولید علم با شیب صعودی تندی مواجه بوده است و در حال حاضر در این زمینه پس از ترکیه در مقام دوم هستیم و به راحتی می توانیم به اهداف چشم انداز 20 ساله مبنی بر اول شدن در منطقه دست یابیم البته به شرط ایجاد وسایل و ضرورتهای این هدف.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha